Diplomová práce s názvem Diagnostika čteného textu ve 2. ročníku ZŠ v návaznosti na metody prvopočátečního čtení se zabývá čtenářskou úrovní žáků, jejichž výuka čtení probíhala rozdílnými metodami čtení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o dovednostech ve čtení, etapách rozvoje čtení, práci se zaostávajícími čtenáři a diagnostice čtenářského výkonu. Výzkumná část je zaměřena na diagnostiku čtenářských výkonů u žáků vyučovaných metodou analyticko-syntetickou, metodou genetickou a metodou Sfumato. Cílem práce je porovnání těchto metod ve čtení.
Anotace v angličtině
A dissertation called "A Reading Assessment of Second Grade in Elementary School in Response to Initial Reading Techniques" evaluates the level of reading skills in students who were educated by different reading techniques. The dissertation consists of theoretical chapter as well as practical research. The theoretical part describes the reading skills, the stages of reading development, working with delayed readers and analysis of reading performance. The research part focuses on analysis of reading performances of readers, who were taught reading by analytical-synthetic method, genetic method or Sfumato method. The research purpose is a comparison of these methods in reading education.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení, druhy a kvality čtení, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení
Klíčová slova v angličtině
initial reading, types and qualities of reading, reading skills and reading diagnostic
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Diagnostika čteného textu ve 2. ročníku ZŠ v návaznosti na metody prvopočátečního čtení se zabývá čtenářskou úrovní žáků, jejichž výuka čtení probíhala rozdílnými metodami čtení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o dovednostech ve čtení, etapách rozvoje čtení, práci se zaostávajícími čtenáři a diagnostice čtenářského výkonu. Výzkumná část je zaměřena na diagnostiku čtenářských výkonů u žáků vyučovaných metodou analyticko-syntetickou, metodou genetickou a metodou Sfumato. Cílem práce je porovnání těchto metod ve čtení.
Anotace v angličtině
A dissertation called "A Reading Assessment of Second Grade in Elementary School in Response to Initial Reading Techniques" evaluates the level of reading skills in students who were educated by different reading techniques. The dissertation consists of theoretical chapter as well as practical research. The theoretical part describes the reading skills, the stages of reading development, working with delayed readers and analysis of reading performance. The research part focuses on analysis of reading performances of readers, who were taught reading by analytical-synthetic method, genetic method or Sfumato method. The research purpose is a comparison of these methods in reading education.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení, druhy a kvality čtení, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení
Klíčová slova v angličtině
initial reading, types and qualities of reading, reading skills and reading diagnostic
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření čtenářských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude zmapována problematika rozvoje čtenářských dovedností na základě studia odborné literatury - metody prvopočáteční čtení, základní druhy a kvality čtení, etapy rozvoje čtenářských dovedností, čtenářské nedostatky, nesprávné čtecí návyky, práce se zaostávajícími čtenáři.
Ve výzkumné části práce zjistí diplomantka, na základě diagnostiky čtenářského výkonu žáků 2. ročníků ZŠ, úroveň čtenářských dovedností žáků a popíše možnou nápravu nedostatků. Cílem práce bude předložit aktuální stav čtenářských dovedností žáků 2. ročníků ZŠ, kteří se učili číst metodou analyticko-syntetickou, metodou genetickou a metodou Sfumato. Získané výsledky budou prezentovány pomocí tabulek a grafů a následně porovnány s teoretickou částí práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření čtenářských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude zmapována problematika rozvoje čtenářských dovedností na základě studia odborné literatury - metody prvopočáteční čtení, základní druhy a kvality čtení, etapy rozvoje čtenářských dovedností, čtenářské nedostatky, nesprávné čtecí návyky, práce se zaostávajícími čtenáři.
Ve výzkumné části práce zjistí diplomantka, na základě diagnostiky čtenářského výkonu žáků 2. ročníků ZŠ, úroveň čtenářských dovedností žáků a popíše možnou nápravu nedostatků. Cílem práce bude předložit aktuální stav čtenářských dovedností žáků 2. ročníků ZŠ, kteří se učili číst metodou analyticko-syntetickou, metodou genetickou a metodou Sfumato. Získané výsledky budou prezentovány pomocí tabulek a grafů a následně porovnány s teoretickou částí práce.
Seznam doporučené literatury
FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995, 269 s. ISBN 80-85787-27-X.
MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 47 s. Skripta. ISBN 80-7044-338-3.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.
TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 116 s. ISBN 978-807394-038-6.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I. České Budějovice, 1991.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. České Budějovice, 1990.
TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-682-4.
WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova
univerzita, 2004.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995, 269 s. ISBN 80-85787-27-X.
MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 47 s. Skripta. ISBN 80-7044-338-3.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.
TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 116 s. ISBN 978-807394-038-6.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I. České Budějovice, 1991.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. České Budějovice, 1990.
TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-682-4.
WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova
univerzita, 2004.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.