Tato diplomová práce popisuje, jakou roli zastávají sociální pracovníci ve školství. Teoretická část uvádí, kde se běžně můžeme se sociálním pracovníkem ve školství setkat, jaká je jeho náplň práce, financování a legislativa. Pokud se však podíváme konktrétně do škol, zde školní sociální pracovník často chybí. I přesto, že škola jako instituce zastává primárně vzdělávací a výchovnou funkci, hraje také velkou roli v socializaci dítěte a školní prostředí musí být připraveno tyto situace řešit. Zde by byla možnost uplatnění sociálního pracovníka jako spojovacího článku mezi ostatními pracovníky multidisciplinárního týmu, žáků, jejich rodin a ostatních zařízení. Základem je správné nastavení personálního managementu vedoucími pracovníky.
Hlavním cílem práce proto bylo zjistit, zda ostatní pracovníci základních škol Jihočeského kraje také vnímají potřebnost této pozice. Pro získání zpětné vazby od nejvíce odborníků byl použit kvantitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika dotazník. Data získaná z dotazníkového šetření od 580 respondentů z většinové části potvrdila potřebu pomoci v sociální oblasti. Záleželo by však na mnoha aspektech, které jsou uvedené a rozpracované ve výsledcích výzkumu. Za největší přínos práce lze považovat aktuálnost a výsledky od poměrně velkého množství kvalifikovaných respondentů, které by mohly být nápomocné při zavádění sociální práce do škol. Práce také může posloužit k většímu zájmu informovanosti odborné i široké veřejnosti o problematice školní sociální práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the role of social workers in the educational system. The theoretical part focuses on where can we find social workers directly at school, description of their job, as well as information about funding and legislation. However, if we take a closer look into the schooling system, the school social workers are often absent. Despite the fact that the school as an institution primarily fulfills an educational function, it also plays a large role in the socialization of the child and the school environment must be prepared to deal with these situations. There is a possibility of applying the social workers as a connecting link between other workers of the multidisciplinary team, pupils, their families and other facilities. However, there has to be an emphasis on the correct setting of personnel management by managers.
The main goal of the thesis was therefore to find out whether other employees of primary schools in the South Bohemian Region also perceive the need for this particular position. A quantitative type of research, a questioning method and a questionnaire techniques has been used in order to obtain feedback from the experts. The data from a questionnaire survey of 580 respondents has been collected, in which they confirmed the need for help in the social area for the most part. The decision would also depend on other aspects that are mentioned and elaborated in the research results. The topicality and results from a large number of qualified respondents can be considered as the greatest contribution of the thesis. It could also have an impact in introducing social work into schools. The overall results can also serve to increase the interest of experts and the general public in the issue of school social work.
Klíčová slova
školní sociální pracovník, školství, škola, sociální práce, děti
Klíčová slova v angličtině
School social worker, Education, School, Social work, Kids
Rozsah průvodní práce
93 s.(136 259 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje, jakou roli zastávají sociální pracovníci ve školství. Teoretická část uvádí, kde se běžně můžeme se sociálním pracovníkem ve školství setkat, jaká je jeho náplň práce, financování a legislativa. Pokud se však podíváme konktrétně do škol, zde školní sociální pracovník často chybí. I přesto, že škola jako instituce zastává primárně vzdělávací a výchovnou funkci, hraje také velkou roli v socializaci dítěte a školní prostředí musí být připraveno tyto situace řešit. Zde by byla možnost uplatnění sociálního pracovníka jako spojovacího článku mezi ostatními pracovníky multidisciplinárního týmu, žáků, jejich rodin a ostatních zařízení. Základem je správné nastavení personálního managementu vedoucími pracovníky.
Hlavním cílem práce proto bylo zjistit, zda ostatní pracovníci základních škol Jihočeského kraje také vnímají potřebnost této pozice. Pro získání zpětné vazby od nejvíce odborníků byl použit kvantitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika dotazník. Data získaná z dotazníkového šetření od 580 respondentů z většinové části potvrdila potřebu pomoci v sociální oblasti. Záleželo by však na mnoha aspektech, které jsou uvedené a rozpracované ve výsledcích výzkumu. Za největší přínos práce lze považovat aktuálnost a výsledky od poměrně velkého množství kvalifikovaných respondentů, které by mohly být nápomocné při zavádění sociální práce do škol. Práce také může posloužit k většímu zájmu informovanosti odborné i široké veřejnosti o problematice školní sociální práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the role of social workers in the educational system. The theoretical part focuses on where can we find social workers directly at school, description of their job, as well as information about funding and legislation. However, if we take a closer look into the schooling system, the school social workers are often absent. Despite the fact that the school as an institution primarily fulfills an educational function, it also plays a large role in the socialization of the child and the school environment must be prepared to deal with these situations. There is a possibility of applying the social workers as a connecting link between other workers of the multidisciplinary team, pupils, their families and other facilities. However, there has to be an emphasis on the correct setting of personnel management by managers.
The main goal of the thesis was therefore to find out whether other employees of primary schools in the South Bohemian Region also perceive the need for this particular position. A quantitative type of research, a questioning method and a questionnaire techniques has been used in order to obtain feedback from the experts. The data from a questionnaire survey of 580 respondents has been collected, in which they confirmed the need for help in the social area for the most part. The decision would also depend on other aspects that are mentioned and elaborated in the research results. The topicality and results from a large number of qualified respondents can be considered as the greatest contribution of the thesis. It could also have an impact in introducing social work into schools. The overall results can also serve to increase the interest of experts and the general public in the issue of school social work.
Klíčová slova
školní sociální pracovník, školství, škola, sociální práce, děti
Klíčová slova v angličtině
School social worker, Education, School, Social work, Kids
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Škola jako instituce zastává primárně vzdělávací a výchovnou funkci. Rizikové chování dětí a mládeže má různou podobu, intenzitu a ovlivňují jej různé faktory, ať už je to rodinné prostředí, vrstevníci nebo škola. Protože škola hraje velkou roli v socializaci dítěte, musí být školní prostředí připraveno tyto situace řešit. Aktuálně existuje v českém školství poradenský systém, který je na nejnižší úrovni zastoupen školními poradenskými pracovišti. Personální zajištění poradenství se odehrává prostřednictvím výchovných poradců, metodiků prevence, případně školních psychologů, speciálních pedagogů a dalších pracovníků. Ne vždy se však daří tomuto pracovišti efektivně spolupracovat s rodinou nebo komunitou, zde vidíme možnost uplatnění sociálního pracovníka jako spojovacího článku mezi těmito aktéry výchovy.
Cíl práce:
1) Zjistit aktuální stav školské legislativy v kontextu pozice sociálního pracovníka ve škole.
2) Zjistit, zda na základních školách v Jihočeském kraji existuje pozice sociálního pracovníka.
3) Zjistit potřebnost sociálních pracovníků na základních školách v Jihočeském kraji.
Hypotézy:
H1: Profese sociálního pracovníka ve školském systému není legislativně vymezena.
H2: Pozice sociálního pracovníka není součástí školního poradenského pracoviště základních škol v Jihočeském kraji.
H3: Profese sociálního pracovníka ve školství je z pohledu členů pedagogického sboru potřebná.
Metodika:
V rámci diplomové práce bude realizován kvantitativní typ výzkumu, bude použita metoda dotazování, technika dotazník. Výsledky dotazníkového šetření budou vyhodnoceny statistickým programem např. STATISTICA, SPSS apod.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou tvořit základní školy Jihočeského kraje, které mají oba stupně základního vzdělávání. Dotazník bude distribuován členům jejich pedagogických sborů prostřednictvím online aplikací.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Hlavním přínosem pro praxi je zjistit potřebnost profese sociálního pracovníka na základních školách a uplatnit tak potenciál speciální aplikované sociální práce ve školství. Výsledky této diplomové práce mohou využít nejen základní školy, ale i školská zařízení neboť školský sociální pracovník má také dovednosti s prvky dovedností manažera, výzkumníka, iniciátora, prostředníka, ombudsmana, advokáta, koordinátora, vyjednavače, aktivisty nebo zprostředkovatele, jenž umí rozlišovat různé handicapy a sociálně patologické jevy. Dále pak tato diplomová práce může posloužit jako studijní materiál pro studenty pedagogických a sociálních oborů.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Škola jako instituce zastává primárně vzdělávací a výchovnou funkci. Rizikové chování dětí a mládeže má různou podobu, intenzitu a ovlivňují jej různé faktory, ať už je to rodinné prostředí, vrstevníci nebo škola. Protože škola hraje velkou roli v socializaci dítěte, musí být školní prostředí připraveno tyto situace řešit. Aktuálně existuje v českém školství poradenský systém, který je na nejnižší úrovni zastoupen školními poradenskými pracovišti. Personální zajištění poradenství se odehrává prostřednictvím výchovných poradců, metodiků prevence, případně školních psychologů, speciálních pedagogů a dalších pracovníků. Ne vždy se však daří tomuto pracovišti efektivně spolupracovat s rodinou nebo komunitou, zde vidíme možnost uplatnění sociálního pracovníka jako spojovacího článku mezi těmito aktéry výchovy.
Cíl práce:
1) Zjistit aktuální stav školské legislativy v kontextu pozice sociálního pracovníka ve škole.
2) Zjistit, zda na základních školách v Jihočeském kraji existuje pozice sociálního pracovníka.
3) Zjistit potřebnost sociálních pracovníků na základních školách v Jihočeském kraji.
Hypotézy:
H1: Profese sociálního pracovníka ve školském systému není legislativně vymezena.
H2: Pozice sociálního pracovníka není součástí školního poradenského pracoviště základních škol v Jihočeském kraji.
H3: Profese sociálního pracovníka ve školství je z pohledu členů pedagogického sboru potřebná.
Metodika:
V rámci diplomové práce bude realizován kvantitativní typ výzkumu, bude použita metoda dotazování, technika dotazník. Výsledky dotazníkového šetření budou vyhodnoceny statistickým programem např. STATISTICA, SPSS apod.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou tvořit základní školy Jihočeského kraje, které mají oba stupně základního vzdělávání. Dotazník bude distribuován členům jejich pedagogických sborů prostřednictvím online aplikací.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Hlavním přínosem pro praxi je zjistit potřebnost profese sociálního pracovníka na základních školách a uplatnit tak potenciál speciální aplikované sociální práce ve školství. Výsledky této diplomové práce mohou využít nejen základní školy, ale i školská zařízení neboť školský sociální pracovník má také dovednosti s prvky dovedností manažera, výzkumníka, iniciátora, prostředníka, ombudsmana, advokáta, koordinátora, vyjednavače, aktivisty nebo zprostředkovatele, jenž umí rozlišovat různé handicapy a sociálně patologické jevy. Dále pak tato diplomová práce může posloužit jako studijní materiál pro studenty pedagogických a sociálních oborů.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., 2016. Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 334 s. ISBN 978-80-7290-881-3.
GULOVÁ, L., 2011. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada. 208 s. ISBN 978-80-247-3379-1.
KNOTOVÁ, D., 2014. Úvod do sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. 115 s. ISBN 978-80.210-7077-6.
NIKLOVÁ, M., 2020. Sociálny pedagóg v školách a školských zariadeniach. Praha: Wolters Kluwer. 160 s. ISBN 978-80-571-0304-2.
PROCHÁZKA, M., 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., 2016. Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 334 s. ISBN 978-80-7290-881-3.
GULOVÁ, L., 2011. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada. 208 s. ISBN 978-80-247-3379-1.
KNOTOVÁ, D., 2014. Úvod do sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. 115 s. ISBN 978-80.210-7077-6.
NIKLOVÁ, M., 2020. Sociálny pedagóg v školách a školských zariadeniach. Praha: Wolters Kluwer. 160 s. ISBN 978-80-571-0304-2.
PROCHÁZKA, M., 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.