Bakalářská práce Utváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě pomocí dramatické výchovy zjišťuje, jak lze prostřednictvím dramatické výchovy utvářet příznivé prostředí ve třídě mateřské školy. Teoretická část práce se věnuje sociálnímu klimatu třídy, jejím činitelům důležitým pro vytváření příznivého prostředí mateřské školy, dále odkazuje na charakteristiku dramatické výchovy, její funkci v předškolním vzdělávání (zejména v rozvíjení osobnostních a sociálních dovedností dětí) a také její potřebnost pro pedagogy. Praktická část práce věnuje pozornost možnostem, jak pracovat s těmito činnostmi v mateřské škole. Byl zpracován a realizován projekt, v němž byly zahrnuty připravené dramatické aktivity, které u dětí podněcují jejich tvořivost, fantazii, empatii, spolupráci v kolektivu, vzájemný respekt, přátelskou atmosféru ve třídě atd. Výzkumné šetření bylo postaveno na kvalitativním výzkumu, konkrétně na metodách zúčastněného pozorování, videozáznamů, rozhovoru jako zpětné vazby k realizovanému projektu a vlastních poznatků a zápisků. Výzkumným vzorkem byly děti a učitelka třídy mateřské školy. Na základě projektu bylo zjištěno, že je dramatická výchova pro sociální klima třídy velice prospěšná.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Creating a positive social climate in the classroom through drama education finds out how drama education can be used to create a favorable environment in the kindergarten classroom. The theoretical part deals with the social climate of the classroom, its factors important for creating a favorable kindergarten environment, also refers to the characteristics of drama education, its function in preschool education (especially in developing children's personal and social skills) and its need for teachers. The practical part of the work pays attention to the possibilities of working with these activities in kindergarten. A project was developed and implemented, which included prepared dramatic activities that encourage children's creativity, imagination, empathy, teamwork, mutual respect, friendly classroom atmosphere, etc. The research was based on qualitative research, specifically on the methods of the participant. observations, video recordings, interviews as feedback to the implemented project and own knowledge and notes. The research sample was children and a kindergarten teacher. Based on the project, it was found that drama education is very beneficial for the social climate of the classroom.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody dramatické výchovy, klima třídy, činitelé klimatu třídy, předškolní věk, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
drama education, methods of drama education, classroom climate, class climate factors, preschool age, kindergarten
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Utváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě pomocí dramatické výchovy zjišťuje, jak lze prostřednictvím dramatické výchovy utvářet příznivé prostředí ve třídě mateřské školy. Teoretická část práce se věnuje sociálnímu klimatu třídy, jejím činitelům důležitým pro vytváření příznivého prostředí mateřské školy, dále odkazuje na charakteristiku dramatické výchovy, její funkci v předškolním vzdělávání (zejména v rozvíjení osobnostních a sociálních dovedností dětí) a také její potřebnost pro pedagogy. Praktická část práce věnuje pozornost možnostem, jak pracovat s těmito činnostmi v mateřské škole. Byl zpracován a realizován projekt, v němž byly zahrnuty připravené dramatické aktivity, které u dětí podněcují jejich tvořivost, fantazii, empatii, spolupráci v kolektivu, vzájemný respekt, přátelskou atmosféru ve třídě atd. Výzkumné šetření bylo postaveno na kvalitativním výzkumu, konkrétně na metodách zúčastněného pozorování, videozáznamů, rozhovoru jako zpětné vazby k realizovanému projektu a vlastních poznatků a zápisků. Výzkumným vzorkem byly děti a učitelka třídy mateřské školy. Na základě projektu bylo zjištěno, že je dramatická výchova pro sociální klima třídy velice prospěšná.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Creating a positive social climate in the classroom through drama education finds out how drama education can be used to create a favorable environment in the kindergarten classroom. The theoretical part deals with the social climate of the classroom, its factors important for creating a favorable kindergarten environment, also refers to the characteristics of drama education, its function in preschool education (especially in developing children's personal and social skills) and its need for teachers. The practical part of the work pays attention to the possibilities of working with these activities in kindergarten. A project was developed and implemented, which included prepared dramatic activities that encourage children's creativity, imagination, empathy, teamwork, mutual respect, friendly classroom atmosphere, etc. The research was based on qualitative research, specifically on the methods of the participant. observations, video recordings, interviews as feedback to the implemented project and own knowledge and notes. The research sample was children and a kindergarten teacher. Based on the project, it was found that drama education is very beneficial for the social climate of the classroom.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody dramatické výchovy, klima třídy, činitelé klimatu třídy, předškolní věk, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
drama education, methods of drama education, classroom climate, class climate factors, preschool age, kindergarten
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak lze prostřednictvím dramatické výchovy utvářet příznivé prostředí ve třídě mateřské školy.\\
Teoretická část práce se bude věnovat charakteristice dramatické výchovy, funkci dramatické výchovy v předškolním vzdělávání (zejména v rozvíjení osobnostních a sociálních dovedností dětí), specifickým rysům dětí předškolního věku a vytváření pozitivního klimatu v mateřské škole. \\
V praktické části práce bude věnována pozornost možnostem, jak pracovat s těmito činnostmi v mateřské škole. Bude připraven projekt, v němž budou zahrnuty připravené dramatické aktivity, které budou podněcovat dětskou tvořivost, fantazii, empatii, spolupráci mezi sebou v kolektivu, vzájemný respekt, přátelskou atmosféru ve třídě atd. Důležité bude zaměření se na vliv dramatických činností nejen na skupiny dětí jako celek, ale i na jednotlivce. Pro výzkumné šetření bude postaveno na kvalitativním výzkumu, konkrétně na metodě rozhovoru a zúčastněného pozorování. Výzkumným vzorkem budou učitelé mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak lze prostřednictvím dramatické výchovy utvářet příznivé prostředí ve třídě mateřské školy.\\
Teoretická část práce se bude věnovat charakteristice dramatické výchovy, funkci dramatické výchovy v předškolním vzdělávání (zejména v rozvíjení osobnostních a sociálních dovedností dětí), specifickým rysům dětí předškolního věku a vytváření pozitivního klimatu v mateřské škole. \\
V praktické části práce bude věnována pozornost možnostem, jak pracovat s těmito činnostmi v mateřské škole. Bude připraven projekt, v němž budou zahrnuty připravené dramatické aktivity, které budou podněcovat dětskou tvořivost, fantazii, empatii, spolupráci mezi sebou v kolektivu, vzájemný respekt, přátelskou atmosféru ve třídě atd. Důležité bude zaměření se na vliv dramatických činností nejen na skupiny dětí jako celek, ale i na jednotlivce. Pro výzkumné šetření bude postaveno na kvalitativním výzkumu, konkrétně na metodě rozhovoru a zúčastněného pozorování. Výzkumným vzorkem budou učitelé mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
1) ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.\\
2) KOŤÁTKOVÁ, Soňa a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum,1998. ISBN 80-7184-756-9.\\
3) OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1988. ISBN 14-209-88.\\
4) PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
5) MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.\\
6) SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole.
Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
7) VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : (srovnání systémů). Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. ISBN 80-858666-40-4.\\
8) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
1) ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.\\
2) KOŤÁTKOVÁ, Soňa a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum,1998. ISBN 80-7184-756-9.\\
3) OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1988. ISBN 14-209-88.\\
4) PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
5) MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.\\
6) SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole.
Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
7) VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : (srovnání systémů). Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. ISBN 80-858666-40-4.\\
8) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 Doplňkové rozšiřující činnosti
Příloha č. 2 Rozhovor s pedagogem třídy
Příloha č. 3 Fotografie činností projektu