Diplomová práce s názvem Výskyt čtenářských nedostatků ve třídách vyučujících metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou se zabývá analýzou čtenářských nedostatků žáků 1. ročníku ZŠ, kteří se učí číst analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Práce obsahuje část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část se zabývá současnými metodami čtení a psaní, současnou nabídkou učebnic pro výuku prvopočátečního čtení, diagnostikou čtení a prací se zaostávajícími čtenáři. Výzkumná část se zaměřuje na zjištění výskytu čtenářských nedostatků na základě výsledků diagnostických prověrek, které byly provedeny u žáků 1. ročníků vyučovaných metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Cílem výzkumné části je porovnání těchto metod čtení.
Anotace v angličtině
The thesis entitled The occurrence of reading deficiencies in classes taught by the analytical-synthetic method and the genetic method deals with the analysis of reading deficiencies of pupils of the first grade of primary school who are taught to read by the analytical-synthetic method and the genetic method. The thesis contains a theoretical part and a research part. The theoretical part deals with the current methods of reading and writing, the current range of textbooks for teaching first grade reading, reading diagnostics and work with lagging readers. The research part focuses on finding out the occurrence of reading deficiencies on the basis of the results of diagnostic examinations carried out with pupils of the first grade taught by the analytical-synthetic method and the genetic method. The aim of the research part is to compare these reading methods.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení, metody čtení, kvality čtení, diagnostika čtení
Diplomová práce s názvem Výskyt čtenářských nedostatků ve třídách vyučujících metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou se zabývá analýzou čtenářských nedostatků žáků 1. ročníku ZŠ, kteří se učí číst analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Práce obsahuje část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část se zabývá současnými metodami čtení a psaní, současnou nabídkou učebnic pro výuku prvopočátečního čtení, diagnostikou čtení a prací se zaostávajícími čtenáři. Výzkumná část se zaměřuje na zjištění výskytu čtenářských nedostatků na základě výsledků diagnostických prověrek, které byly provedeny u žáků 1. ročníků vyučovaných metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Cílem výzkumné části je porovnání těchto metod čtení.
Anotace v angličtině
The thesis entitled The occurrence of reading deficiencies in classes taught by the analytical-synthetic method and the genetic method deals with the analysis of reading deficiencies of pupils of the first grade of primary school who are taught to read by the analytical-synthetic method and the genetic method. The thesis contains a theoretical part and a research part. The theoretical part deals with the current methods of reading and writing, the current range of textbooks for teaching first grade reading, reading diagnostics and work with lagging readers. The research part focuses on finding out the occurrence of reading deficiencies on the basis of the results of diagnostic examinations carried out with pupils of the first grade taught by the analytical-synthetic method and the genetic method. The aim of the research part is to compare these reading methods.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení, metody čtení, kvality čtení, diagnostika čtení
Diplomová práce se bude zabývat analýzou čtenářských nedostatků žáků 1. ročníku ZŠ, kteří se učili číst analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce se bude zabývat současnými metoda čtení a psaní a jejím využitím v 1. ročníku. V této části práce bude vymezena analyticko-syntetická metoda a metoda genetická a vymezeny rozdíly oproti ostatním vyučovaným metodám. Dále se bude zabývat uvedením současných nabídek učebnic a metodických příruček k těmto metodám.
Výzkumná část práce bude věnována zjištění výskytu čtenářských nedostatků žáků na základě výsledků diagnostických prověrek, které budou prováděny v pololetí a na konci školního roku v 1. ročnících ZŠ. Porovnány budou třídy, ve kterých se žáci učí číst a psát analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat analýzou čtenářských nedostatků žáků 1. ročníku ZŠ, kteří se učili číst analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce se bude zabývat současnými metoda čtení a psaní a jejím využitím v 1. ročníku. V této části práce bude vymezena analyticko-syntetická metoda a metoda genetická a vymezeny rozdíly oproti ostatním vyučovaným metodám. Dále se bude zabývat uvedením současných nabídek učebnic a metodických příruček k těmto metodám.
Výzkumná část práce bude věnována zjištění výskytu čtenářských nedostatků žáků na základě výsledků diagnostických prověrek, které budou prováděny v pololetí a na konci školního roku v 1. ročnících ZŠ. Porovnány budou třídy, ve kterých se žáci učí číst a psát analyticko-syntetickou metodou a metodou genetickou. Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Seznam doporučené literatury
FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
KOŽÍŠEK, Josef. Počátky čtení - metodický průvodce čítankou malých "Poupata" (1925). Praha: Česká grafická unie, 231s. 2. vyd.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou (2008). Praha: Grada, 1. vyd. ISBN 978-80-247-2038-8.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Miroslav KOŘÍNEK. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. 2. přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1989. ISBN 80-7066-052-X.
MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 47 s. Skripta. ISBN 80-7044-338-3.
NOVOTNÁ, Miroslava, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Jiří HAVEL. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
VINŠÁLEK, Adolf. Vývoj metod prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Plzeň: Pedagogická fakulta, 1972
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-309-7.
WAGNEROVÁ, Jarmila. Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Vyd. 2. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-585-5.
Seznam doporučené literatury
FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
KOŽÍŠEK, Josef. Počátky čtení - metodický průvodce čítankou malých "Poupata" (1925). Praha: Česká grafická unie, 231s. 2. vyd.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou (2008). Praha: Grada, 1. vyd. ISBN 978-80-247-2038-8.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Miroslav KOŘÍNEK. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. 2. přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1989. ISBN 80-7066-052-X.
MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 47 s. Skripta. ISBN 80-7044-338-3.
NOVOTNÁ, Miroslava, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Jiří HAVEL. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
VINŠÁLEK, Adolf. Vývoj metod prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Plzeň: Pedagogická fakulta, 1972
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-309-7.
WAGNEROVÁ, Jarmila. Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Vyd. 2. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-585-5.