Tato diplomová práce se zabývá tématem, které se řeší téměř po celém světě už od začátku roku 2020. Jedná se o pandemii COVID-19 a s ní spojené dopady na spotřebitele a jeho chování na trhu s potravinami. První část je zaměřena na literární rešerši. Definuje základní pojmy jako spotřebitel, spotřebitelské chování, maloobchod, trh s potravinami, bezpečnost potravin, dostupnost potravin v krizi, pandemie Covid-19 a vládní nařízení vyhlášená v České republice. Druhá část práce je zaměřena na analýzu dopadu pandemie Covid-19 na chování spotřebitelů v oblasti nákupu potravin. Jedná se o analýzu formou dotazníkového šetření, které je zaměřeno na domácnosti v ČR. Dotazník je primárně zaměřený na to, jak lidé nakupovali potraviny před a během pandemie. Pozornost je věnována změnám preferencí jednotlivých prodejních formátů, kategorií potravin a změnám chování při fyzické realizaci nákupu. Sledovány jsou také nové trendy v oblasti prodeje potravin, konkrétně potravinové výdejní boxy a e-shopy s potravinami. Po vyhodnocení dat jsou zodpovězeny výzkumné otázky a porovnány s průzkumy na podobné téma. V závěru práce je navrženo doporučení pro provozovatele prodejen a e-shopů s potravinami.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with a topic that has been solved almost all over the world since the beginning of 2020. It is a pandemic of Covid-19 and the associated effects on consumers and its behavior in the food market. The first part is focused on literary research. It defines basic terms such as consumer, consumer behavior, retail, food market, food safety, food availability in crisis, Covid-19 pandemic and government regulations announced in the Czech Republic. The second part of this work is focused on the analysis of the impact of the COVID-19 pandemic on consumers' behavior in the area of food purchase. This is an analysis in the form of a questionnaire survey that focuses on households in the Czech Republic. The questionnaire is primarily focused on how people bought food before and during the pandemic. Attention is paid to changes in preferences for individual sales formats, food categories and changes in behavior during the physical realization of the purchase. New trends in food sales are also monitored, specifically food dispensing boxes and e-shops with food. After evaluating the data, the research questions are answered and compared with surveys on a similar topic. A recommendation for operators of stores and e-shops with foodstuffs is proposed at the end of the work.
Klíčová slova
spotřebitelské chování, trh s potravinami, chování při nákupu potravin, pandemie Covid-19, změny spotřebitelského chování, Česká republika
Tato diplomová práce se zabývá tématem, které se řeší téměř po celém světě už od začátku roku 2020. Jedná se o pandemii COVID-19 a s ní spojené dopady na spotřebitele a jeho chování na trhu s potravinami. První část je zaměřena na literární rešerši. Definuje základní pojmy jako spotřebitel, spotřebitelské chování, maloobchod, trh s potravinami, bezpečnost potravin, dostupnost potravin v krizi, pandemie Covid-19 a vládní nařízení vyhlášená v České republice. Druhá část práce je zaměřena na analýzu dopadu pandemie Covid-19 na chování spotřebitelů v oblasti nákupu potravin. Jedná se o analýzu formou dotazníkového šetření, které je zaměřeno na domácnosti v ČR. Dotazník je primárně zaměřený na to, jak lidé nakupovali potraviny před a během pandemie. Pozornost je věnována změnám preferencí jednotlivých prodejních formátů, kategorií potravin a změnám chování při fyzické realizaci nákupu. Sledovány jsou také nové trendy v oblasti prodeje potravin, konkrétně potravinové výdejní boxy a e-shopy s potravinami. Po vyhodnocení dat jsou zodpovězeny výzkumné otázky a porovnány s průzkumy na podobné téma. V závěru práce je navrženo doporučení pro provozovatele prodejen a e-shopů s potravinami.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with a topic that has been solved almost all over the world since the beginning of 2020. It is a pandemic of Covid-19 and the associated effects on consumers and its behavior in the food market. The first part is focused on literary research. It defines basic terms such as consumer, consumer behavior, retail, food market, food safety, food availability in crisis, Covid-19 pandemic and government regulations announced in the Czech Republic. The second part of this work is focused on the analysis of the impact of the COVID-19 pandemic on consumers' behavior in the area of food purchase. This is an analysis in the form of a questionnaire survey that focuses on households in the Czech Republic. The questionnaire is primarily focused on how people bought food before and during the pandemic. Attention is paid to changes in preferences for individual sales formats, food categories and changes in behavior during the physical realization of the purchase. New trends in food sales are also monitored, specifically food dispensing boxes and e-shops with food. After evaluating the data, the research questions are answered and compared with surveys on a similar topic. A recommendation for operators of stores and e-shops with foodstuffs is proposed at the end of the work.
Klíčová slova
spotřebitelské chování, trh s potravinami, chování při nákupu potravin, pandemie Covid-19, změny spotřebitelského chování, Česká republika
Cíl práce:
Práce se zaměří na analýzu dopadu pandemie COVID-19 na spotřebitelské chování v oblasti nákupu potravin. Pozornost bude věnována změnám preferencí jednotlivých prodejních formátů, kategorií potravin i změnám chování při fyzické realizaci nákupu. Budou sledovány nové trendy prodeje potravin, konkrétně např. zřizování výdejních boxů a e-shopů ze strany velkých obchodních řetězců. To vše v kontextu změn, které probíhají v evropském i globálním prostředí.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Zpracování literární rešerše
Sběr dat
Vyhodnocení dat
Návrhy a formulace závěru
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků ze spotřebitelského šetření. 5. Diskuze. 6. Závěr. 7. Seznam literatury. 8. Summary. 9. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Práce se zaměří na analýzu dopadu pandemie COVID-19 na spotřebitelské chování v oblasti nákupu potravin. Pozornost bude věnována změnám preferencí jednotlivých prodejních formátů, kategorií potravin i změnám chování při fyzické realizaci nákupu. Budou sledovány nové trendy prodeje potravin, konkrétně např. zřizování výdejních boxů a e-shopů ze strany velkých obchodních řetězců. To vše v kontextu změn, které probíhají v evropském i globálním prostředí.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Zpracování literární rešerše
Sběr dat
Vyhodnocení dat
Návrhy a formulace závěru
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků ze spotřebitelského šetření. 5. Diskuze. 6. Závěr. 7. Seznam literatury. 8. Summary. 9. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Bačuvčík, R. (2017). Chování spotřebitele. Zlín: VeRBum
COVID-19 and food safety: guidance for food businesses (2020). Ženeva: WHO a FAO
Food Markets During COVID-19 (2020). Washington: MMF
Hes, A. a kol. (2008). Chování spotřebitele při nákupu potravin. 1. vydání. Praha: Alfa
Koudelka, J. (2018). Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck
Vysekalová, J. a kol. (2011). Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vydání. Praha: Grada Publishing
Vládní usnesení související s bojem proti epidemii koronaviru (2020-2021)
Seznam doporučené literatury
Bačuvčík, R. (2017). Chování spotřebitele. Zlín: VeRBum
COVID-19 and food safety: guidance for food businesses (2020). Ženeva: WHO a FAO
Food Markets During COVID-19 (2020). Washington: MMF
Hes, A. a kol. (2008). Chování spotřebitele při nákupu potravin. 1. vydání. Praha: Alfa
Koudelka, J. (2018). Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck
Vysekalová, J. a kol. (2011). Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vydání. Praha: Grada Publishing
Vládní usnesení související s bojem proti epidemii koronaviru (2020-2021)