Bakalářská práce je zaměřena na výtvarný projev u dětí předškolního věku s mentálním postižením. Cílem bakalářské práce je pozorovat děti v průběhu necelého roku při kreslení, zaznamenat jejich projevy chování při kresebném projevu a následně zhodnotit jejich výtvarný projev.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na čtyři kapitoly. První kapitola se zabývá kresbou, čím je pro děti důležitá, jakou funkci pro děti má a jaký význam mají v kresbě barvy. Dále jak se kresba vyvíjí a jaký úchop kreslícího náčiní je pro dítě správný. Ve druhé kapitole je popsána charakteristika dítěte v předškolním věku. Zaměřuje se zejména na jemnou a hrubou motoriku, lateralitu, myšlení a emoční vývoj dětí. Třetí kapitola představuje problematiku mentální retardace, a to její klasifikaci, etiologii a vzdělání dětí s mentální retardací v předškolním věku. Čtvrtá kapitola se věnuje kresbě dětí s mentální retardací.
V praktické části jsou představeny a kvalitativně hodnoceny jednotlivé kresby grafických typů - postavy, domu a stromu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the artistic expression of children of preschool age with mental disabilities. The aim of the bachelor's thesis is to observe children during the course of less than a year while drawing, to record their behavior during drawing and then to evaluate their artistic expression.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter deals with drawing, what it is important for children, what function it has for children and what is the importance of colors in drawing. Furthermore, how the drawing develops and which grip of the drawing utensil is correct for the child. The second chapter describes the characteristics of a child in preschool age. It focuses mainly on fine and gross motor skills, laterality, thinking and emotional development of children. The third chapter presents the issue of mental retardation, namely its classification, etiology and education of children with mental retardation in preschool age. The fourth chapter is devoted to the drawing of children with mental retardation.
In the practical part, individual drawings of graphic types - figure, house and tree - are presented and qualitatively evaluated.
Klíčová slova
výtvarný projev, kresba, dítě v předškolním věku, mentální retardace, mentální postižení
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarný projev u dětí předškolního věku s mentálním postižením. Cílem bakalářské práce je pozorovat děti v průběhu necelého roku při kreslení, zaznamenat jejich projevy chování při kresebném projevu a následně zhodnotit jejich výtvarný projev.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na čtyři kapitoly. První kapitola se zabývá kresbou, čím je pro děti důležitá, jakou funkci pro děti má a jaký význam mají v kresbě barvy. Dále jak se kresba vyvíjí a jaký úchop kreslícího náčiní je pro dítě správný. Ve druhé kapitole je popsána charakteristika dítěte v předškolním věku. Zaměřuje se zejména na jemnou a hrubou motoriku, lateralitu, myšlení a emoční vývoj dětí. Třetí kapitola představuje problematiku mentální retardace, a to její klasifikaci, etiologii a vzdělání dětí s mentální retardací v předškolním věku. Čtvrtá kapitola se věnuje kresbě dětí s mentální retardací.
V praktické části jsou představeny a kvalitativně hodnoceny jednotlivé kresby grafických typů - postavy, domu a stromu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the artistic expression of children of preschool age with mental disabilities. The aim of the bachelor's thesis is to observe children during the course of less than a year while drawing, to record their behavior during drawing and then to evaluate their artistic expression.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter deals with drawing, what it is important for children, what function it has for children and what is the importance of colors in drawing. Furthermore, how the drawing develops and which grip of the drawing utensil is correct for the child. The second chapter describes the characteristics of a child in preschool age. It focuses mainly on fine and gross motor skills, laterality, thinking and emotional development of children. The third chapter presents the issue of mental retardation, namely its classification, etiology and education of children with mental retardation in preschool age. The fourth chapter is devoted to the drawing of children with mental retardation.
In the practical part, individual drawings of graphic types - figure, house and tree - are presented and qualitatively evaluated.
Klíčová slova
výtvarný projev, kresba, dítě v předškolním věku, mentální retardace, mentální postižení
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarný projev u dětí s mentálním postižením. Cílem práce bude sledovat výtvarný projev u těchto dětí spolu s dalšími projevy, které doprovází jejich kresebné aktivity a tyto projevy zaznamenávat.\\
Teoretická část se zaměří na oblast mentálního postižení a bude charakterizován výtvarný projev u předškolních dětí.\\
Praktická část bude zpracovávána kvalitativně. Na základě metody pozorování a rozboru kresebných činností budou zpracovány kazuistiky jednotlivých respondentů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarný projev u dětí s mentálním postižením. Cílem práce bude sledovat výtvarný projev u těchto dětí spolu s dalšími projevy, které doprovází jejich kresebné aktivity a tyto projevy zaznamenávat.\\
Teoretická část se zaměří na oblast mentálního postižení a bude charakterizován výtvarný projev u předškolních dětí.\\
Praktická část bude zpracovávána kvalitativně. Na základě metody pozorování a rozboru kresebných činností budou zpracovány kazuistiky jednotlivých respondentů.
Seznam doporučené literatury
Bazalová, B. (2014): Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Portál. \\
Cognet, G. (2013): Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Portál.\\
Davido, R. (2008): Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál.\\
Švarcová-Slabinová, I. (2011). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Portál.\\
Uždil, J. (2002): Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Portál.\\
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. (2018). Mentální postižení: osobnostní struktura člověka s mentálním postižením, speciálněpedagogická podpora pro žáky s mentálním postižením, edukační schéma, diagnostika osob s mentálním postižením. Grada.\\
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.\\
Vágnerová, M. (2017): Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Raabe.
Seznam doporučené literatury
Bazalová, B. (2014): Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Portál. \\
Cognet, G. (2013): Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Portál.\\
Davido, R. (2008): Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál.\\
Švarcová-Slabinová, I. (2011). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Portál.\\
Uždil, J. (2002): Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Portál.\\
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. (2018). Mentální postižení: osobnostní struktura člověka s mentálním postižením, speciálněpedagogická podpora pro žáky s mentálním postižením, edukační schéma, diagnostika osob s mentálním postižením. Grada.\\
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.\\
Vágnerová, M. (2017): Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Raabe.