Tato bakalářská práce se zabývá negativními aspekty životního stylu u žáků na 2. stupni základních škol. První část bakalářské práce zahrnuje teoretické poznatky o životním stylu a faktory ovlivňující jeho podobu, poté zkoumá závislosti a zabývá se problematikou některých druhů závislostí. Jsou zde také zdůrazněny příčiny jejich vzniku. Druhá část práce se zaměřuje na dotazník, který byl vyplněn žáky ve školách a zkoumá, jaké výsledky v něm byly zjištěny. Dotazník se zabývá jejich životním stylem a zahrnoval otázky týkající se oblasti negativních aspektů jako je alkohol, drogy a sociální sítě. Posuzoval dotazníkové šetření u dětí, které jsou na druhém stupni základních škol v Českých Budějovicích a v Praze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the negative aspects of the lifestyle of pupils in the second stage of primary schools. The first part of the bachelor thesis includes theoretical knowledge about lifestyle and factors influencing its appearance, then examines addictions and deals with the issue of some types of addictions. The causes of their occurrence are also emphasized here. The second part of the thesis focused on the questionnaire that was filled out by students in schools and examines what results were found in it. The questionnaire dealt with their lifestyle and inclused questions about negative aspects such as alcohol, drugs, and social networks. It considered a questionnaire survey of children who are in the second stage of primary shools in České Budějovice and Prague.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, závislosti, zdraví, pohyb, sociální sítě, negativní vlivy, zdraví životní styl, stres
Klíčová slova v angličtině
health education, addictions, health, movement, social networks, negative influences, healthy lifestyle, stress
Rozsah průvodní práce
53 liii
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá negativními aspekty životního stylu u žáků na 2. stupni základních škol. První část bakalářské práce zahrnuje teoretické poznatky o životním stylu a faktory ovlivňující jeho podobu, poté zkoumá závislosti a zabývá se problematikou některých druhů závislostí. Jsou zde také zdůrazněny příčiny jejich vzniku. Druhá část práce se zaměřuje na dotazník, který byl vyplněn žáky ve školách a zkoumá, jaké výsledky v něm byly zjištěny. Dotazník se zabývá jejich životním stylem a zahrnoval otázky týkající se oblasti negativních aspektů jako je alkohol, drogy a sociální sítě. Posuzoval dotazníkové šetření u dětí, které jsou na druhém stupni základních škol v Českých Budějovicích a v Praze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the negative aspects of the lifestyle of pupils in the second stage of primary schools. The first part of the bachelor thesis includes theoretical knowledge about lifestyle and factors influencing its appearance, then examines addictions and deals with the issue of some types of addictions. The causes of their occurrence are also emphasized here. The second part of the thesis focused on the questionnaire that was filled out by students in schools and examines what results were found in it. The questionnaire dealt with their lifestyle and inclused questions about negative aspects such as alcohol, drugs, and social networks. It considered a questionnaire survey of children who are in the second stage of primary shools in České Budějovice and Prague.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, závislosti, zdraví, pohyb, sociální sítě, negativní vlivy, zdraví životní styl, stres
Klíčová slova v angličtině
health education, addictions, health, movement, social networks, negative influences, healthy lifestyle, stress
Zásady pro vypracování
Cíl práce:\\
Posoudit rozdíly v negativních aspektech životního stylu u žáků na 2. stupni několik škol V Českých Budějovicích a v Praze.\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání je životní styl žáků druhého stupně několika ZŠ uvedených lokalit se zaměřením na jeho negativní aspekty či závislosti.\\
2. Stanovit cíle, úkoly a metodiku práce. Metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury bude doplněna dotazníkovou metodou na zjištění konkrétních aspektů životního stylu.\\
3. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP.\\
4. Vyhodnocení a systematické zpracování dotazníkových údajů. Vytvoření grafů a tabulek na dokumentaci zjištěných faktů. Interpretace zjištěných údajů.\\
5. Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi.\\
6. Stanovení závěrů v podobě konkrétních doporučení pro ovlivnění některých negativních aspektů sledovaných žáků.\\
Zásady pro vypracování
Cíl práce:\\
Posoudit rozdíly v negativních aspektech životního stylu u žáků na 2. stupni několik škol V Českých Budějovicích a v Praze.\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání je životní styl žáků druhého stupně několika ZŠ uvedených lokalit se zaměřením na jeho negativní aspekty či závislosti.\\
2. Stanovit cíle, úkoly a metodiku práce. Metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury bude doplněna dotazníkovou metodou na zjištění konkrétních aspektů životního stylu.\\
3. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP.\\
4. Vyhodnocení a systematické zpracování dotazníkových údajů. Vytvoření grafů a tabulek na dokumentaci zjištěných faktů. Interpretace zjištěných údajů.\\
5. Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi.\\
6. Stanovení závěrů v podobě konkrétních doporučení pro ovlivnění některých negativních aspektů sledovaných žáků.\\
Seznam doporučené literatury
CSÉMY, L. a kol., 2005. Životní styl a zdraví českých školáků. Praha: Psychiatrické centrum. 76 s. ISBN 80-85121-8.\\
ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ a M. ROZSYPALOVÁ, 1999. Speciální psychologie.\\
Brno: IDVPZ. 174 s. ISBN 80-7013-243-4.
ČERNÁ, A., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4577-0.\\
FISCHER, S. a J. ŠKODA, 2014. Sociání patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. vyd.\\
Praha: Grada. ISBN 978-802-4750-460.\\
GALLÁ, M. et al., 2005. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR.\\
ISBN 80-86734-38-2.\\
ILLES, T., 2002. Děti a drogy. 2. vyd. Praha: ISV. ISBN 80-85866-50-1.\\
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., a J. PAVELKA, 2011. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc:\\ Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3451-3.\\
KALMAN, M., a J. VAŠÍČKOVÁ, 2013. Zdraví a životní styl školáků.\\
Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3409-4.\\
KOPECKÝ, K., 2007. Moderní trendy v elektronické komunikaci. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-85783-78-0.\\
KRAUS, B., a J. HRONCOVÁ, 2010. Sociální patologie. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-807-4350-801.\\
KUKAČKA, V., 2009. Zdravý životní styl. České Budějovice: Jihočeská univerzita. 176 s. ISBN 978-80-7394-105-5.\\
MACHOVÁ, J., D. KUBÁTOVÁ, 2015. Výchova ke zdraví. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80247-5351-5.\\
NEŠPOR, K. a L. CSÉMY, 2007. Zdravotní rizika počítačových her a videoher. Česká a slovenská psychiatrie\\
Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. Roč. 2, č. 103, 246 - 250 s. ISSN 1212-0383.\\
VELIKOVSKÝ, Z., 2013. Monitoring užívání návykových látek žáků základních škol Jihočeského kraje.\\
Disertační práce. České Budějovice: ZSF JCU. 157 s.\\
Seznam doporučené literatury
CSÉMY, L. a kol., 2005. Životní styl a zdraví českých školáků. Praha: Psychiatrické centrum. 76 s. ISBN 80-85121-8.\\
ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ a M. ROZSYPALOVÁ, 1999. Speciální psychologie.\\
Brno: IDVPZ. 174 s. ISBN 80-7013-243-4.
ČERNÁ, A., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4577-0.\\
FISCHER, S. a J. ŠKODA, 2014. Sociání patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. vyd.\\
Praha: Grada. ISBN 978-802-4750-460.\\
GALLÁ, M. et al., 2005. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR.\\
ISBN 80-86734-38-2.\\
ILLES, T., 2002. Děti a drogy. 2. vyd. Praha: ISV. ISBN 80-85866-50-1.\\
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., a J. PAVELKA, 2011. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc:\\ Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3451-3.\\
KALMAN, M., a J. VAŠÍČKOVÁ, 2013. Zdraví a životní styl školáků.\\
Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3409-4.\\
KOPECKÝ, K., 2007. Moderní trendy v elektronické komunikaci. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-85783-78-0.\\
KRAUS, B., a J. HRONCOVÁ, 2010. Sociální patologie. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-807-4350-801.\\
KUKAČKA, V., 2009. Zdravý životní styl. České Budějovice: Jihočeská univerzita. 176 s. ISBN 978-80-7394-105-5.\\
MACHOVÁ, J., D. KUBÁTOVÁ, 2015. Výchova ke zdraví. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80247-5351-5.\\
NEŠPOR, K. a L. CSÉMY, 2007. Zdravotní rizika počítačových her a videoher. Česká a slovenská psychiatrie\\
Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. Roč. 2, č. 103, 246 - 250 s. ISSN 1212-0383.\\
VELIKOVSKÝ, Z., 2013. Monitoring užívání návykových látek žáků základních škol Jihočeského kraje.\\
Disertační práce. České Budějovice: ZSF JCU. 157 s.\\