Tato diplomová práce se zabývá strategiemi učení se angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především u žáků s dyslexií. Teoretická část práce je zaměřena na dvě témata, kterými jsou specifické poruchy učení a strategie učení se cizímu jazyku. První část představuje charakteristiku žáků se specifickými poruchami učení a vliv dyslexie na studium cizího jazyka. Druhá část představuje strategie učení a jejich klasifikaci podle teorie R. L. Oxford. V praktické části autorka na případu tří účastníků hloubkového rozhovoru popisuje strategie učení, které tito žáci druhého stupně ZŠ sami intuitivně používali při studiu anglického jazyka v době výzkumu. Konečně autorka prezentuje doporučení strategií, které pro participanty sestavila na základě zjištěných nepoužívaných strategií, rozhovoru a charakteru jejich obtíží, s cílem usnadnit těmto žákům učení se anglickému jazyku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the English learning strategies of pupils with specific learning difficulties, especially those with dyslexia. The theoretical part of the thesis focuses on two topics, which are specific learning disabilities and foreign language learning strategies. The first part presents the characteristics of pupils with specific learning disabilities and the impact of dyslexia on language learning. The second part presents learning strategies and their classification according to R. L. Oxford's theory. In the practical part, the author uses the case of three participants in an in-depth interview to describe the learning strategies that these middle school students intuitively used in their English language learning at the time of the research. Finally, the author presents recommendations of strategies that she made for the participants based on the identified unused strategies, the interview, and the nature of their difficulties, to facilitate these pupils' learning of English.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, speciální vzdělávací potřeby, dyslexie, strategie učení, anglický jazyk, učení se anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, special education needs, dyslexia, learning strategies, English language, English language learning
Rozsah průvodní práce
78 s. (160 229 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá strategiemi učení se angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především u žáků s dyslexií. Teoretická část práce je zaměřena na dvě témata, kterými jsou specifické poruchy učení a strategie učení se cizímu jazyku. První část představuje charakteristiku žáků se specifickými poruchami učení a vliv dyslexie na studium cizího jazyka. Druhá část představuje strategie učení a jejich klasifikaci podle teorie R. L. Oxford. V praktické části autorka na případu tří účastníků hloubkového rozhovoru popisuje strategie učení, které tito žáci druhého stupně ZŠ sami intuitivně používali při studiu anglického jazyka v době výzkumu. Konečně autorka prezentuje doporučení strategií, které pro participanty sestavila na základě zjištěných nepoužívaných strategií, rozhovoru a charakteru jejich obtíží, s cílem usnadnit těmto žákům učení se anglickému jazyku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the English learning strategies of pupils with specific learning difficulties, especially those with dyslexia. The theoretical part of the thesis focuses on two topics, which are specific learning disabilities and foreign language learning strategies. The first part presents the characteristics of pupils with specific learning disabilities and the impact of dyslexia on language learning. The second part presents learning strategies and their classification according to R. L. Oxford's theory. In the practical part, the author uses the case of three participants in an in-depth interview to describe the learning strategies that these middle school students intuitively used in their English language learning at the time of the research. Finally, the author presents recommendations of strategies that she made for the participants based on the identified unused strategies, the interview, and the nature of their difficulties, to facilitate these pupils' learning of English.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, speciální vzdělávací potřeby, dyslexie, strategie učení, anglický jazyk, učení se anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, special education needs, dyslexia, learning strategies, English language, English language learning
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výukou angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především u žáků s dyslexií. Diplomantka se zaměří na strategie učení, které při učení se angličtině žáci s SPU sami intuitivně využívají a také na ty strategie, které žáci nevyužívají, ale které by jim mohly učení výrazně usnadnit.
V teoretické části se bude diplomantka zabývat dvěma tématy. V části zaměřené na strategie učení popíše jejich klasifikaci na strategie přímé (paměťové, kognitivní a kompenzační) a nepřímé (metakognitivní, afektivní a sociální). Druhým tématem teoretické části práce bude charakteristika žáka s SPU ideálně alespoň částečně ve vztahu ke strategiím učení.
V praktické části bude diplomantka zkoumat strategie učení, které žáci s SPU při učení se angličtině využívají a které naopak nevyužívají. Použije k tomu kvalitativní výzkumné metody, především hloubkový rozhovor. Na základě výsledků výzkumu s několika žáky připraví praktické jazykové aktivity, které by využívaly strategií učení, které žáci sami nevyužívají, ale které by jim mohly učení se anglickému jazyku výrazně usnadnit.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výukou angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především u žáků s dyslexií. Diplomantka se zaměří na strategie učení, které při učení se angličtině žáci s SPU sami intuitivně využívají a také na ty strategie, které žáci nevyužívají, ale které by jim mohly učení výrazně usnadnit.
V teoretické části se bude diplomantka zabývat dvěma tématy. V části zaměřené na strategie učení popíše jejich klasifikaci na strategie přímé (paměťové, kognitivní a kompenzační) a nepřímé (metakognitivní, afektivní a sociální). Druhým tématem teoretické části práce bude charakteristika žáka s SPU ideálně alespoň částečně ve vztahu ke strategiím učení.
V praktické části bude diplomantka zkoumat strategie učení, které žáci s SPU při učení se angličtině využívají a které naopak nevyužívají. Použije k tomu kvalitativní výzkumné metody, především hloubkový rozhovor. Na základě výsledků výzkumu s několika žáky připraví praktické jazykové aktivity, které by využívaly strategií učení, které žáci sami nevyužívají, ale které by jim mohly učení se anglickému jazyku výrazně usnadnit.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903579-7-6.
LENOCHOVÁ, Alena. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2.
LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-442224-0.
LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
O' MALLEY, Michael J. a Anna Uhl CHAMOT. Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge University Press, 1990. ISBN 9780521352864.
OXFORD, Rebecca.L. Language Learning Strategies. What Every Teacher Should Know., Boston, Heinle, 1990.
The British Council a Národní ústav vzdělávání. SEN in language lessons žáci se specifickými poruchami učení v hodinách cizích jazyků [online]. 2015-03-06 [cit. 2021-10-28]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Zaci_SPU_cizi_jazyky.pdf.
VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku: výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-155-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-7311-022-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
FOUROVÁ, Lucie. Strategie učení. Diplomová práce PF JU v Českých Budějovicích 2012
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903579-7-6.
LENOCHOVÁ, Alena. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2.
LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-442224-0.
LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
O' MALLEY, Michael J. a Anna Uhl CHAMOT. Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge University Press, 1990. ISBN 9780521352864.
OXFORD, Rebecca.L. Language Learning Strategies. What Every Teacher Should Know., Boston, Heinle, 1990.
The British Council a Národní ústav vzdělávání. SEN in language lessons žáci se specifickými poruchami učení v hodinách cizích jazyků [online]. 2015-03-06 [cit. 2021-10-28]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Zaci_SPU_cizi_jazyky.pdf.
VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku: výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-155-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-7311-022-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
FOUROVÁ, Lucie. Strategie učení. Diplomová práce PF JU v Českých Budějovicích 2012