Bakalářská práce se bude věnovat srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni základní školy a vytyčení výhod a nevýhod plynoucích z využití kooperativního učení. V teoretické části práce bude rozebrán koncept kooperativního učení a následně budou rozebrány ostatní zvolné formy výuky. V praktické části se práce bude věnovat šetření, který spočívá v realizaci připravených hodin na principu kooperativního učení, které proběhnou v 9. ročníku 2. stupně 1. ZŠ Sedlčany. Nejprve bude popsána příprava a průběh realizovaných hodin. Druhá část šetření se bude zaobírat zpětnou vazbou mezi žáky, zúčastněných realizovaných hodin, prostřednictvím vytvořeného dotazníku. Na základě vyhodnocení výsledků dotazníku bude zjištěno,
jaký mají žáci pohled na kooperativní vyučování v porovnání s hodinami, ve kterých jsou využívány jiné formy výuky a jaké vidí výhody či nevýhody při využívání kooperativního učení ve výuce. Šetření bude doplněno rozhovorem s paní učitelkou účastněnou realizovaných hodin vedených principem kooperativní formy výuky. Na závěr praktické části bude zařazena vlastní reflexe realizovaných hodin.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to compare cooperative learning with other forms
of teaching at the lower secondary school and to outline the advantages and disadvantages of using cooperative learning. In the theoretical part of the thesis,
the concept of cooperative learning will be presented, followed by a discussion of other forms of learning. In the practical part of the thesis, the action research will be devoted to the implementation of prepared lessons based on the principle of cooperative learning, which will be realized in the 9th grade of the 2nd grade of the 1st elementary school Sedlčany. First, the preparation and the course of the implemented lessons will be described. The second part of the research will deal with a survey among the pupils participating in the implemented lessons, through a questionnaire. Based on the evaluation of the questionnaire results, it will be found out what the pupils' view
of cooperative learning is in comparison with lessons in which other forms of teaching are used and what they see as the advantages or disadvantages of using cooperative learning in teaching. The investigation will be complemented by an interview with
a teacher involved in implemented lessons guided by the cooperative learning principle. At the end of the practical part, self-reflection of the implemented lessons will be included.
Cooperative teaching, cooperation, advantages of cooperative teaching, disadvantages of cooperative teaching, forms of teaching
Rozsah průvodní práce
65 s. (89 531 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude věnovat srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni základní školy a vytyčení výhod a nevýhod plynoucích z využití kooperativního učení. V teoretické části práce bude rozebrán koncept kooperativního učení a následně budou rozebrány ostatní zvolné formy výuky. V praktické části se práce bude věnovat šetření, který spočívá v realizaci připravených hodin na principu kooperativního učení, které proběhnou v 9. ročníku 2. stupně 1. ZŠ Sedlčany. Nejprve bude popsána příprava a průběh realizovaných hodin. Druhá část šetření se bude zaobírat zpětnou vazbou mezi žáky, zúčastněných realizovaných hodin, prostřednictvím vytvořeného dotazníku. Na základě vyhodnocení výsledků dotazníku bude zjištěno,
jaký mají žáci pohled na kooperativní vyučování v porovnání s hodinami, ve kterých jsou využívány jiné formy výuky a jaké vidí výhody či nevýhody při využívání kooperativního učení ve výuce. Šetření bude doplněno rozhovorem s paní učitelkou účastněnou realizovaných hodin vedených principem kooperativní formy výuky. Na závěr praktické části bude zařazena vlastní reflexe realizovaných hodin.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to compare cooperative learning with other forms
of teaching at the lower secondary school and to outline the advantages and disadvantages of using cooperative learning. In the theoretical part of the thesis,
the concept of cooperative learning will be presented, followed by a discussion of other forms of learning. In the practical part of the thesis, the action research will be devoted to the implementation of prepared lessons based on the principle of cooperative learning, which will be realized in the 9th grade of the 2nd grade of the 1st elementary school Sedlčany. First, the preparation and the course of the implemented lessons will be described. The second part of the research will deal with a survey among the pupils participating in the implemented lessons, through a questionnaire. Based on the evaluation of the questionnaire results, it will be found out what the pupils' view
of cooperative learning is in comparison with lessons in which other forms of teaching are used and what they see as the advantages or disadvantages of using cooperative learning in teaching. The investigation will be complemented by an interview with
a teacher involved in implemented lessons guided by the cooperative learning principle. At the end of the practical part, self-reflection of the implemented lessons will be included.
Cooperative teaching, cooperation, advantages of cooperative teaching, disadvantages of cooperative teaching, forms of teaching
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni základní školy a vytyčení výhod a nevýhod plynoucích z využití kooperativního učení. Práce nejprve v teoretické rovině podrobněji představí koncept kooperativního učení a dalších zvolených forem výuky a výzkumná část bude následně věnována realizaci připravené hodiny na principu kooperativního učení, která proběhne ve třídě 2. stupně vybrané základní školy. Mezi žáky následně proběhne šetření založené na zpětné vazbě proběhlé hodiny a na srovnání s hodinami realizovanými pomocí jiných forem výuky. Na základě získaných výsledků proběhne vyhodnocení výhod a nevýhod a hlavních přínosů využívání kooperativního učení ve výuce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni základní školy a vytyčení výhod a nevýhod plynoucích z využití kooperativního učení. Práce nejprve v teoretické rovině podrobněji představí koncept kooperativního učení a dalších zvolených forem výuky a výzkumná část bude následně věnována realizaci připravené hodiny na principu kooperativního učení, která proběhne ve třídě 2. stupně vybrané základní školy. Mezi žáky následně proběhne šetření založené na zpětné vazbě proběhlé hodiny a na srovnání s hodinami realizovanými pomocí jiných forem výuky. Na základě získaných výsledků proběhne vyhodnocení výhod a nevýhod a hlavních přínosů využívání kooperativního učení ve výuce.
Seznam doporučené literatury
HANKOVÁ, Zdenka. Kooperace jako prostředek i cíl. In: Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. s. 33-45. ISBN 978-80-7367-511-0.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení ve výuce: teorie - výzkum - realita. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově [online]. 2017, 106-125. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11733%20title=
NEVIN, A., THOUSAND, J. Kooperativní učení z hlediska výzkumu, učitele i žáka. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově [online]. 143-146. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=3146
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz.
Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-121.
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha, Portál 2001. ISBN
80-7178-584-9.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ŽÁK, Vojtěch. Metody a formy výuky: hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-61-3.
Seznam doporučené literatury
HANKOVÁ, Zdenka. Kooperace jako prostředek i cíl. In: Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. s. 33-45. ISBN 978-80-7367-511-0.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení ve výuce: teorie - výzkum - realita. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově [online]. 2017, 106-125. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11733%20title=
NEVIN, A., THOUSAND, J. Kooperativní učení z hlediska výzkumu, učitele i žáka. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově [online]. 143-146. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=3146
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz.
Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-121.
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha, Portál 2001. ISBN
80-7178-584-9.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ŽÁK, Vojtěch. Metody a formy výuky: hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-61-3.