Cílem bakalářské práce je prohloubit znalosti a podpořit pozitivní vztah dětí k lesu prostřednictvím kreativních a zábavných činností, které jsou přizpůsobeny jejich věkové kategorii. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bakalářské práce se věnuje tématu environmentální výchovy v mateřské škole, dále se zabývá lesním ekosystémem a jeho významem, faunou, flórou a typy lesa, jeho ohrožením a ochranou. Stejně tak ochranou přírody obecně, a i specificky platnými pro Českou republiku. Popisuje také terénní výuku, která je neodmyslitelnou součástí environmentální výchovy. Praktická část představuje výukový program, jehož cílem je v dětech podpořit pozitivní vztah k lesu a přírodě obecně. Činnosti jsou přizpůsobeny věku dětí. Zahrnuje podrobný metodický popis celkem 22 aktivit a všechny důležité učební opory k danému tématu. Součástí práce je evaluace realizovaných činností.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to deepen the knowledge and promote a positive children relation towards a forest through creative and amusing activities that are adapted to their age group. The bachelor thesis is divided into two parts - the theoretical and the practical part. The theoretical part of the bachelor thesis is devoted to the topic of the environmental education in the kindergarten, it deals with the forest ecosystem and its importance, with fauna and flora or types of forests. It also deals with endangered forests and their protection, nature protection in general as well as in the Czech Republic. The theoretical part deals with the field education, which is an essential part of the environmental education. The practical part presents a teaching programme that promotes a positive relation with the forest and the nature in general. The activities are adapted to children´s age. It includes a detailed methodological description of the twenty-two activities and all the relevant teaching support for the topic. The work includes an evaluation of the implemented activities.
Cílem bakalářské práce je prohloubit znalosti a podpořit pozitivní vztah dětí k lesu prostřednictvím kreativních a zábavných činností, které jsou přizpůsobeny jejich věkové kategorii. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bakalářské práce se věnuje tématu environmentální výchovy v mateřské škole, dále se zabývá lesním ekosystémem a jeho významem, faunou, flórou a typy lesa, jeho ohrožením a ochranou. Stejně tak ochranou přírody obecně, a i specificky platnými pro Českou republiku. Popisuje také terénní výuku, která je neodmyslitelnou součástí environmentální výchovy. Praktická část představuje výukový program, jehož cílem je v dětech podpořit pozitivní vztah k lesu a přírodě obecně. Činnosti jsou přizpůsobeny věku dětí. Zahrnuje podrobný metodický popis celkem 22 aktivit a všechny důležité učební opory k danému tématu. Součástí práce je evaluace realizovaných činností.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to deepen the knowledge and promote a positive children relation towards a forest through creative and amusing activities that are adapted to their age group. The bachelor thesis is divided into two parts - the theoretical and the practical part. The theoretical part of the bachelor thesis is devoted to the topic of the environmental education in the kindergarten, it deals with the forest ecosystem and its importance, with fauna and flora or types of forests. It also deals with endangered forests and their protection, nature protection in general as well as in the Czech Republic. The theoretical part deals with the field education, which is an essential part of the environmental education. The practical part presents a teaching programme that promotes a positive relation with the forest and the nature in general. The activities are adapted to children´s age. It includes a detailed methodological description of the twenty-two activities and all the relevant teaching support for the topic. The work includes an evaluation of the implemented activities.
Zadání:
Hlavním cílem bakalářské práce je prohloubit znalosti a podpořit pozitivní vztah dětí k lesu prostřednictvím smyslových, pohybových, venkovních, hudebních, výtvarných a dramatických aktivit. Teoretická část se zabývá terénní výukou, environmentální výchovou v MŠ, dále pak ekosystémem les, jeho významem, typy lesa, faunou a flórou, ochranou a ohrožením lesa. Praktická část předkládá výukový program, který je přizpůsobený dětem předškolního věku a podporuje v nich pozitivní vztah k lesu a přírodě obecně. Zahrnuje podrobný metodický popis aktivit a všechny důležité učební opory k danému tématu. Součástí práce bude také evaluace navržených činností.
Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (terénní výuka, EVVO, ekosystém les)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat výukový program na téma: Život v lese. Náměty budou obsahovat mezipředmětové přesahy. Součástí popisu aktivit bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Zadání:
Hlavním cílem bakalářské práce je prohloubit znalosti a podpořit pozitivní vztah dětí k lesu prostřednictvím smyslových, pohybových, venkovních, hudebních, výtvarných a dramatických aktivit. Teoretická část se zabývá terénní výukou, environmentální výchovou v MŠ, dále pak ekosystémem les, jeho významem, typy lesa, faunou a flórou, ochranou a ohrožením lesa. Praktická část předkládá výukový program, který je přizpůsobený dětem předškolního věku a podporuje v nich pozitivní vztah k lesu a přírodě obecně. Zahrnuje podrobný metodický popis aktivit a všechny důležité učební opory k danému tématu. Součástí práce bude také evaluace navržených činností.
Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (terénní výuka, EVVO, ekosystém les)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat výukový program na téma: Život v lese. Náměty budou obsahovat mezipředmětové přesahy. Součástí popisu aktivit bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
+ další literatura vztahující se k tématu
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.