Bakalářská práce se zabývá problematikou závislosti u rodičů s dětmi, kteří se léčí v terapeutické komunitě. Jde se o jednu z mála možností, kde mohou mít rodiče během léčby své děti u sebe. Cílem práce je zjistit, jak možnost léčby spolu se svým dítětem/dětmi vnímají samy klientky. Cílem práce je rovněž zjistit, jak vnímají přizpůsobení programu terapeutické komunity pro rodiče s dětmi a jak jsou spokojené s nabídkou aktivit pro rozvoj dětí. Teoretická část se zabývá charakteristikou terapeutické komunity, užíváním návykových látek v průběhu těhotenství a rodičovstvím v kombinaci se závislostí. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, zúčastněného pozorování a písemného dotazování. Data byla zpracována pomocí tematické obsahové analýzy. Z výzkumného šetření vyplývá, že za možnost léčby spolu se svým dítětem jsou respondentky velmi rády a bez této možnosti by do komunity nenastoupily. Děti jsou jejich hlavní motivací. Přizpůsobení programu i nabídka aktivit se ukázaly jako dostačující a téměř všechny respondentky jsou s tímto chodem spokojené.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problematic of children parents' addiction, who are cured in therapeutic community. It is one of few possibilities, where parents can have their children by their side. The aim of this thesis is to discover how the clients perceive the treatment possibilities with their child/children. The aim is also to discover how they perceive adapting to programs of communities for parents and children and how satisfied they are with offered activities for the child's development. The theoretical part deals with the characteristics of therapeutic community, use of addictive substances during pregnancy, and parenthood combined to addiction. Qualitative research was used for the practical part realized by semi-structured dialogue, present observation and written questioning. Data was processed by theme content analysis. Research investigation shows that respondents are very thankful for the treatment option and that they wouldn't join the community without it. Children are their main motivation. Adapting to the program and activity offer showed as sufficient and almost all respondents are satisfied with the current service.
Bakalářská práce se zabývá problematikou závislosti u rodičů s dětmi, kteří se léčí v terapeutické komunitě. Jde se o jednu z mála možností, kde mohou mít rodiče během léčby své děti u sebe. Cílem práce je zjistit, jak možnost léčby spolu se svým dítětem/dětmi vnímají samy klientky. Cílem práce je rovněž zjistit, jak vnímají přizpůsobení programu terapeutické komunity pro rodiče s dětmi a jak jsou spokojené s nabídkou aktivit pro rozvoj dětí. Teoretická část se zabývá charakteristikou terapeutické komunity, užíváním návykových látek v průběhu těhotenství a rodičovstvím v kombinaci se závislostí. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, zúčastněného pozorování a písemného dotazování. Data byla zpracována pomocí tematické obsahové analýzy. Z výzkumného šetření vyplývá, že za možnost léčby spolu se svým dítětem jsou respondentky velmi rády a bez této možnosti by do komunity nenastoupily. Děti jsou jejich hlavní motivací. Přizpůsobení programu i nabídka aktivit se ukázaly jako dostačující a téměř všechny respondentky jsou s tímto chodem spokojené.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problematic of children parents' addiction, who are cured in therapeutic community. It is one of few possibilities, where parents can have their children by their side. The aim of this thesis is to discover how the clients perceive the treatment possibilities with their child/children. The aim is also to discover how they perceive adapting to programs of communities for parents and children and how satisfied they are with offered activities for the child's development. The theoretical part deals with the characteristics of therapeutic community, use of addictive substances during pregnancy, and parenthood combined to addiction. Qualitative research was used for the practical part realized by semi-structured dialogue, present observation and written questioning. Data was processed by theme content analysis. Research investigation shows that respondents are very thankful for the treatment option and that they wouldn't join the community without it. Children are their main motivation. Adapting to the program and activity offer showed as sufficient and almost all respondents are satisfied with the current service.
Cílem práce bude přiblížit okolnosti života dětí rodičů trpících závislostí, konkrétně těch dětí, které spolu s rodiči žijí v terapeutické komunitě. Výzkumné otázky budou směřovat jednak k prožívání situace ze strany matek i dětí, dále k možnostem edukace dětí a programu, který je jim v rámci komunity nabízen. Podle věku dětí, které budou v dané době v komunitě přítomny, se autorka pokusí také zkoumat otázku, jak děti pracují s rodičem jako vzorem chování, když jsou svědkem jeho selhání.\\
Data budou sbírána prostřednictvím zúčastněného pozorování a rozhovorů. Budou zpracována kvalitativními postupy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude přiblížit okolnosti života dětí rodičů trpících závislostí, konkrétně těch dětí, které spolu s rodiči žijí v terapeutické komunitě. Výzkumné otázky budou směřovat jednak k prožívání situace ze strany matek i dětí, dále k možnostem edukace dětí a programu, který je jim v rámci komunity nabízen. Podle věku dětí, které budou v dané době v komunitě přítomny, se autorka pokusí také zkoumat otázku, jak děti pracují s rodičem jako vzorem chování, když jsou svědkem jeho selhání.\\
Data budou sbírána prostřednictvím zúčastněného pozorování a rozhovorů. Budou zpracována kvalitativními postupy.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986, 139s. ISBN 08- 040-86.\\
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 133 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0135-9.\\
HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-45-1.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
CHRÁSTKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Univerzita Palackého:Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-798-8\\
KALINA, Kamil. Terapeutická komunita: obecný model a jeho aplikace v léčbě závislostí. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2449-2.\\
MAREČKOVÁ, Jana et al. Drogy: otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 198 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3672-232.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 4. vyd. Praha: Portál, 2011, 173 s. ISBN 978-807-3679-088.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986, 139s. ISBN 08- 040-86.\\
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 133 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0135-9.\\
HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-45-1.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
CHRÁSTKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Univerzita Palackého:Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-798-8\\
KALINA, Kamil. Terapeutická komunita: obecný model a jeho aplikace v léčbě závislostí. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2449-2.\\
MAREČKOVÁ, Jana et al. Drogy: otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 198 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3672-232.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 4. vyd. Praha: Portál, 2011, 173 s. ISBN 978-807-3679-088.