Bakalářská práce se věnuje tématu pedagogické diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. Jejím cílem je zjistit, zda se vybraný diagnostický materiál, který je určený k pedagogické diagnostice dětí bez jakéhokoliv typu postižení, dá využívat i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části je popsán sluch a jeho náležitosti, etiologie a klasifikace sluchových vad, vyšetřovací metody funkce sluchu a také kompenzační pomůcky. Dále pak teoretická část pojednává o specifikách vývoje dítěte se sluchovým postižením. Je zde také vymezen pojem pedagogické diagnostiky a jejích druhů. V závěru teoretické části je popsán vybraný diagnostický materiál, se kterým je pracováno v rámci praktické části této bakalářské práce. Praktická část je složena z případových studií a samotné práce s diagnostickým materiálem. Také jsou v této části popsány výsledky pedagogické diagnostiky pěti vybraných dětí se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of a pedagogical diagnostics of children with hearing disability. The aim is to find out if the chosen diagnostic's material, which is meanted for children without any disability, is applicated in the process of pedagogical diagnostic of children with special educational necessaries. In the theoretical part is described hearing and its appropriateness, etiology and classification of hearing defects, investigating's methods of hearing's function and also compensatory aids. This part also described specifies of the develompent of children with hearing disability. There is also defined the term of pedagogical diagnostics and its types. At the end of the theoretical part is described the chosen diagnostic's material which is used in the practical part of this bachelor thesis. The practical part consists of case studies and the work with diagnostic material. This part also described the results of pedagogical diagnostics of five chosen children with hearing disability.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika; sluchové postižení; dítě se sluchovým postižením
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics; hearing disability; child with hearing disability
Rozsah průvodní práce
57 s., 22 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu pedagogické diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. Jejím cílem je zjistit, zda se vybraný diagnostický materiál, který je určený k pedagogické diagnostice dětí bez jakéhokoliv typu postižení, dá využívat i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části je popsán sluch a jeho náležitosti, etiologie a klasifikace sluchových vad, vyšetřovací metody funkce sluchu a také kompenzační pomůcky. Dále pak teoretická část pojednává o specifikách vývoje dítěte se sluchovým postižením. Je zde také vymezen pojem pedagogické diagnostiky a jejích druhů. V závěru teoretické části je popsán vybraný diagnostický materiál, se kterým je pracováno v rámci praktické části této bakalářské práce. Praktická část je složena z případových studií a samotné práce s diagnostickým materiálem. Také jsou v této části popsány výsledky pedagogické diagnostiky pěti vybraných dětí se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of a pedagogical diagnostics of children with hearing disability. The aim is to find out if the chosen diagnostic's material, which is meanted for children without any disability, is applicated in the process of pedagogical diagnostic of children with special educational necessaries. In the theoretical part is described hearing and its appropriateness, etiology and classification of hearing defects, investigating's methods of hearing's function and also compensatory aids. This part also described specifies of the develompent of children with hearing disability. There is also defined the term of pedagogical diagnostics and its types. At the end of the theoretical part is described the chosen diagnostic's material which is used in the practical part of this bachelor thesis. The practical part consists of case studies and the work with diagnostic material. This part also described the results of pedagogical diagnostics of five chosen children with hearing disability.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika; sluchové postižení; dítě se sluchovým postižením
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics; hearing disability; child with hearing disability
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na pedagogickou diagnostiku dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Cílem práce je zjistit, zda se vybrané diagnostické materiály dají použít i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně u dětí se sluchovým postižením.\\
V teoretické části bude vymezen pojem pedagogické diagnostiky a jejích druhů. Dále pak bude teoretická část pojednávat o sluchu a jeho náležitostech spolu s klasifikací sluchových vad, s vyšetřovacími metodami sluchu a spolu s komunikačními systémy osob se sluchovým postižením. Popsán bude vývoj předškolního dítěte se sluchovým postižením.\\
Praktická část bude založena na práci s diagnostickými materiály s dětmi v mateřské škole. Jejich schopnosti budou zaznamenány a posléze shrnuty.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na pedagogickou diagnostiku dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Cílem práce je zjistit, zda se vybrané diagnostické materiály dají použít i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně u dětí se sluchovým postižením.\\
V teoretické části bude vymezen pojem pedagogické diagnostiky a jejích druhů. Dále pak bude teoretická část pojednávat o sluchu a jeho náležitostech spolu s klasifikací sluchových vad, s vyšetřovacími metodami sluchu a spolu s komunikačními systémy osob se sluchovým postižením. Popsán bude vývoj předškolního dítěte se sluchovým postižením.\\
Praktická část bude založena na práci s diagnostickými materiály s dětmi v mateřské škole. Jejich schopnosti budou zaznamenány a posléze shrnuty.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.\\
FELCMANOVÁ, l. (2019). Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál.\\
JUNGWIRTHOVÁ, I. (2015). Dítě se sluchovým postiženém v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.\\
LECHTA, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.\\
PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.\\
FELCMANOVÁ, l. (2019). Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál.\\
JUNGWIRTHOVÁ, I. (2015). Dítě se sluchovým postiženém v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.\\
LECHTA, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.\\
PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.