Bakalářská práce se zabývá porodním plánem a jeho využitím při porodu. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na porod, porodní doby, poporodní péči, ošetření novorozence a porod císařským řezem. Dále se teoretická část zabývá porodním plánem, jeho sepsáním a jednotlivými body, které se mohou v porodním plánu vyskytnout.
Praktická část bakalářské práce byla provedena pomocí kvalitativního výzkumného šetření, formou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor se skládal z dvanácti otázek. Rozhovory byly vedeny s osmi ženami, které během porodu využily porodní plán.
Pro bakalářskou práci byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit důvody psaní porodního plánu rodičkami. Informantky chtěly, aby porod proběhl podle jejich přání a během sepisování si urovnaly, co je pro ně důležité. Důvodem byla i negativní zkušenost z předchozího porodu.
Druhým cílem bylo poukázat na dodržení porodního plánu u porodu. Z výzkumného šetření vyplynulo, že porodní plán bývá obvykle dodržován. Tři informantky z osmi uvedly, že nebyly dodrženy všechny body porodního plánu. Pět informantek z osmi uvedlo, že jejich porodní plán byl dodržen.
Třetím cílem bylo zjistit změny porodního plánu v průběhu porodu. Informantky z výzkumného šetření změnily během porodu postoj k dirupci vaku blan a k příjímání léků proti bolesti. Informantky rodily v jiné poloze, než původně zamýšlely. Informantky porodní plán změnily také z důvodu porodních komplikací, a to, že nemohl proběhnout bonding nebo nebyl umožněn volný pohyb při porodu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the birth plan and its use during childbirth. It is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part is focuses on childbirth, birth periods, postpartum care, treatment of the newborn and caesarean section. Furthermore, the theoretical part deals with the birth plan, its writing and the various points that may occur in the birth plan.
The practical part of the bachelor's thesis was carried out using a qualitative research investigation in the form of a semi-structured interview. The interview consisted of twelve questions. The interviews were conducted with eight women who used a birth plan during labor.
For this bachelor thesis were set three main goals. The first goal was to find out the reasons for writing a birth plan by mothers. The informants wanted the birth to go according to their wishes. During the writing process, they sorted out what was important to them. Reasons for this included a negative experience from a previous birth.
The second goal was to point out compliance with the birth plan at birth. The research investigation revealed that the birth plan is usually followed. Three of the eight informants indicated that not all points of the birth plan had been followed. Five of the eight informants said that their birth plan had been followed.
The third goal was to determine changes in the birth plan during labor. During childbirth, the informants from the research surevy changed their attitude towards the repture of the bladder pouch and the intake of painkillers. Informants gave birth in a different position than they originally intended. Informants also changed their birth plan because of birth complications, namely that bonding could not take place or they were not allowed to move freely during labor.
Bakalářská práce se zabývá porodním plánem a jeho využitím při porodu. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na porod, porodní doby, poporodní péči, ošetření novorozence a porod císařským řezem. Dále se teoretická část zabývá porodním plánem, jeho sepsáním a jednotlivými body, které se mohou v porodním plánu vyskytnout.
Praktická část bakalářské práce byla provedena pomocí kvalitativního výzkumného šetření, formou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor se skládal z dvanácti otázek. Rozhovory byly vedeny s osmi ženami, které během porodu využily porodní plán.
Pro bakalářskou práci byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit důvody psaní porodního plánu rodičkami. Informantky chtěly, aby porod proběhl podle jejich přání a během sepisování si urovnaly, co je pro ně důležité. Důvodem byla i negativní zkušenost z předchozího porodu.
Druhým cílem bylo poukázat na dodržení porodního plánu u porodu. Z výzkumného šetření vyplynulo, že porodní plán bývá obvykle dodržován. Tři informantky z osmi uvedly, že nebyly dodrženy všechny body porodního plánu. Pět informantek z osmi uvedlo, že jejich porodní plán byl dodržen.
Třetím cílem bylo zjistit změny porodního plánu v průběhu porodu. Informantky z výzkumného šetření změnily během porodu postoj k dirupci vaku blan a k příjímání léků proti bolesti. Informantky rodily v jiné poloze, než původně zamýšlely. Informantky porodní plán změnily také z důvodu porodních komplikací, a to, že nemohl proběhnout bonding nebo nebyl umožněn volný pohyb při porodu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the birth plan and its use during childbirth. It is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part is focuses on childbirth, birth periods, postpartum care, treatment of the newborn and caesarean section. Furthermore, the theoretical part deals with the birth plan, its writing and the various points that may occur in the birth plan.
The practical part of the bachelor's thesis was carried out using a qualitative research investigation in the form of a semi-structured interview. The interview consisted of twelve questions. The interviews were conducted with eight women who used a birth plan during labor.
For this bachelor thesis were set three main goals. The first goal was to find out the reasons for writing a birth plan by mothers. The informants wanted the birth to go according to their wishes. During the writing process, they sorted out what was important to them. Reasons for this included a negative experience from a previous birth.
The second goal was to point out compliance with the birth plan at birth. The research investigation revealed that the birth plan is usually followed. Three of the eight informants indicated that not all points of the birth plan had been followed. Five of the eight informants said that their birth plan had been followed.
The third goal was to determine changes in the birth plan during labor. During childbirth, the informants from the research surevy changed their attitude towards the repture of the bladder pouch and the intake of painkillers. Informants gave birth in a different position than they originally intended. Informants also changed their birth plan because of birth complications, namely that bonding could not take place or they were not allowed to move freely during labor.
Porodní plán je soupis představ a přání, ve kterých nastávající maminka uvede možnosti, které by si přála, aby byly během porodu dodrženy. Při jeho vytváření se rodička zamýšlí, co je pro ni v jednotlivých fázích porodu důležité. Dále pomáhá v utřídění myšlenek před nastávajícím porodem a přípravou na to, co rodičku čeká. Porodní plán se používá jako průvodce porodem a je možné ho v jakékoli chvíli změnit. Vše závisí na samotném průběhu porodu. Nesmíme zapomenout, že každý porod je zcela odlišný.
Cíl práce:
Zjistit důvody psaní porodního plánu rodičkami
Poukázat na dodržení porodního plánu u porodu
Zjistit změny porodního plánu v průběhu porodu
Výzkumné otázky:
Jaké jsou důvody sepsání porodního plánu rodičkami?
Jak je dodržen porodní plán u porodu?
Jaké důvody vedou ke změně porodního plánu v průběhu porodu?
Metodika:
Pro výzkumnou část bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Bude použita metoda dotazování, technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen ženami po porodu, které měly porodní plán při porodu.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou být použity jako informační materiál pro veřejnost v rámci předporodních kurzů.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Porodní plán je soupis představ a přání, ve kterých nastávající maminka uvede možnosti, které by si přála, aby byly během porodu dodrženy. Při jeho vytváření se rodička zamýšlí, co je pro ni v jednotlivých fázích porodu důležité. Dále pomáhá v utřídění myšlenek před nastávajícím porodem a přípravou na to, co rodičku čeká. Porodní plán se používá jako průvodce porodem a je možné ho v jakékoli chvíli změnit. Vše závisí na samotném průběhu porodu. Nesmíme zapomenout, že každý porod je zcela odlišný.
Cíl práce:
Zjistit důvody psaní porodního plánu rodičkami
Poukázat na dodržení porodního plánu u porodu
Zjistit změny porodního plánu v průběhu porodu
Výzkumné otázky:
Jaké jsou důvody sepsání porodního plánu rodičkami?
Jak je dodržen porodní plán u porodu?
Jaké důvody vedou ke změně porodního plánu v průběhu porodu?
Metodika:
Pro výzkumnou část bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Bude použita metoda dotazování, technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen ženami po porodu, které měly porodní plán při porodu.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou být použity jako informační materiál pro veřejnost v rámci předporodních kurzů.
Seznam doporučené literatury
BAŠKOVÁ, M., 2015. Metodika psychofyzické přípravy na porod. Praha: Grada. 113 s. ISBN 978-80-247-9728-1.
HÁJEK, Z., ČECH, E., a MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví. 3., zcela přepracované a dopl. vyd. Praha: Grada. 580 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
PROCHÁZKA, M., 2020. Porodní asistence: Učebnice pro vzdělávání i každodenní praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-618-4.
ROZTOČIL, A., et al., 2017. Moderní porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada s. 656 ISBN 978-80-247-57537.
SLEZÁKOVÁ, L. et al., 2017. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 272 s. ISBN 978-802-7102-143.
Seznam doporučené literatury
BAŠKOVÁ, M., 2015. Metodika psychofyzické přípravy na porod. Praha: Grada. 113 s. ISBN 978-80-247-9728-1.
HÁJEK, Z., ČECH, E., a MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví. 3., zcela přepracované a dopl. vyd. Praha: Grada. 580 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
PROCHÁZKA, M., 2020. Porodní asistence: Učebnice pro vzdělávání i každodenní praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-618-4.
ROZTOČIL, A., et al., 2017. Moderní porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada s. 656 ISBN 978-80-247-57537.
SLEZÁKOVÁ, L. et al., 2017. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 272 s. ISBN 978-802-7102-143.