Hlavním cílem práce je popsat život české menšinové školy v Zátoni v letech 1920 až 1950 a její proměny v kontextu dané doby. V úvodní části je popsána geografie a historie obce. Následující kapitoly se zaměřují na období 1. republiky, na dobu nacistické okupace a na poválečnou dobu do roku 1950. V těchto kapitolách je uvedena stručná charakteristika doby, česko-německé vztahy, vývoj školství a popsán život na české škole v Zátoni. Při historickém výzkumu byla použita metoda přímá, nepřímá a komparativní. Hlavním zdrojem informací byly dobové prameny a odborná literatura. Velký vliv na chod školy mělo státní zřízení a geografická poloha obce.
Anotace v angličtině
The main goal of the work is to describe the life of the Czech minority school in Zátoň from 1920 to 1950 and its changes in the context of that period. The introductory part describes the geography and history of the village. The following chapters focus on the period of the First Republic, the period of Nazi occupation, and the post-war period until 1950. In the following chapters a brief description of the period, Czech-German relations, the development of education, and a description of life at the Czech school in Zátoň are given. Direct, indirect, and comparative methods were used in the historical research. The primary source of information was contemporary sources and professional literature. The state establishment and the geographical location of the village influenced the running of the school.
Klíčová slova
Zátoň, historie menšinové školy, malotřídní škola, školství, Ústřední matice školská, česko-německé soužití, příhraniční oblast
Klíčová slova v angličtině
Zátoň, history of the minority school, small schools with composite classes, education, the Central School Register, Czech-German coexistence, r, the border area
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je popsat život české menšinové školy v Zátoni v letech 1920 až 1950 a její proměny v kontextu dané doby. V úvodní části je popsána geografie a historie obce. Následující kapitoly se zaměřují na období 1. republiky, na dobu nacistické okupace a na poválečnou dobu do roku 1950. V těchto kapitolách je uvedena stručná charakteristika doby, česko-německé vztahy, vývoj školství a popsán život na české škole v Zátoni. Při historickém výzkumu byla použita metoda přímá, nepřímá a komparativní. Hlavním zdrojem informací byly dobové prameny a odborná literatura. Velký vliv na chod školy mělo státní zřízení a geografická poloha obce.
Anotace v angličtině
The main goal of the work is to describe the life of the Czech minority school in Zátoň from 1920 to 1950 and its changes in the context of that period. The introductory part describes the geography and history of the village. The following chapters focus on the period of the First Republic, the period of Nazi occupation, and the post-war period until 1950. In the following chapters a brief description of the period, Czech-German relations, the development of education, and a description of life at the Czech school in Zátoň are given. Direct, indirect, and comparative methods were used in the historical research. The primary source of information was contemporary sources and professional literature. The state establishment and the geographical location of the village influenced the running of the school.
Klíčová slova
Zátoň, historie menšinové školy, malotřídní škola, školství, Ústřední matice školská, česko-německé soužití, příhraniční oblast
Klíčová slova v angličtině
Zátoň, history of the minority school, small schools with composite classes, education, the Central School Register, Czech-German coexistence, r, the border area
Zásady pro vypracování
Primárně se bude pracovat s archivními prameny, proto bude použita metoda přímá. Dále bude použita metoda komparativní pro zasazení konkrétních událostí do kontextu doby. Práce bude strukturována do těchto tematických okruhů:
Úvod
Historie a geografie obce Zátoň
Období první republiky
Školství v první republice
Menšinová škola v Zátoni 1920 1938
Léta nacistické okupace 1938 1945
Důsledky nacistické okupace pro české školství a školu v Zátoni
Poválečné období 1945 1948
Školství v poválečném období
Menšinová škola v Zátoni 1945 1948
Období po nástupu komunismu 1948 1950
Školství po roce 1948
Menšinová škola v Zátoni 1948 1950
Závěr
Literatura
Přílohy
Zásady pro vypracování
Primárně se bude pracovat s archivními prameny, proto bude použita metoda přímá. Dále bude použita metoda komparativní pro zasazení konkrétních událostí do kontextu doby. Práce bude strukturována do těchto tematických okruhů:
Úvod
Historie a geografie obce Zátoň
Období první republiky
Školství v první republice
Menšinová škola v Zátoni 1920 1938
Léta nacistické okupace 1938 1945
Důsledky nacistické okupace pro české školství a školu v Zátoni
Poválečné období 1945 1948
Školství v poválečném období
Menšinová škola v Zátoni 1945 1948
Období po nástupu komunismu 1948 1950
Školství po roce 1948
Menšinová škola v Zátoni 1948 1950
Závěr
Literatura
Přílohy
Seznam doporučené literatury
Kronika školy v Zátoni (1920 1950), dostupné na: https://digi.ceskearchivy.cz/
Sedláček, A., MÍSTOPISNÝ SLOVNÍK HISTORICKÝ KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO. Praha: ARGO, 1998. Foto reprint původního vydání z roku 1909, ISBN 80 7203 099 X
Duffek, Z., Malotřídní školy na Kaplicku a Českokrumlovsku (po roce 1945). 2016 57 s., SOkA Č. Krumlov
Horák, J. a kol., Nástin dějin pedagogiky. Liberec: Technická univerzita,2001 129 s. ISBN 80 7083 472 2
Kasper, T. a kol., Dějiny pedagogiky. Praha: Grada,2008 224 s. ISBN 978 80 247 2429 4
Duffek Z. a kol., Rozvoj školství na českokrumlovském okrese. Český Krumlov: Odbor školství ONV ,1975 86 s. bez ISBN
Beneš, Z. a kol., Rozumět dějinám. Pardubice: Gallery,2002 304 s. ISBN 80 86010 55 4
Český učitelský ústav 1905 1948, dostupné na: http://encyklopedie.cbudejovice.cz/clanek/cesky ucitelsky ustav Šumavské ozvěny / Des Waldes Widerhall, JIHOČESKÁ VĚDECKÁ KNIHOVNA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH, dostupné na: https://www.kohoutikriz.org/
Kločková, L., MŠMT od roku 1848 do současnosti, dostupné na: https://www.msmt.cz/ministerstvo/165 let ministerstva skolstvi mladeze
Ostatní literatura bude doplňována v průběhu psaní bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Kronika školy v Zátoni (1920 1950), dostupné na: https://digi.ceskearchivy.cz/
Sedláček, A., MÍSTOPISNÝ SLOVNÍK HISTORICKÝ KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO. Praha: ARGO, 1998. Foto reprint původního vydání z roku 1909, ISBN 80 7203 099 X
Duffek, Z., Malotřídní školy na Kaplicku a Českokrumlovsku (po roce 1945). 2016 57 s., SOkA Č. Krumlov
Horák, J. a kol., Nástin dějin pedagogiky. Liberec: Technická univerzita,2001 129 s. ISBN 80 7083 472 2
Kasper, T. a kol., Dějiny pedagogiky. Praha: Grada,2008 224 s. ISBN 978 80 247 2429 4
Duffek Z. a kol., Rozvoj školství na českokrumlovském okrese. Český Krumlov: Odbor školství ONV ,1975 86 s. bez ISBN
Beneš, Z. a kol., Rozumět dějinám. Pardubice: Gallery,2002 304 s. ISBN 80 86010 55 4
Český učitelský ústav 1905 1948, dostupné na: http://encyklopedie.cbudejovice.cz/clanek/cesky ucitelsky ustav Šumavské ozvěny / Des Waldes Widerhall, JIHOČESKÁ VĚDECKÁ KNIHOVNA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH, dostupné na: https://www.kohoutikriz.org/
Kločková, L., MŠMT od roku 1848 do současnosti, dostupné na: https://www.msmt.cz/ministerstvo/165 let ministerstva skolstvi mladeze
Ostatní literatura bude doplňována v průběhu psaní bakalářské práce
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci: záměr, cíl, metodologii a hlavní závěry.
Následně byly představeny posudky vedoucího práce a oponenta.
Studentka reagovala na vybrané podněty uvedené v posudcích, odpovídala na doplňující otázky položené členy komise, a vedla diskusi se členy komise.