Žijeme a vzděláváme studenty v 21. století, kde informační a komunikační technologie představují důležitou a nepostradatelnou součást státní podnikatelské a soukromé sféry. Stále se zrychlující vývoj technologií způsobil, že podmínky, v nichž vzdělávání probíhá, se značným způsobem proměnily. Technologie pronikly do všech oblastí života a staly se běžnou a dětem dostupnou výbavou. Na edukačním trhu nalezneme celou řadu tištěných, elektronických, hypertextových, interaktivních učebnic a k tomu v poslední době přibývají digitální výukové portály. Současně s učebnicemi poskytuje edukační trh rozsáhlou škálu digitálních výukových portálů, které nabízejí celou řadu dalších materiálů, včetně počítačem podporovaného hodnocení. Díky okamžité zpětné vazbě a možnostem opakovaného procvičování z pohledu studentů či díky rychlému vyhodnocení a snadné variabilnosti při vytváření úloh z pohledu učitelů je počítačem podporované hodnocení stále více aktuální. V naší studii se zabýváme komparací tištěné a interaktivní varianty učebnice ve vybraných kapitolách matematiky a analýzou strukturních komponent v nově vznikajících médiích. Studii jsme rozdělili do dvou částí, kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části studie jsme se zaměřili na rozdílné aspekty mezi tištěnou a interaktivní variantou učebnice pro vybrané kapitoly matematické analýzy. Sledovanými aspekty byly chybovost studenta, potřebný počet nápověd a čas potřebný k vyřešení úloh. Ke zpracování dat jsme použili dva statistické přístupy - Random mixed model a Bonferroniho korekci. V kvalitativní části studie jsme se věnovali důvodům, proč studenti pracovali s tištěnou či interaktivní variantou učebnice.
Anotace v angličtině
We live and educate pupils in the 21st century, where information and communication technologies represent an important and indispensable part of the state and private sphere. The constantly accelerating development of technologies caused that the educational environment and conditions have changed dramatically. These technologies have penetrated all areas of life and have become everyday equipment available to children. There is a wide variety of printed, electronic, hypertext, and interactive textbooks on the market and there is an increasing number of digital teaching and learning portals. At the same time, the textbook market offers besides textbooks also a variety of other teaching materials, including digital materials and materials with computer-assisted assessment. Thanks to the instant feedback and assessment, together with the possibility of repeated revision, which students mainly value, and the instant assessment and easiness of preparing revision tests, which teachers primarily appreciate, the computer-assisted assessment is becoming more and more topical. In our study, we deal with a comparison of printed and interactive versions of a mathematics textbook regarding selected chapters and the analysis of structural components in newly emerging media. The study was divided into a quantitative and a qualitative part. In the quantitative part, attention is paid mainly to different aspects of the printed and interactive version of the developed textbook for the selected topics of mathematical analysis. The observed aspects were the error rate of the students, the number of used hints, and the time the students needed to solve the assigned problems. We used two statistical approaches to process the data - Random mixed model and Bonferroni correction. The qualitative part presents reasons why the students prefer the printed version of the textbook to the interactive one and vice versa.
Klíčová slova
Funkčně strukturální analýza, Khanova škola, Matematický výzkum učebnic, Preference studentů, Tištěná vs. interaktivní učebnice, Technologie ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Functional structural analysis, Khan Academy, Mathematical research of textbooks, Printed vs. interactive learning, Student preferences, Technology of Education
Rozsah průvodní práce
123 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Žijeme a vzděláváme studenty v 21. století, kde informační a komunikační technologie představují důležitou a nepostradatelnou součást státní podnikatelské a soukromé sféry. Stále se zrychlující vývoj technologií způsobil, že podmínky, v nichž vzdělávání probíhá, se značným způsobem proměnily. Technologie pronikly do všech oblastí života a staly se běžnou a dětem dostupnou výbavou. Na edukačním trhu nalezneme celou řadu tištěných, elektronických, hypertextových, interaktivních učebnic a k tomu v poslední době přibývají digitální výukové portály. Současně s učebnicemi poskytuje edukační trh rozsáhlou škálu digitálních výukových portálů, které nabízejí celou řadu dalších materiálů, včetně počítačem podporovaného hodnocení. Díky okamžité zpětné vazbě a možnostem opakovaného procvičování z pohledu studentů či díky rychlému vyhodnocení a snadné variabilnosti při vytváření úloh z pohledu učitelů je počítačem podporované hodnocení stále více aktuální. V naší studii se zabýváme komparací tištěné a interaktivní varianty učebnice ve vybraných kapitolách matematiky a analýzou strukturních komponent v nově vznikajících médiích. Studii jsme rozdělili do dvou částí, kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části studie jsme se zaměřili na rozdílné aspekty mezi tištěnou a interaktivní variantou učebnice pro vybrané kapitoly matematické analýzy. Sledovanými aspekty byly chybovost studenta, potřebný počet nápověd a čas potřebný k vyřešení úloh. Ke zpracování dat jsme použili dva statistické přístupy - Random mixed model a Bonferroniho korekci. V kvalitativní části studie jsme se věnovali důvodům, proč studenti pracovali s tištěnou či interaktivní variantou učebnice.
Anotace v angličtině
We live and educate pupils in the 21st century, where information and communication technologies represent an important and indispensable part of the state and private sphere. The constantly accelerating development of technologies caused that the educational environment and conditions have changed dramatically. These technologies have penetrated all areas of life and have become everyday equipment available to children. There is a wide variety of printed, electronic, hypertext, and interactive textbooks on the market and there is an increasing number of digital teaching and learning portals. At the same time, the textbook market offers besides textbooks also a variety of other teaching materials, including digital materials and materials with computer-assisted assessment. Thanks to the instant feedback and assessment, together with the possibility of repeated revision, which students mainly value, and the instant assessment and easiness of preparing revision tests, which teachers primarily appreciate, the computer-assisted assessment is becoming more and more topical. In our study, we deal with a comparison of printed and interactive versions of a mathematics textbook regarding selected chapters and the analysis of structural components in newly emerging media. The study was divided into a quantitative and a qualitative part. In the quantitative part, attention is paid mainly to different aspects of the printed and interactive version of the developed textbook for the selected topics of mathematical analysis. The observed aspects were the error rate of the students, the number of used hints, and the time the students needed to solve the assigned problems. We used two statistical approaches to process the data - Random mixed model and Bonferroni correction. The qualitative part presents reasons why the students prefer the printed version of the textbook to the interactive one and vice versa.
Klíčová slova
Funkčně strukturální analýza, Khanova škola, Matematický výzkum učebnic, Preference studentů, Tištěná vs. interaktivní učebnice, Technologie ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Functional structural analysis, Khan Academy, Mathematical research of textbooks, Printed vs. interactive learning, Student preferences, Technology of Education
Zásady pro vypracování
Studie se bude zabývat komparací tištěné a interaktivní varianty učebnice ve vybraných kapitolách matematiky. Studentka provede analýzu strukturních komponent matematických tištěných učebnic a I-učebnic a v praktické části práce se zaměří na jejich analýzu a využitelnost při výuce a v přípravě na vyučování.
Disertační projekt bude zpracován v několika fázích:
- Studium literatury
- Analýza výchozího stavu
- Strukturální analýza tištěných učebnic a I-učebnic
- Vlastní výzkum a jeho vyhodnocení
- Návrhy pro další možný rozvoj
Zásady pro vypracování
Studie se bude zabývat komparací tištěné a interaktivní varianty učebnice ve vybraných kapitolách matematiky. Studentka provede analýzu strukturních komponent matematických tištěných učebnic a I-učebnic a v praktické části práce se zaměří na jejich analýzu a využitelnost při výuce a v přípravě na vyučování.
Disertační projekt bude zpracován v několika fázích:
- Studium literatury
- Analýza výchozího stavu
- Strukturální analýza tištěných učebnic a I-učebnic
- Vlastní výzkum a jeho vyhodnocení
- Návrhy pro další možný rozvoj
Seznam doporučené literatury
1. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
2. Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
3. Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
4. Miller, R. G. (1966). Simultaneous Statistical Inference. Springer.
5. Sangwin, Ch. J. (2013). Computer aided assessment of mathematics. Oxford University Press.
6. Noyes J. M., & Garland K. J. (2008). Computer vs. paper-based tasks: Are they equivalent? Ergonomics, 51(9), 1352-1375.
7. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
8. Vyhledání další relevantní literatury je součástí řešení disertačního projektu.
Seznam doporučené literatury
1. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
2. Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
3. Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
4. Miller, R. G. (1966). Simultaneous Statistical Inference. Springer.
5. Sangwin, Ch. J. (2013). Computer aided assessment of mathematics. Oxford University Press.
6. Noyes J. M., & Garland K. J. (2008). Computer vs. paper-based tasks: Are they equivalent? Ergonomics, 51(9), 1352-1375.
7. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
8. Vyhledání další relevantní literatury je součástí řešení disertačního projektu.