Cílem práce "Současné japonské umění jako inspirační zdroj výtvarných činností na 1. stupni ZŠ" je představit současné japonské umění jako inspirativní téma pro výuku výtvarné výchovy. Práce je rozdělena na teoretickou a projektovou část. Teoretická část přináší ideové ukotvení práce a definuje její význam v didaktice výtvarné výchovy. Praktická část se inspiruje vybranými japonskými umělci a přináší výtvarnou řadu, ze které je možné použít jednotlivé lekce pro zpestření výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ, a předat tím žákům vhled do japonského umění a zároveň je seznámit s japonskou kulturou a zajímavými technikami.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis "Contemporary Japanese art as a source of inspiration for art activities at primary school" is to present contemporary Japanese art as an inspirational topic for art education. The work is divided into theoretical and project part. The theoretical part presents the ideological anchor of the work and defines its importance in the didactics of art education. The practical part takes inspiration from selected Japanese artists and presents an art series from which individual lessons can be used to enrich art education at primary school level 1, thus giving pupils an insight into Japanese art and at the same time introducing them to Japanese culture and interesting techniques.
Klíčová slova
Japonsko, umění, výtvarná výchova, inspirace, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Japan, art, art education, inspiration, Primary school
Rozsah průvodní práce
107 s. (135 353 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce "Současné japonské umění jako inspirační zdroj výtvarných činností na 1. stupni ZŠ" je představit současné japonské umění jako inspirativní téma pro výuku výtvarné výchovy. Práce je rozdělena na teoretickou a projektovou část. Teoretická část přináší ideové ukotvení práce a definuje její význam v didaktice výtvarné výchovy. Praktická část se inspiruje vybranými japonskými umělci a přináší výtvarnou řadu, ze které je možné použít jednotlivé lekce pro zpestření výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ, a předat tím žákům vhled do japonského umění a zároveň je seznámit s japonskou kulturou a zajímavými technikami.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis "Contemporary Japanese art as a source of inspiration for art activities at primary school" is to present contemporary Japanese art as an inspirational topic for art education. The work is divided into theoretical and project part. The theoretical part presents the ideological anchor of the work and defines its importance in the didactics of art education. The practical part takes inspiration from selected Japanese artists and presents an art series from which individual lessons can be used to enrich art education at primary school level 1, thus giving pupils an insight into Japanese art and at the same time introducing them to Japanese culture and interesting techniques.
Klíčová slova
Japonsko, umění, výtvarná výchova, inspirace, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Japan, art, art education, inspiration, Primary school
Zásady pro vypracování
1. Rámcový nástin vývoje a specifik japonského umění druhé poloviny 20. století. Představení vybraných japonských autorek a autorů s přehlednou charakteristikou jejich tvorby a obrazovou dokumentací.
2. Didaktická analýza využití děl vybraných autorek a autorů v plošném, prostorovém a intermediálním pojetí výtvarných činností na 1. stupni ZŠ. Analýza možností využití uceleného souboru uměleckých artefaktů ve výtvarně projektovém vyučování.
3. Příprava, organizace a realizace výtvarné řady s využitím dané tematiky na 1. stupni ZŠ. Dokumentace a reflexe jednotlivých výtvarných činností.
Zásady pro vypracování
1. Rámcový nástin vývoje a specifik japonského umění druhé poloviny 20. století. Představení vybraných japonských autorek a autorů s přehlednou charakteristikou jejich tvorby a obrazovou dokumentací.
2. Didaktická analýza využití děl vybraných autorek a autorů v plošném, prostorovém a intermediálním pojetí výtvarných činností na 1. stupni ZŠ. Analýza možností využití uceleného souboru uměleckých artefaktů ve výtvarně projektovém vyučování.
3. Příprava, organizace a realizace výtvarné řady s využitím dané tematiky na 1. stupni ZŠ. Dokumentace a reflexe jednotlivých výtvarných činností.
Seznam doporučené literatury
APPLIN, Jo. Yayoi Kusama: Infinity Mirror Room - Phalli's Field. Central Saint Martins: Afterall Books, 2012. ISBN 978-1846381133.
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993. ISBN 80-901438-5-7.
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
KINDLER, Anna M. Child Development in Art. National Art Education Association, 1997. ISBN 978-0937652770.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
STANLEY-BAKER, Joan. Japanese Art. London: Thames and Hudson, 1984. ISBN 0-500-20192-7.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci: Pedagogy of art - art of pedagogy though innovative, intercultural and interdisciplinary approaches to education = Kunstpädagogik - Kunst der Pädagogik innovative, interkulturelle und interdisziplinäre Ansätze der Kunstpädagogik. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2013.
ISBN 978-80-7414-582-7.
YOSHIMOTO, Midori. Into performance: Japanese women artists in New York. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, c2005. ISBN 978-0813535210.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
APPLIN, Jo. Yayoi Kusama: Infinity Mirror Room - Phalli's Field. Central Saint Martins: Afterall Books, 2012. ISBN 978-1846381133.
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993. ISBN 80-901438-5-7.
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
KINDLER, Anna M. Child Development in Art. National Art Education Association, 1997. ISBN 978-0937652770.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
STANLEY-BAKER, Joan. Japanese Art. London: Thames and Hudson, 1984. ISBN 0-500-20192-7.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci: Pedagogy of art - art of pedagogy though innovative, intercultural and interdisciplinary approaches to education = Kunstpädagogik - Kunst der Pädagogik innovative, interkulturelle und interdisziplinäre Ansätze der Kunstpädagogik. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2013.
ISBN 978-80-7414-582-7.
YOSHIMOTO, Midori. Into performance: Japanese women artists in New York. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, c2005. ISBN 978-0813535210.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.