Bakalářská práce Kazuistika jedince se specifickou poruchou učení se zabývá post-akademickým (profesním) životem jedince se specifickou poruchou učení. Cílem bakalářské práce je napsat kazuistiku (tj. popsat individuální případ) jedince se specifickou poruchou učení a analyzovat důsledky specifické poruchy učení na akademický a post-akademický život konkrétního jedince a obecněji na kvalitu jeho života. Zda specifická porucha učení ovlivnila jeho rodinné a přátelské vztahy. Nebo zda rodinné vztahy ovlivnily prožívání specifické poruchy učení.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část má tři kapitoly. Zabývá se v první kapitole vymezením pojmu specifická porucha učení, její historie, projevy různých specifických poruch učení nebo například diagnostickými kritérii. V druhé kapitole se zabývá konkrétně dyslexií. Zaměřuje se hlavně na pedagogickou diagnostiku a reedukaci, ale také na projevy, příčiny dyslexie a jak se projevuje dyslexie v dospělosti, jak se s ní dá žít a pracovat. Třetí kapitola patří čtení a očním pohybům.
Praktická část má jednu kapitolu. Uvádí se zde anamnestické nálezy (osobní, rodinné, školní a pracovní) jedince a pedagogicko-psychologické nálezy příslušných testů a vlastní pozorování. Zamýšlení se nad významnými shodami a diferencemi mezi obecnou normou a konkrétními nálezy a z toho vyplývajících závěrů. Teoretická část poslouží jako obecná norma či rámec, do něhož se zasadí konkrétní jedinec s příslušnou diagnózou.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis Case study of an individual with a specific learning disability deals with the post-academic (professional) life of an individual with a specific learning disability. The aim of the bachelor's thesis is to write a case report (i.e. describe an individual case) of an individual with a specific learning disability and to analyze the consequences of a specific learning disability on the academic and post-academic life of a specific individual and on his quality of life in general. Whether the specific learning disability affects his family and friendships. Or whether family relationships influence the experience of a specific learning disability.
The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part has three chapters. The first chapter deals with the definition of the term specific learning disability, its history, manifestations of various specific learning disabilities or, for example, diagnostic criteria. The second chapter deals specifically with dyslexia. It mainly focuses on pedagogical diagnosis and re-education, but also on manifestations, causes of dyslexia and how dyslexia manifests itself in adulthood, how to live and work with it. The third chapter is about reading and eye movements.
The practical part has one chapter. The anamnestic findings (personal, family, school and work) of the individual and the pedagogical-psychological findings of the relevant tests and own observations are presented here. Reflecting on significant similarities and differences between the general norm and specific findings and subsequent conclusions. The theoretical part will serve as a general norm or framework into which a specific individual with a diagnosis is placed.
Klíčová slova
Kazuistika, specifické poruchy učení, dyslexie, čtení, oční pohyby
Klíčová slova v angličtině
Case report, specific learning disabilities, dyslexia, reading, eye movements
Rozsah průvodní práce
54 s. (119 386 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Kazuistika jedince se specifickou poruchou učení se zabývá post-akademickým (profesním) životem jedince se specifickou poruchou učení. Cílem bakalářské práce je napsat kazuistiku (tj. popsat individuální případ) jedince se specifickou poruchou učení a analyzovat důsledky specifické poruchy učení na akademický a post-akademický život konkrétního jedince a obecněji na kvalitu jeho života. Zda specifická porucha učení ovlivnila jeho rodinné a přátelské vztahy. Nebo zda rodinné vztahy ovlivnily prožívání specifické poruchy učení.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část má tři kapitoly. Zabývá se v první kapitole vymezením pojmu specifická porucha učení, její historie, projevy různých specifických poruch učení nebo například diagnostickými kritérii. V druhé kapitole se zabývá konkrétně dyslexií. Zaměřuje se hlavně na pedagogickou diagnostiku a reedukaci, ale také na projevy, příčiny dyslexie a jak se projevuje dyslexie v dospělosti, jak se s ní dá žít a pracovat. Třetí kapitola patří čtení a očním pohybům.
Praktická část má jednu kapitolu. Uvádí se zde anamnestické nálezy (osobní, rodinné, školní a pracovní) jedince a pedagogicko-psychologické nálezy příslušných testů a vlastní pozorování. Zamýšlení se nad významnými shodami a diferencemi mezi obecnou normou a konkrétními nálezy a z toho vyplývajících závěrů. Teoretická část poslouží jako obecná norma či rámec, do něhož se zasadí konkrétní jedinec s příslušnou diagnózou.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis Case study of an individual with a specific learning disability deals with the post-academic (professional) life of an individual with a specific learning disability. The aim of the bachelor's thesis is to write a case report (i.e. describe an individual case) of an individual with a specific learning disability and to analyze the consequences of a specific learning disability on the academic and post-academic life of a specific individual and on his quality of life in general. Whether the specific learning disability affects his family and friendships. Or whether family relationships influence the experience of a specific learning disability.
The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part has three chapters. The first chapter deals with the definition of the term specific learning disability, its history, manifestations of various specific learning disabilities or, for example, diagnostic criteria. The second chapter deals specifically with dyslexia. It mainly focuses on pedagogical diagnosis and re-education, but also on manifestations, causes of dyslexia and how dyslexia manifests itself in adulthood, how to live and work with it. The third chapter is about reading and eye movements.
The practical part has one chapter. The anamnestic findings (personal, family, school and work) of the individual and the pedagogical-psychological findings of the relevant tests and own observations are presented here. Reflecting on significant similarities and differences between the general norm and specific findings and subsequent conclusions. The theoretical part will serve as a general norm or framework into which a specific individual with a diagnosis is placed.
Klíčová slova
Kazuistika, specifické poruchy učení, dyslexie, čtení, oční pohyby
Klíčová slova v angličtině
Case report, specific learning disabilities, dyslexia, reading, eye movements
Zásady pro vypracování
Cílem práce je napsat kazuistiku (tj. popsat individuální případ) konkrétního jedince se specifickou poruchou učení (dále SPU), ať už izolovanou či v komorbiditě. \\
V úvodu autorka bude obecně charakterizovat SPU, event. její komorbiditu dle mezinárodní normy DSM-5. Uvede hlavní teoretické přístupy zabývající se touto diagnózou. Tato obecná část poslouží jako obecná norma či rámec, do něhož autorka zasadí konkrétního jedince s příslušnou diagnózou.\\
Ve vlastní kazuistice autorka uvede nálezy anamnestické (členěné na osobní anamnézu, rodinnou anamnézu, školní anamnézu, případně další anamnestické údaje), nálezy pedagogicko-psychologické dle příslušných testů a jiných metod, případně nálezy jiného odborného pracoviště či nálezy vlastní; příslušná opatření, aplikované léčebné postupy, výchovné přístupy, klima v rodině, spolupráce rodičů se školou či jinými institucemi zabývajícími se jedincem se SPU; autorka se pokusí zhodnotit jejich účinnost a výhled do budoucna. Autorka bude analyzovat důsledky, která má či měla SPU u konkrétního jedince na jeho akademický život a život post-akademický (profesní) a obecněji na kvalitu jeho života.\\
V diskusi se bude autorka zamýšlet nad významnými shodami a diferencemi mezi obecnou normou a konkrétním nálezem a z toho vyplývajících závěrů diagnostických a terapeutických, jakož i prognózy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je napsat kazuistiku (tj. popsat individuální případ) konkrétního jedince se specifickou poruchou učení (dále SPU), ať už izolovanou či v komorbiditě. \\
V úvodu autorka bude obecně charakterizovat SPU, event. její komorbiditu dle mezinárodní normy DSM-5. Uvede hlavní teoretické přístupy zabývající se touto diagnózou. Tato obecná část poslouží jako obecná norma či rámec, do něhož autorka zasadí konkrétního jedince s příslušnou diagnózou.\\
Ve vlastní kazuistice autorka uvede nálezy anamnestické (členěné na osobní anamnézu, rodinnou anamnézu, školní anamnézu, případně další anamnestické údaje), nálezy pedagogicko-psychologické dle příslušných testů a jiných metod, případně nálezy jiného odborného pracoviště či nálezy vlastní; příslušná opatření, aplikované léčebné postupy, výchovné přístupy, klima v rodině, spolupráce rodičů se školou či jinými institucemi zabývajícími se jedincem se SPU; autorka se pokusí zhodnotit jejich účinnost a výhled do budoucna. Autorka bude analyzovat důsledky, která má či měla SPU u konkrétního jedince na jeho akademický život a život post-akademický (profesní) a obecněji na kvalitu jeho života.\\
V diskusi se bude autorka zamýšlet nad významnými shodami a diferencemi mezi obecnou normou a konkrétním nálezem a z toho vyplývajících závěrů diagnostických a terapeutických, jakož i prognózy.
Seznam doporučené literatury
Americká psychiatrická asociace (2015). DSM-5. Praha: Hogrefe-Testcentrum.\\
Jošt, J. (2010). Oční pohyby a dyslexie. Psychiatrie, 14(3), 141-145.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie - specifické poruchy učení. Praha: H+H.\\
Matějček, Z. (2011). Praxe dětské psychologického poradenství. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Americká psychiatrická asociace (2015). DSM-5. Praha: Hogrefe-Testcentrum.\\
Jošt, J. (2010). Oční pohyby a dyslexie. Psychiatrie, 14(3), 141-145.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie - specifické poruchy učení. Praha: H+H.\\
Matějček, Z. (2011). Praxe dětské psychologického poradenství. Praha: Portál.