Hlavním tématem mé bakalářské práce je využití dialogu ve výchově - nástrojem k tomuto se stal filozofický dialog, tak jak je používán ve Filozofii pro děti. V teoretické části práce je přiblížený koncept Filosofie pro děti, včetně některých děl švýcarské autorky Evy Zöller Morf. Tento přístup je doplněn vývojovými charakteristikami předškolního věku a možnosti podpory rozvoje morálního usuzování a emočních kompetencí, k nimž může P4C přispět. Praktická část shrnuje akční výzkum realizovaný v jedné MŠ. Obsahuje záznam pěti setkání, v nichž výchozím bodem byla četba knih a společné přemýšlení nad tématy jejich příběhů. Děti se v průběhu naučily uvědomovat si různé nejasnosti a vyslovovat je nahlas, zároveň také byly později schopné si navzájem odpovídat, společně přemýšlet a posouvat diskuze dál. Během rozhovorů si naslouchaly a věcně nebo méně věcně se vyjadřovaly k tématu.
Anotace v angličtině
The main theme of my bachelor thesis is the use of dialogue in education - the tool for this is philosophical dialogue as used in Philosophy for Children. In the theoretical part of the thesis, the concept of Philosophy for Children is introduced, including some works by the Swiss author Eva Zöller Morf. This approach is complemented by the developmental characteristics of the preschool years and the possibility of supporting the development of moral reasoning and emotional competences to which P4C can contribute. The practical part summarises action research carried out in one kindergarten. It contains a record of five meetings in which the starting point was reading books and reflecting together on the themes of their stories. In the process, the children learned to become aware of various ambiguities and to voice them aloud, while also being able to respond to each other later, to think together and to move the discussions forward. During the conversations they listened to each other and commented factually or less factually on the topic.
Klíčová slova
filozofie pro děti, P4C, filozofický dialog, mateřská škola, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, P4C, philosophical dialogue, kindergarten, preschool age
Rozsah průvodní práce
56 s. (72 096 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem mé bakalářské práce je využití dialogu ve výchově - nástrojem k tomuto se stal filozofický dialog, tak jak je používán ve Filozofii pro děti. V teoretické části práce je přiblížený koncept Filosofie pro děti, včetně některých děl švýcarské autorky Evy Zöller Morf. Tento přístup je doplněn vývojovými charakteristikami předškolního věku a možnosti podpory rozvoje morálního usuzování a emočních kompetencí, k nimž může P4C přispět. Praktická část shrnuje akční výzkum realizovaný v jedné MŠ. Obsahuje záznam pěti setkání, v nichž výchozím bodem byla četba knih a společné přemýšlení nad tématy jejich příběhů. Děti se v průběhu naučily uvědomovat si různé nejasnosti a vyslovovat je nahlas, zároveň také byly později schopné si navzájem odpovídat, společně přemýšlet a posouvat diskuze dál. Během rozhovorů si naslouchaly a věcně nebo méně věcně se vyjadřovaly k tématu.
Anotace v angličtině
The main theme of my bachelor thesis is the use of dialogue in education - the tool for this is philosophical dialogue as used in Philosophy for Children. In the theoretical part of the thesis, the concept of Philosophy for Children is introduced, including some works by the Swiss author Eva Zöller Morf. This approach is complemented by the developmental characteristics of the preschool years and the possibility of supporting the development of moral reasoning and emotional competences to which P4C can contribute. The practical part summarises action research carried out in one kindergarten. It contains a record of five meetings in which the starting point was reading books and reflecting together on the themes of their stories. In the process, the children learned to become aware of various ambiguities and to voice them aloud, while also being able to respond to each other later, to think together and to move the discussions forward. During the conversations they listened to each other and commented factually or less factually on the topic.
Klíčová slova
filozofie pro děti, P4C, filozofický dialog, mateřská škola, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, P4C, philosophical dialogue, kindergarten, preschool age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat možnostem, jak podpořit rozvoj osobnosti dětí skrze dialog a diskuzi. Teoretická část představí specifika vedení filozofického dialogu s předškolními dětmi - přiblíží zásady přístupy Filozofie s dětmi a práce Evy Zoller Morf, které dále zasadí do kontextu vývojových charakteristik dětí předškolního věku. Zaměří se blíže na oblasti vývoje osobnosti, které lze cestou dialogu povzbudit (morální uvažování, rozvoj emocionálních kompetencí).
Praktická část představí autorčin akční výzkum. Nejprve představí program, v němž hlavním nástrojem bude dialog či diskuze s dětmi předškolního věku. Tento program následně podle epidemiologické situace ověří buď v prostředí mateřské školy, nebo v práci s jednotlivými dětmi předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat možnostem, jak podpořit rozvoj osobnosti dětí skrze dialog a diskuzi. Teoretická část představí specifika vedení filozofického dialogu s předškolními dětmi - přiblíží zásady přístupy Filozofie s dětmi a práce Evy Zoller Morf, které dále zasadí do kontextu vývojových charakteristik dětí předškolního věku. Zaměří se blíže na oblasti vývoje osobnosti, které lze cestou dialogu povzbudit (morální uvažování, rozvoj emocionálních kompetencí).
Praktická část představí autorčin akční výzkum. Nejprve představí program, v němž hlavním nástrojem bude dialog či diskuze s dětmi předškolního věku. Tento program následně podle epidemiologické situace ověří buď v prostředí mateřské školy, nebo v práci s jednotlivými dětmi předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
DŘEVOVÁ, Šárka. Implementace Filozofie pro děti do oddělení školní družiny. České Budějovice, 2018. Dostupné také z: https://theses.cz/id/k4oc1h/. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta. Vedoucí práce PaedDr. Petr Bauman, Ph.D.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. Prevence násilí. ISBN 978-80-7394-412-4.
MACKŮ, Richard a Lukáš LAIBRT. Kurzy rozvoje myšlení: pracovní sešit. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2013. ISBN 978-80-7394-413-1.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
DŘEVOVÁ, Šárka. Implementace Filozofie pro děti do oddělení školní družiny. České Budějovice, 2018. Dostupné také z: https://theses.cz/id/k4oc1h/. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta. Vedoucí práce PaedDr. Petr Bauman, Ph.D.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. Prevence násilí. ISBN 978-80-7394-412-4.
MACKŮ, Richard a Lukáš LAIBRT. Kurzy rozvoje myšlení: pracovní sešit. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2013. ISBN 978-80-7394-413-1.