Diplomová práce se zabývá tvorbou a využitím vzdělávací počítačové hry při
výuce tematického celku Voda v rámci výuky anorganické chemie na druhém stupni základních škol. Cílem je žákům atraktivní formou zprostředkovat vybrané znalosti, popř. tyto znalosti procvičit, dále pomocí didaktického postupu rozvíjet mezipředmětové vztahy, aktivizovat žáky a posílit jejich klíčové kompetence. Herní příběh se odehrává
v prostředí města Mariánské Lázně, s jehož zeměpisnými a historickými zajímavostmi je hráč průběžně seznamován. Vzhledem k dějové vazbě na konkrétní lokalitu je vzdělávací postup v souladu s principy místně zakotveného učení.
Teoretická část je tvořena analýzou odborné literatury týkající se především tématu místně zakotveného učení a předmětů STEM. Získané poznatky představují teoretický rámec praktické části, kde je uveden popis vytvořené hry a ověření jejího užití v pedagogické praxi. Výzkum byl realizován dotazníkovou formou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation and use of an educational computer game in teaching the thematic unit Water in the teaching of inorganic chemistry at the second level of primary schools. The aim is to convey selected knowledge to pupils in an attractive form, or to practice this knowledge, to develop inter-subject relations, to activate pupils and to strengthen their key competences by means of didactic procedure. The game story takes place in the environment of the town of Mariánské Lázně. The player is continuously introduced to the geographical and historical attractions of this location. Due to the storyline's connection to a specific location, the educational process is in line with the principles of place-based learning.
The theoretical part consists of an analysis of the literature on the topic of place-based learning and STEM subjects. The acquired knowledge represents the theoretical framework of the practical part, where a description of the created game and verification of its use in pedagogical practice is presented. The research was conducted in a questionnaire form.
Diplomová práce se zabývá tvorbou a využitím vzdělávací počítačové hry při
výuce tematického celku Voda v rámci výuky anorganické chemie na druhém stupni základních škol. Cílem je žákům atraktivní formou zprostředkovat vybrané znalosti, popř. tyto znalosti procvičit, dále pomocí didaktického postupu rozvíjet mezipředmětové vztahy, aktivizovat žáky a posílit jejich klíčové kompetence. Herní příběh se odehrává
v prostředí města Mariánské Lázně, s jehož zeměpisnými a historickými zajímavostmi je hráč průběžně seznamován. Vzhledem k dějové vazbě na konkrétní lokalitu je vzdělávací postup v souladu s principy místně zakotveného učení.
Teoretická část je tvořena analýzou odborné literatury týkající se především tématu místně zakotveného učení a předmětů STEM. Získané poznatky představují teoretický rámec praktické části, kde je uveden popis vytvořené hry a ověření jejího užití v pedagogické praxi. Výzkum byl realizován dotazníkovou formou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation and use of an educational computer game in teaching the thematic unit Water in the teaching of inorganic chemistry at the second level of primary schools. The aim is to convey selected knowledge to pupils in an attractive form, or to practice this knowledge, to develop inter-subject relations, to activate pupils and to strengthen their key competences by means of didactic procedure. The game story takes place in the environment of the town of Mariánské Lázně. The player is continuously introduced to the geographical and historical attractions of this location. Due to the storyline's connection to a specific location, the educational process is in line with the principles of place-based learning.
The theoretical part consists of an analysis of the literature on the topic of place-based learning and STEM subjects. The acquired knowledge represents the theoretical framework of the practical part, where a description of the created game and verification of its use in pedagogical practice is presented. The research was conducted in a questionnaire form.
Cílem kvalifikační práce je vytvořit počítačovou hru, kterou by bylo možné využít pro osvojování a upevňování učiva chemie na ZŠ. Počítá se s vytvořením jednoduché tzv. "Point n´ Click" adventury, která by byla vhodná pro výuku učiva tematického celku Voda. K tomuto záměru bude užit editor Wintermute Engine Development Kit či engine Unity. Děj hry se bude odehrávat v Mariánských Lázních. Zvláštní důraz bude kladen na to, aby byl hráč atraktivní formou seznámen s vybranými geografickými či historickými fakty. Herní koncept bude založen na hledání chyb v odborném chemickém textu. Didaktickým záměrem je rozvoj funkční gramotnosti.
Vytvořený program bude poskytnut pedagogické veřejnosti jako freeware.
Navržený vyučovací postup bude doplněn autorskými pracovními listy. Funkčnost bude ověřena výzkumným šetřením.\\
Zadání:\\
1. Vypracování literární rešerše na téma kvalifikační práce.\\
2. Tvorba počítačové hry a pracovních listů.\\
3. Návrh využití v pedagogické praxi.\\
4. Výzkumné šetření.\\
Zásady pro vypracování
Cílem kvalifikační práce je vytvořit počítačovou hru, kterou by bylo možné využít pro osvojování a upevňování učiva chemie na ZŠ. Počítá se s vytvořením jednoduché tzv. "Point n´ Click" adventury, která by byla vhodná pro výuku učiva tematického celku Voda. K tomuto záměru bude užit editor Wintermute Engine Development Kit či engine Unity. Děj hry se bude odehrávat v Mariánských Lázních. Zvláštní důraz bude kladen na to, aby byl hráč atraktivní formou seznámen s vybranými geografickými či historickými fakty. Herní koncept bude založen na hledání chyb v odborném chemickém textu. Didaktickým záměrem je rozvoj funkční gramotnosti.
Vytvořený program bude poskytnut pedagogické veřejnosti jako freeware.
Navržený vyučovací postup bude doplněn autorskými pracovními listy. Funkčnost bude ověřena výzkumným šetřením.\\
Zadání:\\
1. Vypracování literární rešerše na téma kvalifikační práce.\\
2. Tvorba počítačové hry a pracovních listů.\\
3. Návrh využití v pedagogické praxi.\\
4. Výzkumné šetření.\\
Seznam doporučené literatury
Bílek M., Richtera J.: Chemie na každém kroku. MOBY DICK, Praha 2000.\\
Čipera J., Svoboda L.: Didaktika chemie I. ZF JU, Č. Budějovice 2000.\\
Čipera J., Svoboda L.: Didaktika chemie II. ZF JU, Č. Budějovice 2001.\\
Jančář L., Lukáš I.: Chemická informatika. PF MU, Brno 2001.\\
Klouda P.: Chemie na počítači. PAVKO, Ostrava 2014.\\
Šmídl M.: ICT ve výuce chemie, PřF UJEP, Ústí nad Labem 2014.\\
Seznam doporučené literatury
Bílek M., Richtera J.: Chemie na každém kroku. MOBY DICK, Praha 2000.\\
Čipera J., Svoboda L.: Didaktika chemie I. ZF JU, Č. Budějovice 2000.\\
Čipera J., Svoboda L.: Didaktika chemie II. ZF JU, Č. Budějovice 2001.\\
Jančář L., Lukáš I.: Chemická informatika. PF MU, Brno 2001.\\
Klouda P.: Chemie na počítači. PAVKO, Ostrava 2014.\\
Šmídl M.: ICT ve výuce chemie, PřF UJEP, Ústí nad Labem 2014.\\