Diplomová práce se zabývá integrovanou výukou v přírodovědných předmětech v rámci konceptu STEM. Teoretická část se věnuje současnému pohledu na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy. Hlavním cílem práce je vytvoření integrované výukové jednotky, která je tematicky zaměřená na učivo související s Měsícem a propojuje vzdělávací oblast Člověk a příroda, konkrétně fyziku, přírodopis a zeměpis, a vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, konkrétně okruh Závislosti, vztahy a práce s daty. Součástí práce je analýza kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodovědných předmětů se zaměřením na toto zvolené téma. Práce si také klade za cíl získat pohled učitelů z praxe na problematiku integrované výuky. V rámci rozhovorů s učiteli z praxe bylo zjišťováno, jaký je jejich pohled na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy, jejich využití v přírodovědných předmětech a na jejich přínosy a limity.
Annotation in English
This Master's thesis deals with integrated teaching in science subjects within the STEM concept. The theoretical part is devoted to the current view of integrated teaching and intersubject relationships. The main goal of the thesis is to create an integrated teaching unit, which is thematically focused on subjects related to the Moon and connects the educational area of Human and Nature, specifically Physics, Science and Geography, and the educational area of Mathematics and its applications. Part of the thesis is the analysis of curriculum documents and the analysis of selected textbooks of science subjects with a focus on this chosen topic. The thesis also aims to obtain the perspectives of practising teachers on the issue of integrated teaching. Interviews with practicing teachers were conducted to find out their views on integrated teaching and cross-curricular relationships, their use in science subjects and their benefits and limitations.
Keywords
integrovaná výuka, koncept STEM, mezipředmětové vztahy
Diplomová práce se zabývá integrovanou výukou v přírodovědných předmětech v rámci konceptu STEM. Teoretická část se věnuje současnému pohledu na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy. Hlavním cílem práce je vytvoření integrované výukové jednotky, která je tematicky zaměřená na učivo související s Měsícem a propojuje vzdělávací oblast Člověk a příroda, konkrétně fyziku, přírodopis a zeměpis, a vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, konkrétně okruh Závislosti, vztahy a práce s daty. Součástí práce je analýza kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodovědných předmětů se zaměřením na toto zvolené téma. Práce si také klade za cíl získat pohled učitelů z praxe na problematiku integrované výuky. V rámci rozhovorů s učiteli z praxe bylo zjišťováno, jaký je jejich pohled na integrovanou výuku a mezipředmětové vztahy, jejich využití v přírodovědných předmětech a na jejich přínosy a limity.
Annotation in English
This Master's thesis deals with integrated teaching in science subjects within the STEM concept. The theoretical part is devoted to the current view of integrated teaching and intersubject relationships. The main goal of the thesis is to create an integrated teaching unit, which is thematically focused on subjects related to the Moon and connects the educational area of Human and Nature, specifically Physics, Science and Geography, and the educational area of Mathematics and its applications. Part of the thesis is the analysis of curriculum documents and the analysis of selected textbooks of science subjects with a focus on this chosen topic. The thesis also aims to obtain the perspectives of practising teachers on the issue of integrated teaching. Interviews with practicing teachers were conducted to find out their views on integrated teaching and cross-curricular relationships, their use in science subjects and their benefits and limitations.
Keywords
integrovaná výuka, koncept STEM, mezipředmětové vztahy
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů, resp. předmětů v rámci konceptu STEM, nabízí v některých tématech žákům možnost propojit si poznatky z jednotlivých vzdělávacích předmětů do komplexního pohledu na danou problematiku. Některá témata se v kurikulu předmětů i často překrývají či opakují. Důležitý je však i pohled učitelů, odborníků z praxe, jak samotnou integraci vzdělávacích obsahů chápou a jaké spatřují její silné a slabé stránky.\\
V první fázi se autorka zaměří na studium dostupné literatury ve vztahu k současnému pohledu na integrovanou výuku, výskyt zmínek o mezipředmětových vztazích v českých kurikulárních dokumentech a pokusí se i nalézt příklady dobré praxe. Provede zjednodušenou obsahovou analýzu vybraných učebnic přírodovědných předmětů, v nichž se zaměří na předem zvolené téma, které se vyskytuje v kurikulu více předmětů. Na základě zjištěných informací připraví integrovanou výukovou jednotku na dané téma.\\
V druhé fázi se diplomantka bude formou polostrukturovaných rozhovorů dotazovat vybraných učitelů z praxe, jak chápou rozdíly mezi výukou v mezipředmětových vztazích a integrovanou výukou, co považují za přínosy a limity těchto přístupů, včetně jejich osobních zkušeností a subjektivního pohledu na tuto problematiku. Učitelé při rozhovorech budou také komentovat navrženou výukovou jednotku a navrhovat možné změny. Výuková jednotka bude následně pilotně ověřena v praxi. Závěrečným krokem bude organizace tzv. focus groups, v nichž se vždy několik učitelů bude moci seznámit s výsledky realizace výukové jednotky a formou diskuze v této skupině poskytnout reflexi, včetně dalších metodických doporučení.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou integrované výuky a mezipředmětových vztahů v oblasti STEM.
Provést zjednodušenou analýzu vybraných učebnic přírodovědných předmětů se zaměřením se na předem zvolené téma a snahou identifikovat vhodné poznatky pro integrovaný obsah.
Vytvoření integrované výukové jednotky představující analyzované téma.
Provedení polostrukturovaných rozhovory s vybranými učiteli z praxe.
Organizace "focus groups" s učiteli z praxe a získání reflexe na finální verzi navržené výukové jednotky a její praktické ověření.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Research Plan
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů, resp. předmětů v rámci konceptu STEM, nabízí v některých tématech žákům možnost propojit si poznatky z jednotlivých vzdělávacích předmětů do komplexního pohledu na danou problematiku. Některá témata se v kurikulu předmětů i často překrývají či opakují. Důležitý je však i pohled učitelů, odborníků z praxe, jak samotnou integraci vzdělávacích obsahů chápou a jaké spatřují její silné a slabé stránky.\\
V první fázi se autorka zaměří na studium dostupné literatury ve vztahu k současnému pohledu na integrovanou výuku, výskyt zmínek o mezipředmětových vztazích v českých kurikulárních dokumentech a pokusí se i nalézt příklady dobré praxe. Provede zjednodušenou obsahovou analýzu vybraných učebnic přírodovědných předmětů, v nichž se zaměří na předem zvolené téma, které se vyskytuje v kurikulu více předmětů. Na základě zjištěných informací připraví integrovanou výukovou jednotku na dané téma.\\
V druhé fázi se diplomantka bude formou polostrukturovaných rozhovorů dotazovat vybraných učitelů z praxe, jak chápou rozdíly mezi výukou v mezipředmětových vztazích a integrovanou výukou, co považují za přínosy a limity těchto přístupů, včetně jejich osobních zkušeností a subjektivního pohledu na tuto problematiku. Učitelé při rozhovorech budou také komentovat navrženou výukovou jednotku a navrhovat možné změny. Výuková jednotka bude následně pilotně ověřena v praxi. Závěrečným krokem bude organizace tzv. focus groups, v nichž se vždy několik učitelů bude moci seznámit s výsledky realizace výukové jednotky a formou diskuze v této skupině poskytnout reflexi, včetně dalších metodických doporučení.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou integrované výuky a mezipředmětových vztahů v oblasti STEM.
Provést zjednodušenou analýzu vybraných učebnic přírodovědných předmětů se zaměřením se na předem zvolené téma a snahou identifikovat vhodné poznatky pro integrovaný obsah.
Vytvoření integrované výukové jednotky představující analyzované téma.
Provedení polostrukturovaných rozhovory s vybranými učiteli z praxe.
Organizace "focus groups" s učiteli z praxe a získání reflexe na finální verzi navržené výukové jednotky a její praktické ověření.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Recommended resources
\begin{quote}
DARE, E., ELLIS, J., & ROEHRIG, G. (2018). Understanding science teachers' implementations of integrated STEM curricular units through a phenomenological multiple case study. International Journal of STEM Education, 5(4), 1-19. http://doi.org/10.1186/s40594-018-0101-z
FELDER, R. M., & BRENT, R. (2016). Teaching and Learning STEM: a practical guide. Jossey-Bass.
HEJNOVÁ, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích - minulost a současnost. Scientia in educatione, 2(2), 77-90.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KOLDOVÁ, H., PETRÁŠKOVÁ, V., NOVOTNÁ, J., MORAOVÁ, H., SAMKOVÁ, L., JORDÁNOVÁ, D., KAZDA, M., & RESLOVÁ, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
MARGOT, K. C., & KETTLER, T. (2019). Teachers' perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0151-2
NATIONAL SCIENCE TEACHERS ASSOCIATION (1998). Project Earth Science: Astronomy. National Science Teachers Association.
Vybrané učebnice přírodovědných předmětů pro 2. stupeň základní školy
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}
Recommended resources
\begin{quote}
DARE, E., ELLIS, J., & ROEHRIG, G. (2018). Understanding science teachers' implementations of integrated STEM curricular units through a phenomenological multiple case study. International Journal of STEM Education, 5(4), 1-19. http://doi.org/10.1186/s40594-018-0101-z
FELDER, R. M., & BRENT, R. (2016). Teaching and Learning STEM: a practical guide. Jossey-Bass.
HEJNOVÁ, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích - minulost a současnost. Scientia in educatione, 2(2), 77-90.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KOLDOVÁ, H., PETRÁŠKOVÁ, V., NOVOTNÁ, J., MORAOVÁ, H., SAMKOVÁ, L., JORDÁNOVÁ, D., KAZDA, M., & RESLOVÁ, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
MARGOT, K. C., & KETTLER, T. (2019). Teachers' perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0151-2
NATIONAL SCIENCE TEACHERS ASSOCIATION (1998). Project Earth Science: Astronomy. National Science Teachers Association.
Vybrané učebnice přírodovědných předmětů pro 2. stupeň základní školy
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}