Rodinná výchova je důležitou součástí výchovy ke zdraví v rámci vzdělávacího systému a obecného života. Cílem bakalářské práce je popsat úkoly a principy, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví. Hlavní využitou metodou naší práce teoretické povahy byla literární rešerše, díky které jsme vymezily teoretická východiska a byla vytvořena kompilace zaměřující se na podrobný popis rodiny a její sociologie z hlediska charakteristiky, struktury, funkce a jejich rolí, dále na výchovu ke zdraví, kde mimo charakteristiky výchovy a zdraví řešíme výchovu ke zdraví jako výukový předmět. Dalším tématem je rodinná výchova, kde se zaměřujeme na cíle rodinné výchovy, rodinu jako výchovný činitel a rodinnou výchovu jako výukový předmět. Poslední kapitola pojednává o propojení těchto oborů.
Anotace v angličtině
Family education is an important part of health education within the education system and general life. The aim of the bachelor thesis is to describe the tasks and principles that family education has in the implementation of health education. The main used method in our theoretical work was a literature search. Thanks to literature search we were able to define the theoretical basis and create a compilation focusing on a detailed description of the family and its sociology in terms of characteristics, structure, function and their roles, health education, where we deal with the characteristics of upbringing and health with health education as a subject. Another topic is family education, where we focus on the goals of family education, the family as an educational factor and family education as a subject. The last chapter deals with the interconnection of these fields.
Klíčová slova
rodina, rodinná výchova, výchova, zdraví, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
family, family education, upbringing, health, health education
Rozsah průvodní práce
45 s. (59 731 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Rodinná výchova je důležitou součástí výchovy ke zdraví v rámci vzdělávacího systému a obecného života. Cílem bakalářské práce je popsat úkoly a principy, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví. Hlavní využitou metodou naší práce teoretické povahy byla literární rešerše, díky které jsme vymezily teoretická východiska a byla vytvořena kompilace zaměřující se na podrobný popis rodiny a její sociologie z hlediska charakteristiky, struktury, funkce a jejich rolí, dále na výchovu ke zdraví, kde mimo charakteristiky výchovy a zdraví řešíme výchovu ke zdraví jako výukový předmět. Dalším tématem je rodinná výchova, kde se zaměřujeme na cíle rodinné výchovy, rodinu jako výchovný činitel a rodinnou výchovu jako výukový předmět. Poslední kapitola pojednává o propojení těchto oborů.
Anotace v angličtině
Family education is an important part of health education within the education system and general life. The aim of the bachelor thesis is to describe the tasks and principles that family education has in the implementation of health education. The main used method in our theoretical work was a literature search. Thanks to literature search we were able to define the theoretical basis and create a compilation focusing on a detailed description of the family and its sociology in terms of characteristics, structure, function and their roles, health education, where we deal with the characteristics of upbringing and health with health education as a subject. Another topic is family education, where we focus on the goals of family education, the family as an educational factor and family education as a subject. The last chapter deals with the interconnection of these fields.
Klíčová slova
rodina, rodinná výchova, výchova, zdraví, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
family, family education, upbringing, health, health education
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Správné pochopení úlohy výchovy ke zdraví v rodinné výchově.\\
Cíl práce:\\
Popsat principy a úkoly, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Metodou rešerší vypracovat zdařilou kompilaci obsahující následující témata- například výchova ke zdraví v rodinné výchově, rodina jako významný výchovný činitel, funkce rodiny při seznamování se se zdravou výživou, zdravým živ. stylem. Dále pak popsat rodinnou výchovu jako výukový předmět, který často zastává jediný zdroj "výchovy ke zdraví" na školách.\\
Využití výsledků:\\
Ve výuce, v praxi.\\
Specializace v disciplině: Výchova ke zdraví\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Správné pochopení úlohy výchovy ke zdraví v rodinné výchově.\\
Cíl práce:\\
Popsat principy a úkoly, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Metodou rešerší vypracovat zdařilou kompilaci obsahující následující témata- například výchova ke zdraví v rodinné výchově, rodina jako významný výchovný činitel, funkce rodiny při seznamování se se zdravou výživou, zdravým živ. stylem. Dále pak popsat rodinnou výchovu jako výukový předmět, který často zastává jediný zdroj "výchovy ke zdraví" na školách.\\
Využití výsledků:\\
Ve výuce, v praxi.\\
Specializace v disciplině: Výchova ke zdraví\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.\\
GILLERNOVÁ, I. Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In:\\
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. 190 s. ISBN 978-80-244-2077-6\\
BŘEZINOVÁ, Jitka. Problematika sexuální výchovy na základní škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012, 129 s. (41 595).\\
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.\\
HOSKOVCOVÁ, S. Jak posilovat psychikou odolnost dítěte. Rodina a škola. Roč. LIII.,
2006, č. 3, s.14 - 17.\\
NEŠPOR, K. Prevence problémů s návykovými látkami u dětí a dospívajících :
Praktická příručka pro rodiče. Praha : FIT IN, 1996.\\
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách.Vyd. Grada Publishing s.r.o., 1998. ISBN 80-7169-629-3\\
DUNOVSK, J., DYTRYCH, Z., MATĚJÍ ČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. Praha:Grada Publishing, 1995.\\
VANÍČKOVÁ, E. PROVAZNÍK, K. a kol. Sexuální násilí na dětech. Vyd. Praha: Portál, 1999.\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.\\
GILLERNOVÁ, I. Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In:\\
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. 190 s. ISBN 978-80-244-2077-6\\
BŘEZINOVÁ, Jitka. Problematika sexuální výchovy na základní škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012, 129 s. (41 595).\\
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.\\
HOSKOVCOVÁ, S. Jak posilovat psychikou odolnost dítěte. Rodina a škola. Roč. LIII.,
2006, č. 3, s.14 - 17.\\
NEŠPOR, K. Prevence problémů s návykovými látkami u dětí a dospívajících :
Praktická příručka pro rodiče. Praha : FIT IN, 1996.\\
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách.Vyd. Grada Publishing s.r.o., 1998. ISBN 80-7169-629-3\\
DUNOVSK, J., DYTRYCH, Z., MATĚJÍ ČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. Praha:Grada Publishing, 1995.\\
VANÍČKOVÁ, E. PROVAZNÍK, K. a kol. Sexuální násilí na dětech. Vyd. Praha: Portál, 1999.\\