Bakalářská práce se zabývá sociální prací s rodinou dítěte s některou z poruch autistického spektra v prostředí rané péče, načež cílem této práce je uvést možnosti podpory a pomoci rodinám s autismem z hlediska sociální práce zejména rané péče. Práce obsahuje nejen obecnou a konkrétní charakteristiku dítěte s autismem a jeho rodiny, ve které žije, ale také komplexní nabídku sociálních služeb, přehled o dostupných příspěvcích a sociálních dávkách, na něž má rodina v takové situaci nárok. V poslední kapitole je práce doplněna skutečnými příběhy rodin s autistickým dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social work with the family of a child with one of the autism spectrum disorders in the early intervention environment, after which the aim of this thesis is to list the possibilities of support and assistance to families with autism in terms of social work, especially early care. The thesis contains not only a general and specific characteristics of a child with autism and his family where a child lives, but also a comprehensive range of social services, an overview of available contributions and social benefits to which the family is entitled in such a situation. In the last chapter, there are real stories of families with an autistic child.
Klíčová slova
sociální práce, sociální služby, raná péče, rodina, dítě s postižením, poruchy autistického spektra, podpora, pomoc, příspěvky, příklady z praxe rané péče
Klíčová slova v angličtině
social work, social services, early intervention, family, children with disabilities, autism spectrum disorder, support, help, benefits, examples of early intervention
Rozsah průvodní práce
59 stran, 116 440 včetně mezer
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sociální prací s rodinou dítěte s některou z poruch autistického spektra v prostředí rané péče, načež cílem této práce je uvést možnosti podpory a pomoci rodinám s autismem z hlediska sociální práce zejména rané péče. Práce obsahuje nejen obecnou a konkrétní charakteristiku dítěte s autismem a jeho rodiny, ve které žije, ale také komplexní nabídku sociálních služeb, přehled o dostupných příspěvcích a sociálních dávkách, na něž má rodina v takové situaci nárok. V poslední kapitole je práce doplněna skutečnými příběhy rodin s autistickým dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social work with the family of a child with one of the autism spectrum disorders in the early intervention environment, after which the aim of this thesis is to list the possibilities of support and assistance to families with autism in terms of social work, especially early care. The thesis contains not only a general and specific characteristics of a child with autism and his family where a child lives, but also a comprehensive range of social services, an overview of available contributions and social benefits to which the family is entitled in such a situation. In the last chapter, there are real stories of families with an autistic child.
Klíčová slova
sociální práce, sociální služby, raná péče, rodina, dítě s postižením, poruchy autistického spektra, podpora, pomoc, příspěvky, příklady z praxe rané péče
Klíčová slova v angličtině
social work, social services, early intervention, family, children with disabilities, autism spectrum disorder, support, help, benefits, examples of early intervention
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci rodinám s dítětem, které trpí poruchami autistického spektra v oblasti sociální práce zejména rané péče. Pro dosažení stanoveného cíle se budu věnovat problematice rodiny, ve které žije dítě s poruchami autistického spektra od narození do 7 let. Zaměřím se na základní charakteristiku dítěte, rodiny, autismu a především na specifika sociální práce s rodinou se speciálními potřebami. Bakalářská práce bude doplněna kazuistikami z praxe.
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci rodinám s dítětem, které trpí poruchami autistického spektra v oblasti sociální práce zejména rané péče. Pro dosažení stanoveného cíle se budu věnovat problematice rodiny, ve které žije dítě s poruchami autistického spektra od narození do 7 let. Zaměřím se na základní charakteristiku dítěte, rodiny, autismu a především na specifika sociální práce s rodinou se speciálními potřebami. Bakalářská práce bude doplněna kazuistikami z praxe.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Christopher. Autismus- zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. HRDLIČKA, Michal. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. ICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-102-6. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2. MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha Slon, 2006. ISBN 978-80-8642-987-8. SELNER, Martin. Autismus Chardonnay. V Praze: Paseka, 2017. ISBN 978-80-88163-83-1. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd., Praha, Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2. STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus? Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-874994-23-3 ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Christopher. Autismus- zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. HRDLIČKA, Michal. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. ICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-102-6. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2. MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha Slon, 2006. ISBN 978-80-8642-987-8. SELNER, Martin. Autismus Chardonnay. V Praze: Paseka, 2017. ISBN 978-80-88163-83-1. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd., Praha, Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2. STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus? Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-874994-23-3 ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.