Tématem práce bude grimdark, uchopený jako nový subžánr fikce, spojovaný především s universem Warhammer 40 000. Práce se zaměří primárně na rozbor otázky možností smysluplného definování tohoto subžánru, sledování způsobů aplikace těchto vymezení směrem k universu Warhammer 40 000 a vývoj rysů, které přispívají k vymezování subžánru v časové ose fikčních světů. S reflexí médií, ve kterých jsou prezentovány. Tato problematika subžánrového vymezování bude zasazena do rámce standartních estetických kategorií a naratologie. Dále bude práce řešit výskyt daných subžánrových rysů ve vybraných jiných universech. Jak v literární, tak audio, filmové či videoherní podobě, se snahou odstínit subžánrové vymezení grimdarku od jiných podžánrů a analyzovat možnosti přidat pod křídlo grimdark i fikce dosud tímto termínem neoznačené.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis will be grimdark, grasped as a new subgenre of fiction, mainly associated with the Warhammer 40 000 universe. The thesis will focus primarily on analyzing the question of the possibilities of meaningfully defining this subgenre, tracing the ways in which these definitions are applied towards the Warhammer 40 000 universe, and the development of features that contribute to the definition of the subgenre in the timelines of fictional worlds. With a reflection on the media in which they are presented. This issue of sub-genre definition will be set within the framework of standard aesthetic categories and narratology. Furthermore, the thesis will address the occurrence of the given subgenre features in other selected universes. Both in literary, audio, film or videogame format, with an attempt to differentiate the subgenre delineation of grimdark from other subgenres and to analyze the possibility of adding fictions not yet labeled with this term under the wing of grimdark.
Tématem práce bude grimdark, uchopený jako nový subžánr fikce, spojovaný především s universem Warhammer 40 000. Práce se zaměří primárně na rozbor otázky možností smysluplného definování tohoto subžánru, sledování způsobů aplikace těchto vymezení směrem k universu Warhammer 40 000 a vývoj rysů, které přispívají k vymezování subžánru v časové ose fikčních světů. S reflexí médií, ve kterých jsou prezentovány. Tato problematika subžánrového vymezování bude zasazena do rámce standartních estetických kategorií a naratologie. Dále bude práce řešit výskyt daných subžánrových rysů ve vybraných jiných universech. Jak v literární, tak audio, filmové či videoherní podobě, se snahou odstínit subžánrové vymezení grimdarku od jiných podžánrů a analyzovat možnosti přidat pod křídlo grimdark i fikce dosud tímto termínem neoznačené.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis will be grimdark, grasped as a new subgenre of fiction, mainly associated with the Warhammer 40 000 universe. The thesis will focus primarily on analyzing the question of the possibilities of meaningfully defining this subgenre, tracing the ways in which these definitions are applied towards the Warhammer 40 000 universe, and the development of features that contribute to the definition of the subgenre in the timelines of fictional worlds. With a reflection on the media in which they are presented. This issue of sub-genre definition will be set within the framework of standard aesthetic categories and narratology. Furthermore, the thesis will address the occurrence of the given subgenre features in other selected universes. Both in literary, audio, film or videogame format, with an attempt to differentiate the subgenre delineation of grimdark from other subgenres and to analyze the possibility of adding fictions not yet labeled with this term under the wing of grimdark.
Tématem práce bude grimdark, uchopený jako nový subžánr fikce, spojovaný především s universem Warhammer 40 000. Práce se zaměří především na rozbor otázky možností smysluplného definování tohoto subžánru, sledování způsobů aplikace těchto vymezení směrem k universu Warhammer 40 000 a vývoj rysů, které přispívají k vymezování subžánru v časové ose universa, a s reflexí médií, ve kterých je prezentováno. Tato problematika subžánrového vymezování bude zasazena do rámce standartních estetických kategorií. Dále bude práce řešit výskyt daných subžánrových rysů ve vybraných jiných universech, jak v literární, tak audio, filmové či videoherní podobě, se snahou odstínit subžánrové vymezení grimdarku od jiných podžánrů a analyzovat možnosti přidat pod křídlo grimdark i fikce dosud tímto termínem neoznačené.
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude grimdark, uchopený jako nový subžánr fikce, spojovaný především s universem Warhammer 40 000. Práce se zaměří především na rozbor otázky možností smysluplného definování tohoto subžánru, sledování způsobů aplikace těchto vymezení směrem k universu Warhammer 40 000 a vývoj rysů, které přispívají k vymezování subžánru v časové ose universa, a s reflexí médií, ve kterých je prezentováno. Tato problematika subžánrového vymezování bude zasazena do rámce standartních estetických kategorií. Dále bude práce řešit výskyt daných subžánrových rysů ve vybraných jiných universech, jak v literární, tak audio, filmové či videoherní podobě, se snahou odstínit subžánrové vymezení grimdarku od jiných podžánrů a analyzovat možnosti přidat pod křídlo grimdark i fikce dosud tímto termínem neoznačené.
Seznam doporučené literatury
Šidák, Pavel: Úvod do studia genologie: Teorie literárního žánru a žánrová krajina. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2013.
Carroll, Noël: The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Jenkins, Henry: Pytláci textů: Televizní fanoušci a participační kultura. Praha: Akropolis, 2019.
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Wolf. J.P. Mark: Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, Oxford: Taylor & Francis, 2012.
Macek, Jakub: Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Lovecraft, H. P.: Supernatural Horror in Literature. Dostupné z http://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx
Seznam doporučené literatury
Šidák, Pavel: Úvod do studia genologie: Teorie literárního žánru a žánrová krajina. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2013.
Carroll, Noël: The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Jenkins, Henry: Pytláci textů: Televizní fanoušci a participační kultura. Praha: Akropolis, 2019.
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Wolf. J.P. Mark: Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, Oxford: Taylor & Francis, 2012.
Macek, Jakub: Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Lovecraft, H. P.: Supernatural Horror in Literature. Dostupné z http://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx