Bakalářská práce se věnuje zavádění arteterapie do programu terapeutické komunity pro závislé. Má charakter akčního výzkumu a zaměřuje se na hledání způsobů, jak artetrapii včlenit do programu komunity. Smyslem práce je popsat tento proces a v jeho průběhu formulovat, jaké faktory jsou pro výkon arteterapie podstatné a co je naopak komplikující. V teoretické části se tato práce věnuje tématu závislosti a terapeutické komunitě jako formě léčby a soustředí se především na účinné faktory terapeutické komunity. Dále představuje arteterapii a artefiletiku a přístup projektivně-intervenční arteterapie. Praktická část popisuje cílové skupiny klientů a pracoviště terapeutické komunity, do které byla arteterapie zaváděna. Dále se zabývá samotným procesem zavádění arteterapie do programu komunity v průběhu čtyř let. Jako příklad jsou popsány dvě v komunitě realizované arteterapeutické aktivity. Autorka průběžně předkládá své úvahy a postřehy k arteterapii v kontextu komunity, ale věnuje se i svému vývoji v roli arteterapeuta. Pohledy autorky o arteterapii v komunitě doplňují postřehy členů terapeutického týmu a klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the implementation of art therapy into the program of a therapeutic community for treating addiction. It is characterized by action research and aims to explore ways to integrate art therapy into the community program. The purpose of the study is to describe this process, identify factors that are crucial for the practice of art therapy and factors that complicate it. In the theoretical part, this work addresses the topic of therapeutic community as a form of addiction treatment, focusing primarily on the effective factors of the therapeutic community. It also introduces art therapy and artefiletics, and the projective-interventional approach to art therapy. The practical part describes the target groups of clients and the workplaces of the therapeutic community where art therapy was implemented. It also deals with the process of integrating art therapy into the community program over the course of four years. To provide specific examples, two art therapy activities, conducted in the community, are described. Throughout the thesis, the author presents her thoughts and insights on art therapy in the context of the therapeutic community, and also focuses on her own development in the role of an art therapist. The views of the author about art therapy in the therapeutic community are complemented by insights from members of the therapeutic team and the clients of the therapeutic community.
addiction, therapeutic community, effective factors of the therapeutic community, art therapy, artefiletics
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje zavádění arteterapie do programu terapeutické komunity pro závislé. Má charakter akčního výzkumu a zaměřuje se na hledání způsobů, jak artetrapii včlenit do programu komunity. Smyslem práce je popsat tento proces a v jeho průběhu formulovat, jaké faktory jsou pro výkon arteterapie podstatné a co je naopak komplikující. V teoretické části se tato práce věnuje tématu závislosti a terapeutické komunitě jako formě léčby a soustředí se především na účinné faktory terapeutické komunity. Dále představuje arteterapii a artefiletiku a přístup projektivně-intervenční arteterapie. Praktická část popisuje cílové skupiny klientů a pracoviště terapeutické komunity, do které byla arteterapie zaváděna. Dále se zabývá samotným procesem zavádění arteterapie do programu komunity v průběhu čtyř let. Jako příklad jsou popsány dvě v komunitě realizované arteterapeutické aktivity. Autorka průběžně předkládá své úvahy a postřehy k arteterapii v kontextu komunity, ale věnuje se i svému vývoji v roli arteterapeuta. Pohledy autorky o arteterapii v komunitě doplňují postřehy členů terapeutického týmu a klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the implementation of art therapy into the program of a therapeutic community for treating addiction. It is characterized by action research and aims to explore ways to integrate art therapy into the community program. The purpose of the study is to describe this process, identify factors that are crucial for the practice of art therapy and factors that complicate it. In the theoretical part, this work addresses the topic of therapeutic community as a form of addiction treatment, focusing primarily on the effective factors of the therapeutic community. It also introduces art therapy and artefiletics, and the projective-interventional approach to art therapy. The practical part describes the target groups of clients and the workplaces of the therapeutic community where art therapy was implemented. It also deals with the process of integrating art therapy into the community program over the course of four years. To provide specific examples, two art therapy activities, conducted in the community, are described. Throughout the thesis, the author presents her thoughts and insights on art therapy in the context of the therapeutic community, and also focuses on her own development in the role of an art therapist. The views of the author about art therapy in the therapeutic community are complemented by insights from members of the therapeutic team and the clients of the therapeutic community.
addiction, therapeutic community, effective factors of the therapeutic community, art therapy, artefiletics
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci zaměří na klienty terapeutické komunity, konkrétně na arteterapeutickou práci s nimi. Klientelu komunity tvoří mladiství nezletilí, mladí dospělí a matky, které jsou v léčbě společně se svými dětmi. Se zmíněnými klienty bude probíhat pravidelně jedenkrát za týden skupinová arteterapie pod vedením autorky, která bude doplňující formou terapie skupinové, individuální a pracovní. Cílem práce bude připravit, zavést a zhodnotit tento arteterapeutický program.\\
Teoretická část práce bude obsahovat uvedení do problematiky závislosti a seznámení s terapeutickou komunitou v celé její šíři, stejně jako teoretické nastínění možností arteterapeutické práce s výše zmíněnou klientelou.\\
Praktická část bude popisem autorčiny přímé arteterapeutické práce. Autorka se bude zabývat procesem zavádění skupinové arteterapie do stávajícího programu terapeutické komunity, jejími nástrahami a přínosy jak pro klienty, tak pro ostatní terapeuty komunitního týmu. Práce bude doplněna kazuistikami klientů, jejich výtvarnými díly a interpretacemi.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci zaměří na klienty terapeutické komunity, konkrétně na arteterapeutickou práci s nimi. Klientelu komunity tvoří mladiství nezletilí, mladí dospělí a matky, které jsou v léčbě společně se svými dětmi. Se zmíněnými klienty bude probíhat pravidelně jedenkrát za týden skupinová arteterapie pod vedením autorky, která bude doplňující formou terapie skupinové, individuální a pracovní. Cílem práce bude připravit, zavést a zhodnotit tento arteterapeutický program.\\
Teoretická část práce bude obsahovat uvedení do problematiky závislosti a seznámení s terapeutickou komunitou v celé její šíři, stejně jako teoretické nastínění možností arteterapeutické práce s výše zmíněnou klientelou.\\
Praktická část bude popisem autorčiny přímé arteterapeutické práce. Autorka se bude zabývat procesem zavádění skupinové arteterapie do stávajícího programu terapeutické komunity, jejími nástrahami a přínosy jak pro klienty, tak pro ostatní terapeuty komunitního týmu. Práce bude doplněna kazuistikami klientů, jejich výtvarnými díly a interpretacemi.
Seznam doporučené literatury
Campbell, J. (2000). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti a dospělé]. Portál.\\
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Portál.\\
Freud, A. (2006). Já a obranné mechanismy. Portál.\\
Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Grada.\\
Kalina, K. (2008). Terapeutická komunita: obecný model a jeho aplikace v léčbě závislostí. Grada.\\
Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Galén.\\
Kratochvíl, S. (2017). Základy psychoterapie. Portál.\\
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Portál.\\
Liebmann, M. (2010). Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Portál.\\
Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Grada.\\
Rubin, J. A. (Ed.). (2008). Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Triton.\\
Slavík, J., & Wawrosz, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.\\
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie. Portál.
Seznam doporučené literatury
Campbell, J. (2000). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti a dospělé]. Portál.\\
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Portál.\\
Freud, A. (2006). Já a obranné mechanismy. Portál.\\
Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Grada.\\
Kalina, K. (2008). Terapeutická komunita: obecný model a jeho aplikace v léčbě závislostí. Grada.\\
Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Galén.\\
Kratochvíl, S. (2017). Základy psychoterapie. Portál.\\
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Portál.\\
Liebmann, M. (2010). Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Portál.\\
Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Grada.\\
Rubin, J. A. (Ed.). (2008). Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Triton.\\
Slavík, J., & Wawrosz, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.\\
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie. Portál.