Tato diplomová práce se zabývá výukou anglického jazyka na 1. stupni alternativních škol. Teoretická část se věnuje vývoji alternativních škol a následně rozboru vybraných, tedy montessoriovské, waldorfské a jenské. U každé školy je přiblížena jejich hlavní filozofie a přístup ke vzdělávání cizích jazyků. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum, který probíhal na třech vybraných alternativních školách za použití metody pozorování a rozhovoru. Cílem bylo zjistit a popsat přístup k vyučování anglického jazyka na vybraných školách se zaměřením na čtyři oblasti, a to role učitele, využití cizího jazyka při vedení hodiny, využívané materiály a pomůcky a přístup k rozvoji čtení a psaní.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of the English language at alternative primary schools. The theoretical part focuses on the development of alternative schools and then on the analysis of the selected ones, i.e., Montessori, Waldorf and Jenna school. For each school, their main philosophy and approach to foreign language education is explained. The practical part is conceived as qualitative research that took place at three selected alternative schools using the method of observation and interview. The aim was to find out and describe the approach to teaching English at selected schools, focusing on four areas, namely the role of the teacher, the use of foreign language during the lessons, the used materials and aids and the approach to the development of reading and writing.
Klíčová slova
alternativní školy, anglický jazyk, montessoriovská škola, waldorfská škola, jenská škola, role učitele, výukové materiály, čtení a psaní
Klíčová slova v angličtině
alternative schools, English language, Montessori school, Waldorf school, Jenna school, teacher's role, teaching materials, reading and writing
Rozsah průvodní práce
76 s. (142 255 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výukou anglického jazyka na 1. stupni alternativních škol. Teoretická část se věnuje vývoji alternativních škol a následně rozboru vybraných, tedy montessoriovské, waldorfské a jenské. U každé školy je přiblížena jejich hlavní filozofie a přístup ke vzdělávání cizích jazyků. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum, který probíhal na třech vybraných alternativních školách za použití metody pozorování a rozhovoru. Cílem bylo zjistit a popsat přístup k vyučování anglického jazyka na vybraných školách se zaměřením na čtyři oblasti, a to role učitele, využití cizího jazyka při vedení hodiny, využívané materiály a pomůcky a přístup k rozvoji čtení a psaní.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of the English language at alternative primary schools. The theoretical part focuses on the development of alternative schools and then on the analysis of the selected ones, i.e., Montessori, Waldorf and Jenna school. For each school, their main philosophy and approach to foreign language education is explained. The practical part is conceived as qualitative research that took place at three selected alternative schools using the method of observation and interview. The aim was to find out and describe the approach to teaching English at selected schools, focusing on four areas, namely the role of the teacher, the use of foreign language during the lessons, the used materials and aids and the approach to the development of reading and writing.
Klíčová slova
alternativní školy, anglický jazyk, montessoriovská škola, waldorfská škola, jenská škola, role učitele, výukové materiály, čtení a psaní
Klíčová slova v angličtině
alternative schools, English language, Montessori school, Waldorf school, Jenna school, teacher's role, teaching materials, reading and writing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována výuce anglického jazyka na prvním stupni alternativních základních škol. V teoretické části diplomantka nejprve stručně přiblíží vybrané alternativní pedagogické směry (zejména Montessori, waldorfskou školu, Jenský plán) a jejich základní filozofii. Dále se bude zabývat klíčovými didaktickými principy ve výuce cizích jazyků v tomto typu škol.
Výzkumná část bude založena na systematickém pozorování výuky v alespoň třech různých alternativních školách (v každé škole v nejméně dvou různých ročnících) a následných rozhovorech s vyučujícími. Cílem této části diplomové práce bude na základě pozorování a poznatků z rozhovorů popsat a porovnat pojetí výuky anglického jazyka na prvním stupni těchto škol. Studentka se zaměří na čtyři vybrané oblasti: role učitele, používané výukové materiály a pomůcky, využití cizího jazyka při vedení hodiny a přístup k rozvoji čtení a psaní.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována výuce anglického jazyka na prvním stupni alternativních základních škol. V teoretické části diplomantka nejprve stručně přiblíží vybrané alternativní pedagogické směry (zejména Montessori, waldorfskou školu, Jenský plán) a jejich základní filozofii. Dále se bude zabývat klíčovými didaktickými principy ve výuce cizích jazyků v tomto typu škol.
Výzkumná část bude založena na systematickém pozorování výuky v alespoň třech různých alternativních školách (v každé škole v nejméně dvou různých ročnících) a následných rozhovorech s vyučujícími. Cílem této části diplomové práce bude na základě pozorování a poznatků z rozhovorů popsat a porovnat pojetí výuky anglického jazyka na prvním stupni těchto škol. Studentka se zaměří na čtyři vybrané oblasti: role učitele, používané výukové materiály a pomůcky, využití cizího jazyka při vedení hodiny a přístup k rozvoji čtení a psaní.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Kateřina. Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky: se zaměřením na 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-522-5.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-09-6.
HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta : [výuka základů matematiky a jazykových znalostí]. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X.
KASPER, Tomáš. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-834-2.
KELLER, Godi. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Přeložil Zdeněk BÖHM, přeložil Dita MACHÁČKOVÁ. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
POUSSIN, Charlotte. Nauč mě, jak to mám udělat sám: pedagogika Montessori vysvětlená rodičům. Přeložila Zuzana KLIMŠOVÁ. Praha: Svojtka & Co., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3.
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1097-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SINGULE, František a Karel RÝDL. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
SLOVÁČEK, Matej a Monika MIŇOVÁ. Pedagogika Mária Montessoriovej - terminologické minimum, alebo, Montessori pedagogika pre každého. [Prešov]: Rokus Publishing, 2017. ISBN 978-80-89510-60-3.
STEINER, Rudolf (2003). Waldorfská pedagogika: metodika a didaktika. Semily: Opherus. ISBN 80-902647-7-8
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.
RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-87-0.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3.
TICHÝ, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech? Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-31-1.
ZELINA, Miron. Alternatívne školstvo: alternatívne školy * alternatívna pedagogika * alternatívne pedagogické koncepcie a smery. Bratislava: Iris, 2000. ISBN 80-88778-98-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Kateřina. Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky: se zaměřením na 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-522-5.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-09-6.
HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta : [výuka základů matematiky a jazykových znalostí]. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X.
KASPER, Tomáš. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-834-2.
KELLER, Godi. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Přeložil Zdeněk BÖHM, přeložil Dita MACHÁČKOVÁ. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
POUSSIN, Charlotte. Nauč mě, jak to mám udělat sám: pedagogika Montessori vysvětlená rodičům. Přeložila Zuzana KLIMŠOVÁ. Praha: Svojtka & Co., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3.
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1097-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SINGULE, František a Karel RÝDL. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
SLOVÁČEK, Matej a Monika MIŇOVÁ. Pedagogika Mária Montessoriovej - terminologické minimum, alebo, Montessori pedagogika pre každého. [Prešov]: Rokus Publishing, 2017. ISBN 978-80-89510-60-3.
STEINER, Rudolf (2003). Waldorfská pedagogika: metodika a didaktika. Semily: Opherus. ISBN 80-902647-7-8
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.
RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-87-0.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3.
TICHÝ, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech? Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-31-1.
ZELINA, Miron. Alternatívne školstvo: alternatívne školy * alternatívna pedagogika * alternatívne pedagogické koncepcie a smery. Bratislava: Iris, 2000. ISBN 80-88778-98-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.