Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh, konkrétně na problematiku inverzně formulovaných slovních úloh (prof. M. Hejným nazývaných "úlohy s antisignálem") určené pro žáky na 1. stupni základních škol. Práce se zaměřuje na zjištění, jaké chyby dělají žáci při řešení úloh s antisignálem, co je jejich možnou příčinou a jak je možné jim předcházet.
Diplomová práce se skládá ze dvou částí. První část je věnována pojmu slovní úloha, jejím fázím a metodám řešení, typologiím a cílům slovních úloh. Druhou částí diplomové práce je výzkumné šetření, které hledá odpověď na otázku, jak žáci řeší slovní úlohy různých typů, které vedou na operaci sčítání a odčítání (některé z těchto úloh jsou inverzně formulované). Výzkum je z hlavní části založen na kvalitativní metodologii. Následuje analýza didaktických testů a rozhovor s vybranými žáky. Bylo také provedeno porovnání učebnic od nakladatelství FRAUS (dle prof. Hejného) a ALTER z hlediska četností výskytu inverzně formulovaných úloh a použitých ilustrací. Po shrnutí výsledků a zjištění nejčastěji objevujících se chyb je v závěru výzkumné části diplomové práce navrhnutý postup, který by mohl napomoci k reedukaci žákovských chyb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the problem of word problems, concretely on the problem of inversely formulated word problems (called "problems with an antisignal" by prof. M. Hejný) intended for pupils in the primary schools. The work focuses on finding out what mistakes pupils make when solving the problems with an antisignal, what is their possible cause and how they can be prevented.
The diploma thesis consists of two parts. The first part is devoted to the term of word problem, its phases and methods of solution, typologies and objectives of word problems. The second part of the diploma thesis is a research survey, which is focused on finding an answer to a question how pupils solve word problems of different kinds that leads to the operation of addition and subtraction (some of these tasks are inversely formulated).The research is mainly based on qualitative methodology. Following part is an analysis of didactic tests and an interview with selected pupils. A comparison of textbooks from the publishing house FRAUS (according to prof. Hejný) and ALTER was made in terms of the frequency of occurrence of inversely formulated tasks and used illustrations. After summary of the results and finding out the most common mistakes at the end of the survey, there is suggested process which could help with reeducation of mistakes made by pupils.
Klíčová slova
výuka matematiky, 1. stupeň základního vzdělávání, slovní úlohy jednoduché, inverzně formulované úlohy, antisignál
Klíčová slova v angličtině
mathematics education, primary school level, simple word problems, inverse formulated problems, antisignal
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh, konkrétně na problematiku inverzně formulovaných slovních úloh (prof. M. Hejným nazývaných "úlohy s antisignálem") určené pro žáky na 1. stupni základních škol. Práce se zaměřuje na zjištění, jaké chyby dělají žáci při řešení úloh s antisignálem, co je jejich možnou příčinou a jak je možné jim předcházet.
Diplomová práce se skládá ze dvou částí. První část je věnována pojmu slovní úloha, jejím fázím a metodám řešení, typologiím a cílům slovních úloh. Druhou částí diplomové práce je výzkumné šetření, které hledá odpověď na otázku, jak žáci řeší slovní úlohy různých typů, které vedou na operaci sčítání a odčítání (některé z těchto úloh jsou inverzně formulované). Výzkum je z hlavní části založen na kvalitativní metodologii. Následuje analýza didaktických testů a rozhovor s vybranými žáky. Bylo také provedeno porovnání učebnic od nakladatelství FRAUS (dle prof. Hejného) a ALTER z hlediska četností výskytu inverzně formulovaných úloh a použitých ilustrací. Po shrnutí výsledků a zjištění nejčastěji objevujících se chyb je v závěru výzkumné části diplomové práce navrhnutý postup, který by mohl napomoci k reedukaci žákovských chyb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the problem of word problems, concretely on the problem of inversely formulated word problems (called "problems with an antisignal" by prof. M. Hejný) intended for pupils in the primary schools. The work focuses on finding out what mistakes pupils make when solving the problems with an antisignal, what is their possible cause and how they can be prevented.
The diploma thesis consists of two parts. The first part is devoted to the term of word problem, its phases and methods of solution, typologies and objectives of word problems. The second part of the diploma thesis is a research survey, which is focused on finding an answer to a question how pupils solve word problems of different kinds that leads to the operation of addition and subtraction (some of these tasks are inversely formulated).The research is mainly based on qualitative methodology. Following part is an analysis of didactic tests and an interview with selected pupils. A comparison of textbooks from the publishing house FRAUS (according to prof. Hejný) and ALTER was made in terms of the frequency of occurrence of inversely formulated tasks and used illustrations. After summary of the results and finding out the most common mistakes at the end of the survey, there is suggested process which could help with reeducation of mistakes made by pupils.
Klíčová slova
výuka matematiky, 1. stupeň základního vzdělávání, slovní úlohy jednoduché, inverzně formulované úlohy, antisignál
Klíčová slova v angličtině
mathematics education, primary school level, simple word problems, inverse formulated problems, antisignal
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na zjištění, jaké chyby dělají žáci při řešení inverzně formulované slovní úlohy (nazývané M. Hejným "úlohy s antisignálem"), co je jejich příčinou a jak je možné jim předcházet.
Zpracování diplomového projektu proběhne v několika fázích:
1. Vymezení inverzně formulovaných slovních úloh a shrnutí publikovaných výsledků výzkumu a zkušeností učitelů.
2. Vytvoření didaktického testu na ověření, jak žáci řeší slovní úlohy různých typů, které vedou na operaci sčítání a odčítání. Některé z těchto úloh budou inverzně formulované.
3. Administrace a analýza výsledků testů.
4. Rozhovory s vybranými žáky.
5. Návrh souboru úloh, které by napomohly prohloubit žákovské porozumění operacím sčítání a odčítání.
6. Diskuze a závěry.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na zjištění, jaké chyby dělají žáci při řešení inverzně formulované slovní úlohy (nazývané M. Hejným "úlohy s antisignálem"), co je jejich příčinou a jak je možné jim předcházet.
Zpracování diplomového projektu proběhne v několika fázích:
1. Vymezení inverzně formulovaných slovních úloh a shrnutí publikovaných výsledků výzkumu a zkušeností učitelů.
2. Vytvoření didaktického testu na ověření, jak žáci řeší slovní úlohy různých typů, které vedou na operaci sčítání a odčítání. Některé z těchto úloh budou inverzně formulované.
3. Administrace a analýza výsledků testů.
4. Rozhovory s vybranými žáky.
5. Návrh souboru úloh, které by napomohly prohloubit žákovské porozumění operacím sčítání a odčítání.
6. Diskuze a závěry.
Seznam doporučené literatury
Carpenter, T.P., Moser, J.M., Romberg, T. (Ed.) (1982) Addition and Subtraction: The Cognitive Perspective. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum.
Nesher, P., Greeno, J. G., Riley, M. S. (1982): The development of semantic categories for addition and subtraction. Educational Studies in Mathematics.
Chaloupková, S. (2009). Úlohy s antisignálem pro žáky 1. stupně ZŠ. Diplomová práce (PF UK). Dostupné z: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21043.
Vyhledání další literatury je součástí řešení diplomového projektu.
Seznam doporučené literatury
Carpenter, T.P., Moser, J.M., Romberg, T. (Ed.) (1982) Addition and Subtraction: The Cognitive Perspective. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum.
Nesher, P., Greeno, J. G., Riley, M. S. (1982): The development of semantic categories for addition and subtraction. Educational Studies in Mathematics.
Chaloupková, S. (2009). Úlohy s antisignálem pro žáky 1. stupně ZŠ. Diplomová práce (PF UK). Dostupné z: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21043.
Vyhledání další literatury je součástí řešení diplomového projektu.