Diplomová práce se zaměřuje na aktivizační metody a didaktické hry na hodinách hudební výchovy v 1. a 2. třídě ZŠ. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se práce věnuje problematice hudebnosti a její diagnostice u žáků mladšího školního věku; dále jsou zde probrány očekávané výstupy v předmětu hudební výchova. Teoretická část se také věnuje aktivizačním výukovým metodám. V praktické části jsou prezentovány didaktické hry rozvíjející dané schopnosti a dovednosti, které si žák osvojuje v hudebních počátcích. Tyto didaktické hry jsou vyzkoušeny v hodinách hudební výchovy na ZUŠ a také na ZŠ. Funkčnost her je následně analyzována pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on activation methods and didactic games in music lessons in the 1st and 2nd grade of primary school. The work is divided into the theoretical and practical part. The theoretical chapters discuss the issue of musical appreciation and its diagnosis in younger school-age; furthermore in the the theoretical part are discussed the expected outcomes of music education. The theoretical part also deals with activation teaching methods. The practical part presents didactic games developing the abilities and skills that the student acquires in the musical beginnings. These didactic games were tested in music lessons at elementary art school and elementary school. The functionality of games is then analysed using a questionnaire survey.
Klíčová slova
výuka hudební výchovy, hudební výchova v 1. a 2. třídě ZŠ, činnost v hudební výchově, didaktické hry v hudební výchově, aktivizační metody v hudební výchově
Klíčová slova v angličtině
teaching music education, music education in the 1st and 2nd grade of primary school, activities in music education, didactic games in music education, activation methods in music education
Rozsah průvodní práce
58 s. (70 316 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na aktivizační metody a didaktické hry na hodinách hudební výchovy v 1. a 2. třídě ZŠ. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se práce věnuje problematice hudebnosti a její diagnostice u žáků mladšího školního věku; dále jsou zde probrány očekávané výstupy v předmětu hudební výchova. Teoretická část se také věnuje aktivizačním výukovým metodám. V praktické části jsou prezentovány didaktické hry rozvíjející dané schopnosti a dovednosti, které si žák osvojuje v hudebních počátcích. Tyto didaktické hry jsou vyzkoušeny v hodinách hudební výchovy na ZUŠ a také na ZŠ. Funkčnost her je následně analyzována pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on activation methods and didactic games in music lessons in the 1st and 2nd grade of primary school. The work is divided into the theoretical and practical part. The theoretical chapters discuss the issue of musical appreciation and its diagnosis in younger school-age; furthermore in the the theoretical part are discussed the expected outcomes of music education. The theoretical part also deals with activation teaching methods. The practical part presents didactic games developing the abilities and skills that the student acquires in the musical beginnings. These didactic games were tested in music lessons at elementary art school and elementary school. The functionality of games is then analysed using a questionnaire survey.
Klíčová slova
výuka hudební výchovy, hudební výchova v 1. a 2. třídě ZŠ, činnost v hudební výchově, didaktické hry v hudební výchově, aktivizační metody v hudební výchově
Klíčová slova v angličtině
teaching music education, music education in the 1st and 2nd grade of primary school, activities in music education, didactic games in music education, activation methods in music education
Zásady pro vypracování
Didaktické hry jsou jednou z aktivizujících výukových metod, které mají velký přínos především na 1. stupni základních škol. Jejich zařazování do výuky je motivující a zábavné. Studentka se ve své diplomové práci zaměří na využití didaktických her v rámci hudební výchovy, a to především u dětí v rozmezí šesti až osmi let, kdy je hra přirozenou součástí vzdělávacího procesu. V teoretické části bude diplomantka definovat výukové metody, podrobněji se zaměří na aktivizující výukové metody, konkrétně didaktické hry. Součástí teoretické části bude i přehled učiva, výstupů a možných složek hudební výchovy týkající se 1. a 2. ročníku ZŠ. Jádrem diplomové práce bude několik didaktických her, které diplomantka sama vytvoří. Jejich součástí budou metodické listy s možnostmi využití a dalšími didaktickými náležitostmi. Výzkum, který bude součástí praktické části, bude zjišťovat přínos vytvořených didaktických her, které budou poskytnuty učitelům hudební výchovy. Pomocí dotazníkového šetření budou oslovení učitelé hodnotit kvalitu zpracování didaktických her, didaktickou stránku, a především ohlas u dětí.
Zásady pro vypracování
Didaktické hry jsou jednou z aktivizujících výukových metod, které mají velký přínos především na 1. stupni základních škol. Jejich zařazování do výuky je motivující a zábavné. Studentka se ve své diplomové práci zaměří na využití didaktických her v rámci hudební výchovy, a to především u dětí v rozmezí šesti až osmi let, kdy je hra přirozenou součástí vzdělávacího procesu. V teoretické části bude diplomantka definovat výukové metody, podrobněji se zaměří na aktivizující výukové metody, konkrétně didaktické hry. Součástí teoretické části bude i přehled učiva, výstupů a možných složek hudební výchovy týkající se 1. a 2. ročníku ZŠ. Jádrem diplomové práce bude několik didaktických her, které diplomantka sama vytvoří. Jejich součástí budou metodické listy s možnostmi využití a dalšími didaktickými náležitostmi. Výzkum, který bude součástí praktické části, bude zjišťovat přínos vytvořených didaktických her, které budou poskytnuty učitelům hudební výchovy. Pomocí dotazníkového šetření budou oslovení učitelé hodnotit kvalitu zpracování didaktických her, didaktickou stránku, a především ohlas u dětí.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy ? Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
RVP
Učebnice hudební výchovy.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy ? Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
RVP
Učebnice hudební výchovy.