Informace o kvalifikační práci "Tohle jsou, maličká, ty mý Sudety": Obraz Sudet v soudobé produkci české populární hudby a dalších médiích populární kultury
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
"Tohle jsou, maličká, ty mý Sudety": Obraz Sudet v soudobé produkci české populární hudby a dalších médiích populární kultury
Hlavní téma v angličtině
"My Sudetenland is all around here, my darling": The representation of Sudetenland area in contemporary Czech popular music and other popular culture media
Název dle studenta
"Tohle jsou, maličká, ty mý Sudety": Obraz Sudet v soudobé produkci české populární hudby a dalších médiích populární kultury
Název dle studenta v angličtině
"My Sudetenland is all around here, my darling": The representation of Sudetenland area in contemporary Czech popular music and other popular culture media
Bakalářská práce se zaměřuje na zobrazování pohraničního prostoru v soudobé české hudební produkci. Jako stěžejní body pro pozdější analýzu jsou zde zvoleny především pojmy z oblasti vzpomínání a estetiky přírody. Práce se zaměřuje i na historii Sudet a česko-německých vztahů, které ovlivnily krajinný ráz i pojímání tohoto prostoru. Dále se zde pracuje s geografií pohraničí, ale i s reflexí sociálněpatologických jevů často Sudetům přiřazovaným. Pro komplexnější chápání uměleckého zobrazování daného tématu je zde zpracována i komparace dalších forem umění (film, komiks, literatura a obrazová média), která je základem pro pozdější hudební analýzu a zároveň jakýmsi shrnutím či mementem zobrazování Sudet, které po dlouhé roky podléhalo dobovým propagandám. Cílem práce je nejen zjistit, jak vypadá hudební reflexe historie i současnosti Sudet prizmatem přírody, vzpomínání apod., ale zjistit míru fetišizace "temných" stránek pohraničí a dojít k nějakému kompromisu mezi již ustálenou "mysteriózní" formou tohoto zobrazování a reflexí současného stavu Sudet, na které se mnohdy zapomíná, přestože se jedná o značně velkou část našeho území.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the depiction of the border area in contemporary Czech music production. Concepts from the field of remembrance and aesthetics of nature are chosen here as key points for later analysis. The work also focuses on the history of the Sudetenland and Czech-German relations, which influenced the landscape character and perception of this area. In addition, we work here with the geography of the borderlands, but also with the reflection of socio-pathological phenomena often attributed to the Sudetenland. For a more comprehensive understanding of the artistic depiction of the given topic, a comparison of other forms of art (film, comics, literature, and visual media) is also processed here, which is the basis for later musical analysis and at the same time a form of summary or memento of the depiction of the Sudetenland, which for many years was subject to contemporary propaganda. The goal of the work is not only to find out what the musical reflection of the history and present of the Sudetenland looks like through the prism of nature, remembrance, etc., but to ascertain the degree of fetishization of the "dark" sides of the borderland and to come to some sort of compromise between the already established "mysterious" form of this depiction and the reflection of the current state of the Sudetenland, which is often forgotten, even though it is a very large part of our territory.
Bakalářská práce se zaměřuje na zobrazování pohraničního prostoru v soudobé české hudební produkci. Jako stěžejní body pro pozdější analýzu jsou zde zvoleny především pojmy z oblasti vzpomínání a estetiky přírody. Práce se zaměřuje i na historii Sudet a česko-německých vztahů, které ovlivnily krajinný ráz i pojímání tohoto prostoru. Dále se zde pracuje s geografií pohraničí, ale i s reflexí sociálněpatologických jevů často Sudetům přiřazovaným. Pro komplexnější chápání uměleckého zobrazování daného tématu je zde zpracována i komparace dalších forem umění (film, komiks, literatura a obrazová média), která je základem pro pozdější hudební analýzu a zároveň jakýmsi shrnutím či mementem zobrazování Sudet, které po dlouhé roky podléhalo dobovým propagandám. Cílem práce je nejen zjistit, jak vypadá hudební reflexe historie i současnosti Sudet prizmatem přírody, vzpomínání apod., ale zjistit míru fetišizace "temných" stránek pohraničí a dojít k nějakému kompromisu mezi již ustálenou "mysteriózní" formou tohoto zobrazování a reflexí současného stavu Sudet, na které se mnohdy zapomíná, přestože se jedná o značně velkou část našeho území.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the depiction of the border area in contemporary Czech music production. Concepts from the field of remembrance and aesthetics of nature are chosen here as key points for later analysis. The work also focuses on the history of the Sudetenland and Czech-German relations, which influenced the landscape character and perception of this area. In addition, we work here with the geography of the borderlands, but also with the reflection of socio-pathological phenomena often attributed to the Sudetenland. For a more comprehensive understanding of the artistic depiction of the given topic, a comparison of other forms of art (film, comics, literature, and visual media) is also processed here, which is the basis for later musical analysis and at the same time a form of summary or memento of the depiction of the Sudetenland, which for many years was subject to contemporary propaganda. The goal of the work is not only to find out what the musical reflection of the history and present of the Sudetenland looks like through the prism of nature, remembrance, etc., but to ascertain the degree of fetishization of the "dark" sides of the borderland and to come to some sort of compromise between the already established "mysterious" form of this depiction and the reflection of the current state of the Sudetenland, which is often forgotten, even though it is a very large part of our territory.
Bakalářská práce se bude věnovat způsobům vytváření obrazu Sudet v soudobé české hudební produkci. Tyto obrazy metodologicky uchopí jako re-prezentace, které nejen mimeticky napodobují určité rysy sudetskému prostoru přiřazované (krajina, dějiny, a to především v průběhu 20. století, sociální statut a způsob života obyvatel, symbolika hraničního prostoru atd.), ale také je performativně vytvářejí; metodologie tedy bude sledovat soudobé pojetí reprezentace v kulturálních studiích. Danou tematickou analýzu zasadí do nastíněného kontextu historického (socio-kulturní vývoj Sudet v novověké éře) a do kontextu jiných kulturních děl (literatura, komiks, film). Práce se bude věnovat vytváření stereotypizovaných rysů, které se oblasti Sudet přiřazují, fetišizaci obrazů zmizelého prostoru i tematizaci vztahu minulého a přítomného, jádrem ale bude pohled prizmatem enviromentální estetiky, aplikované do oblasti hudebního materiálu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat způsobům vytváření obrazu Sudet v soudobé české hudební produkci. Tyto obrazy metodologicky uchopí jako re-prezentace, které nejen mimeticky napodobují určité rysy sudetskému prostoru přiřazované (krajina, dějiny, a to především v průběhu 20. století, sociální statut a způsob života obyvatel, symbolika hraničního prostoru atd.), ale také je performativně vytvářejí; metodologie tedy bude sledovat soudobé pojetí reprezentace v kulturálních studiích. Danou tematickou analýzu zasadí do nastíněného kontextu historického (socio-kulturní vývoj Sudet v novověké éře) a do kontextu jiných kulturních děl (literatura, komiks, film). Práce se bude věnovat vytváření stereotypizovaných rysů, které se oblasti Sudet přiřazují, fetišizaci obrazů zmizelého prostoru i tematizaci vztahu minulého a přítomného, jádrem ale bude pohled prizmatem enviromentální estetiky, aplikované do oblasti hudebního materiálu.
Seznam doporučené literatury
Serke, Jürgen: Böhmische Dörfer: Putování opuštěnou literární krajinou. Praha: Triáda, 2001.\\
Schama, Simon: Krajina a paměť. Praha: Argo a Dokořán, 2007.\\
Peprník, Michal: Topos lesa v americké literatuře. Brno: Host, 2005.\\
Stibral, Karel: Proč je příroda krásná: Estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005.\\
Stibral, Karel: Estetika přírody. K historii estetického ocenění krajiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.\\
Zemánek, Jiří (ed.): Divočina - příroda, duše, jazyk. Praha: Nakladatelství Kant, 2003.\\
Dadejík, Ondřej: "Environmentální estetika". In Pavel Zahrádka, ed: Estetika na přelomu milénia. Brno: Barrister et Principal, 2010, s. 373-383.\\
Kural, Václav; Radvanovský, Zdeněk a kol. "SUDETY" pod hákovým křížem. Ústí nad Labem: Albis international, 2002.\\
Mikšíček, Petr: Sudetská pouť aneb Waldgang. Praha: Dokořán, 2005.\\
Seznam doporučené literatury
Serke, Jürgen: Böhmische Dörfer: Putování opuštěnou literární krajinou. Praha: Triáda, 2001.\\
Schama, Simon: Krajina a paměť. Praha: Argo a Dokořán, 2007.\\
Peprník, Michal: Topos lesa v americké literatuře. Brno: Host, 2005.\\
Stibral, Karel: Proč je příroda krásná: Estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005.\\
Stibral, Karel: Estetika přírody. K historii estetického ocenění krajiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.\\
Zemánek, Jiří (ed.): Divočina - příroda, duše, jazyk. Praha: Nakladatelství Kant, 2003.\\
Dadejík, Ondřej: "Environmentální estetika". In Pavel Zahrádka, ed: Estetika na přelomu milénia. Brno: Barrister et Principal, 2010, s. 373-383.\\
Kural, Václav; Radvanovský, Zdeněk a kol. "SUDETY" pod hákovým křížem. Ústí nad Labem: Albis international, 2002.\\
Mikšíček, Petr: Sudetská pouť aneb Waldgang. Praha: Dokořán, 2005.\\