Tato bakalářské práce s názvem Příprava dětí na odchod z dětského domova se zabývá ze strany vychovatelů přípravou dětí vyrůstajících v dětských domovech na jejich samostatný odchod ze zařízení a celkovou přípravou na jejich život. Na straně druhé se tato bakalářská práce, věnuje životním příběhům dětí, které již dětský domov opustily. Hlavním cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na samostatný život, a vyzkoumat ze strany dětí, zda pro ně byla příprava ze strany dětských domovů dostačující.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána ústavní výchova a její legislativní rámec, dětský domov, práva a povinnosti dětí v něm umístěných, celkový proces odchodu dítěte z dětského domova a na závěr jsou vypsány některé projekty, které podporují děti při odchodu z dětských domovů.
Praktická část bakalářské práce se věnuje výzkumu přípravy dětí na odchod z dětského domova, a to jak z pohledu vychovatelů, tak i z pohledu dětí. Výzkumný soubor tvořilo devět vychovatelů pracujících v nejmenovaných dětských domovech v Jihočeském kraji a čtyři dospělí lidé, kteří vyrůstali v dětském domově. K realizaci výzkumu byla použita metoda kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro vyhodnocení dat byl použit software ATLAS.ti, bylo provedeno otevřené kódování a následovala kategorizace dat.
Na základě provedeného výzkumu byly zodpovězeny jednotlivé výzkumné otázky i cíl práce. Z výzkumu vyplynulo, že jedinci opouštějící dětský domov v čerstvé plnoletosti či velmi mladém věku mají problémy vstoupit do samostatného života, především v oblasti financí, bydlení, zaměstnání, integraci do společnosti a ve vytváření sociálních vztahů. I přes intenzivní přípravu probíhající v dětských domovech je pro odcházející obtížné uspět v tak mladém věku ve společnosti bez jakékoli pomoci blízkého jedince, který by mohl být nápomocný při řešení problematických situací, ale i při řešení každodenních věcí.
Výsledky a zjištění této bakalářské práce mohou využít jak pracovníci zařízení ústavní a ochranné výchovy, tak studenti zdravotně sociálních a pedagogických oborů. Také by mohla být užitečnou pomůckou pro pracovníky OSPOD či další odborníky či laickou veřejnost, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called Preparing Children for Leaving the Children's Home deals with the preparation of children growing up in children's homes for their independent leaving of the institution and their preparation for life in general, on the part of the educators. In addition, this bachelor thesis is concerned with the life stories of children who have already left the children's home. The main goal of this work is to discover how children are prepared for their independent life and whether, from the children's point of view, this preparation on the part of the children's home has been sufficient.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part describes the institutional education and its legislative frame, the children's home, the rights and duties of the children placed there and the whole process of leaving the children's home. Finally, some projects supporting the children who leave the children's home are listed.
The practical part of the thesis deals with researching the preparation of children for leaving the children's home, both from the educators' and the children's point of view. The research group consisted of nine educators working in unnamed children's homes in South Bohemia and four adults who grew up in a children's home. The research methods used were the method of qualitative research, the interview method and the technique of semi-structured interview. For evaluating the data the ATLAS.ti software was used, open coding was performed followed by data categorization.
On the basis of this research, both the individual research questions and the goal of the work were answered. As emerged from the research, the individuals leaving the children's home just after reaching their full age or at a very young age have problems entering their independent life, mainly in the area of finance, housing, employment, integration into society and creating social relationships. In spite of the intensive preparation taking place in children's homes, it is difficult for the leaving individuals to succeed in the society at such a young age without any help of a close person, who could be helpful in solving problematic situations but also in solving everyday issues.
The findings of this bachelor thesis can be used both by institutional and protective education workers and by the students of health and social studies and pedagogy. It could also be a useful aid for OSPOD workers and other specialists or the non-professional public who are interested in these issues.
Klíčová slova
rodina, ústavní výchova, dětský domov, odchod, integrace
Tato bakalářské práce s názvem Příprava dětí na odchod z dětského domova se zabývá ze strany vychovatelů přípravou dětí vyrůstajících v dětských domovech na jejich samostatný odchod ze zařízení a celkovou přípravou na jejich život. Na straně druhé se tato bakalářská práce, věnuje životním příběhům dětí, které již dětský domov opustily. Hlavním cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na samostatný život, a vyzkoumat ze strany dětí, zda pro ně byla příprava ze strany dětských domovů dostačující.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána ústavní výchova a její legislativní rámec, dětský domov, práva a povinnosti dětí v něm umístěných, celkový proces odchodu dítěte z dětského domova a na závěr jsou vypsány některé projekty, které podporují děti při odchodu z dětských domovů.
Praktická část bakalářské práce se věnuje výzkumu přípravy dětí na odchod z dětského domova, a to jak z pohledu vychovatelů, tak i z pohledu dětí. Výzkumný soubor tvořilo devět vychovatelů pracujících v nejmenovaných dětských domovech v Jihočeském kraji a čtyři dospělí lidé, kteří vyrůstali v dětském domově. K realizaci výzkumu byla použita metoda kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro vyhodnocení dat byl použit software ATLAS.ti, bylo provedeno otevřené kódování a následovala kategorizace dat.
Na základě provedeného výzkumu byly zodpovězeny jednotlivé výzkumné otázky i cíl práce. Z výzkumu vyplynulo, že jedinci opouštějící dětský domov v čerstvé plnoletosti či velmi mladém věku mají problémy vstoupit do samostatného života, především v oblasti financí, bydlení, zaměstnání, integraci do společnosti a ve vytváření sociálních vztahů. I přes intenzivní přípravu probíhající v dětských domovech je pro odcházející obtížné uspět v tak mladém věku ve společnosti bez jakékoli pomoci blízkého jedince, který by mohl být nápomocný při řešení problematických situací, ale i při řešení každodenních věcí.
Výsledky a zjištění této bakalářské práce mohou využít jak pracovníci zařízení ústavní a ochranné výchovy, tak studenti zdravotně sociálních a pedagogických oborů. Také by mohla být užitečnou pomůckou pro pracovníky OSPOD či další odborníky či laickou veřejnost, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called Preparing Children for Leaving the Children's Home deals with the preparation of children growing up in children's homes for their independent leaving of the institution and their preparation for life in general, on the part of the educators. In addition, this bachelor thesis is concerned with the life stories of children who have already left the children's home. The main goal of this work is to discover how children are prepared for their independent life and whether, from the children's point of view, this preparation on the part of the children's home has been sufficient.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part describes the institutional education and its legislative frame, the children's home, the rights and duties of the children placed there and the whole process of leaving the children's home. Finally, some projects supporting the children who leave the children's home are listed.
The practical part of the thesis deals with researching the preparation of children for leaving the children's home, both from the educators' and the children's point of view. The research group consisted of nine educators working in unnamed children's homes in South Bohemia and four adults who grew up in a children's home. The research methods used were the method of qualitative research, the interview method and the technique of semi-structured interview. For evaluating the data the ATLAS.ti software was used, open coding was performed followed by data categorization.
On the basis of this research, both the individual research questions and the goal of the work were answered. As emerged from the research, the individuals leaving the children's home just after reaching their full age or at a very young age have problems entering their independent life, mainly in the area of finance, housing, employment, integration into society and creating social relationships. In spite of the intensive preparation taking place in children's homes, it is difficult for the leaving individuals to succeed in the society at such a young age without any help of a close person, who could be helpful in solving problematic situations but also in solving everyday issues.
The findings of this bachelor thesis can be used both by institutional and protective education workers and by the students of health and social studies and pedagogy. It could also be a useful aid for OSPOD workers and other specialists or the non-professional public who are interested in these issues.
Klíčová slova
rodina, ústavní výchova, dětský domov, odchod, integrace
V České republice je ústavní výchova jednou z forem náhradní péče o děti a mládež. Je upravena zákonem č. 109/2002 Sb., O výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. V současné době je v dětských domovech umístěno cca 6 345 dětí. Většina dětí, které vyrůstají v dětských domovech, byla svým rodičům soudně odebrána, některé odešly na vlastní žádost. Formy a způsoby přípravy dětí na odchod z dětského domova (tj. proces sociální integrace jedinců, kteří vyrůstají v dětských domovech a chystají se je, za účelem osamostatnění, opustit) se napříč dětskými domovy různí. Problematika není systematicky zpracovávána státem a značná odpovědnost se přenáší na samotné dětské domovy a jejich zaměstnance. Proto některé domovy také spolupracují s nestátními neziskovými organizacemi, jako například DEJME DĚTEM ŠANCI o.p.s., které pomáhají dětem a mladým lidem z dětských domovů na jejich cestě k samostatnosti.
Cíl práce
1) Zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na odchod z dětského domova.
2) Zjistit, zda děti, které již odešly z dětského domova, tuto přípravu považují za dostatečnou.
Výzkumné otázky
1) Co zahrnuje příprava dětí z dětských domovů na samostatný život?
2) Jak děti z dětského domova zpětně vnímají přípravu na odchod z dětského domova?
Metodika
V praktické části bakalářské práce budu využívat kvalitativní typ výzkumu. Jako metodu jsem zvolila metodu dotazování a jako techniku jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor.
Výběrový soubor
Výběrový soubor budou tvořit pracovníci dětského domova a děti, které v dětském domově žily.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky a zjištění této bakalářské práce mohou využít jak pracovníci zařízení ústavní a ochranné výchovy, tak studenti zdravotně sociálních a pedagogických oborů. Také by mohla být užitečnou pomůckou pro pracovníky OSPOD či další odborníky či laickou veřejnost, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
V České republice je ústavní výchova jednou z forem náhradní péče o děti a mládež. Je upravena zákonem č. 109/2002 Sb., O výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. V současné době je v dětských domovech umístěno cca 6 345 dětí. Většina dětí, které vyrůstají v dětských domovech, byla svým rodičům soudně odebrána, některé odešly na vlastní žádost. Formy a způsoby přípravy dětí na odchod z dětského domova (tj. proces sociální integrace jedinců, kteří vyrůstají v dětských domovech a chystají se je, za účelem osamostatnění, opustit) se napříč dětskými domovy různí. Problematika není systematicky zpracovávána státem a značná odpovědnost se přenáší na samotné dětské domovy a jejich zaměstnance. Proto některé domovy také spolupracují s nestátními neziskovými organizacemi, jako například DEJME DĚTEM ŠANCI o.p.s., které pomáhají dětem a mladým lidem z dětských domovů na jejich cestě k samostatnosti.
Cíl práce
1) Zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na odchod z dětského domova.
2) Zjistit, zda děti, které již odešly z dětského domova, tuto přípravu považují za dostatečnou.
Výzkumné otázky
1) Co zahrnuje příprava dětí z dětských domovů na samostatný život?
2) Jak děti z dětského domova zpětně vnímají přípravu na odchod z dětského domova?
Metodika
V praktické části bakalářské práce budu využívat kvalitativní typ výzkumu. Jako metodu jsem zvolila metodu dotazování a jako techniku jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor.
Výběrový soubor
Výběrový soubor budou tvořit pracovníci dětského domova a děti, které v dětském domově žily.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky a zjištění této bakalářské práce mohou využít jak pracovníci zařízení ústavní a ochranné výchovy, tak studenti zdravotně sociálních a pedagogických oborů. Také by mohla být užitečnou pomůckou pro pracovníky OSPOD či další odborníky či laickou veřejnost, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Seznam doporučené literatury
DUŠKOVÁ, Š., HOFSCHNEIDEROVÁ, A., HOLOUBKOVÁ, K., 2016. Můj život v dětské domově. Praha: Liga lidských práv. 66 s. ISBN 978-80-87414-27-9.
HYMPL, J., CECHL, P., 2013. Hejno bílých vran aneb Když opustíte děcák. Praha: Maxdorf. 104 s. ISBN 978-80-7345-371-8.
MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. 5. vydání. Praha: Portál. 112 s. ISBN 80-7178-006-5.
MATOUŠEK, O., 1999. Ústavní péče. 2. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., a MAREŠ, J., 2001. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-579-2.
Seznam doporučené literatury
DUŠKOVÁ, Š., HOFSCHNEIDEROVÁ, A., HOLOUBKOVÁ, K., 2016. Můj život v dětské domově. Praha: Liga lidských práv. 66 s. ISBN 978-80-87414-27-9.
HYMPL, J., CECHL, P., 2013. Hejno bílých vran aneb Když opustíte děcák. Praha: Maxdorf. 104 s. ISBN 978-80-7345-371-8.
MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. 5. vydání. Praha: Portál. 112 s. ISBN 80-7178-006-5.
MATOUŠEK, O., 1999. Ústavní péče. 2. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., a MAREŠ, J., 2001. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-579-2.