Diplomová práce se zabývá výukou témat předsudků a stereotypů na druhém stupni základní školy a uvádí možné přístupy výuky. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy a problematiku s nimi spojenou. Rovněž zahrnuje analýzu tématu v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, a to v rámci předmětu výchova k občanství i v rámci vybraných průřezových témat. Praktická část obsahuje vytvořenou výukovou lekci určenou především žákům 9. třídy základní školy, která směřuje zejména k tomu, aby žáci disponovali základními znalostmi o předsudcích a stereotypech, a rovněž k tomu, aby žáci své předsudky a stereotypy uměli popsat a plně si je uvědomovat. Podle nastavených kritérií účinnosti je účinnost lekce vyhodnocena kladně a lze jí připsat pozitivní dopady jak na základě rozvíjení klíčových kompetencí, tak na základě dílčích cílů - afektivních i kognitivních. Pro zkvalitnění použitých aktivit a výukových metod jsou ke každé části výukové lekce připojeny komentáře i možné alternativní postupy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the teaching of prejudice and stereotypes at the second level of primary school and presents possible teaching approaches. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and issues related to them. It also includes an analysis of the topic in relation to the Framework Education Programme for Elementary Education - both within the subject of Civics and within selected themes. The practical part includes a lesson designed primarily for pupils of the 9th grade of primary school, which aims in particular to provide pupils with basic knowledge about prejudices and stereotypes and also to enable pupils to describe and be fully aware of their prejudices and stereotypes. According to the set criteria of effectiveness, the effectiveness of the lesson is evaluated positively and can be attributed to its positive effects on the basis of the development of key competences as well as on the basis of the sub-objectives - affective and cognitive. To improve the quality of the activities and teaching methods used, comments and possible alternative approaches are attached to each part of the lesson.
Klíčová slova
předsudek, stereotyp, výchova k občanství, výuková lekce
Diplomová práce se zabývá výukou témat předsudků a stereotypů na druhém stupni základní školy a uvádí možné přístupy výuky. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy a problematiku s nimi spojenou. Rovněž zahrnuje analýzu tématu v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, a to v rámci předmětu výchova k občanství i v rámci vybraných průřezových témat. Praktická část obsahuje vytvořenou výukovou lekci určenou především žákům 9. třídy základní školy, která směřuje zejména k tomu, aby žáci disponovali základními znalostmi o předsudcích a stereotypech, a rovněž k tomu, aby žáci své předsudky a stereotypy uměli popsat a plně si je uvědomovat. Podle nastavených kritérií účinnosti je účinnost lekce vyhodnocena kladně a lze jí připsat pozitivní dopady jak na základě rozvíjení klíčových kompetencí, tak na základě dílčích cílů - afektivních i kognitivních. Pro zkvalitnění použitých aktivit a výukových metod jsou ke každé části výukové lekce připojeny komentáře i možné alternativní postupy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the teaching of prejudice and stereotypes at the second level of primary school and presents possible teaching approaches. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and issues related to them. It also includes an analysis of the topic in relation to the Framework Education Programme for Elementary Education - both within the subject of Civics and within selected themes. The practical part includes a lesson designed primarily for pupils of the 9th grade of primary school, which aims in particular to provide pupils with basic knowledge about prejudices and stereotypes and also to enable pupils to describe and be fully aware of their prejudices and stereotypes. According to the set criteria of effectiveness, the effectiveness of the lesson is evaluated positively and can be attributed to its positive effects on the basis of the development of key competences as well as on the basis of the sub-objectives - affective and cognitive. To improve the quality of the activities and teaching methods used, comments and possible alternative approaches are attached to each part of the lesson.
Klíčová slova
předsudek, stereotyp, výchova k občanství, výuková lekce
S ohledem na globalizovaný a rozmanitý svět plný jinakosti, v němž se nyní nacházíme, je výuka Multikulturní výchovy (jakožto jednoho z průřezových témat) stále důležitější. Teoretická část práce se tudíž za využití současné dostupné odborné literatury zaměří na tematiku postojů, stereotypů a předsudků v souvislosti s možnostmi výuky těchto témat na 2. st. ZŠ.
Předmětem praktické části bude vytvoření výukového bloku, který bude zaměřen na již zmíněné předsudky, stereotypy a nálepkování (nejen) v rámci průřezového tématu Multikulturní výchova. Tento blok bude následně pomocí akčního výzkumu vyzkoušen v praxi.
Zásady pro vypracování
S ohledem na globalizovaný a rozmanitý svět plný jinakosti, v němž se nyní nacházíme, je výuka Multikulturní výchovy (jakožto jednoho z průřezových témat) stále důležitější. Teoretická část práce se tudíž za využití současné dostupné odborné literatury zaměří na tematiku postojů, stereotypů a předsudků v souvislosti s možnostmi výuky těchto témat na 2. st. ZŠ.
Předmětem praktické části bude vytvoření výukového bloku, který bude zaměřen na již zmíněné předsudky, stereotypy a nálepkování (nejen) v rámci průřezového tématu Multikulturní výchova. Tento blok bude následně pomocí akčního výzkumu vyzkoušen v praxi.
Seznam doporučené literatury
ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie. Vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
HNILICA, Karel. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-246-1776-3
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Přeložil Ladislav KÖPPL. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
ŠLÉDROVÁ, Jasňa. Stereotypy v českých anekdotách. In: Čeština doma a ve světě, 11, 2003, nč. 1 a 2, s. 73-76. ISSN 1210-9339.
ŠLÉDROVÁ, Jasňa. Stereotypy v rodinných a příbuzenských vztazích. In: Čeština doma a ve světě, 11, 2003, č. 1 a 2, s. 64-69. ISSN 1210-9339.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ (eds.). Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
Seznam doporučené literatury
ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie. Vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
HNILICA, Karel. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-246-1776-3
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Přeložil Ladislav KÖPPL. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
ŠLÉDROVÁ, Jasňa. Stereotypy v českých anekdotách. In: Čeština doma a ve světě, 11, 2003, nč. 1 a 2, s. 73-76. ISSN 1210-9339.
ŠLÉDROVÁ, Jasňa. Stereotypy v rodinných a příbuzenských vztazích. In: Čeština doma a ve světě, 11, 2003, č. 1 a 2, s. 64-69. ISSN 1210-9339.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ (eds.). Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.