Epilepsie je chronický neurologický stav charakteristický závažným onemocněním mozku, který způsobuje nevyprovokované, opakující se záchvaty. Záchvat je charakterizován jako náhlý příval abnormální elektrické aktivity v mozku jedince. Epilepsie bývá způsobena různými faktory, mezi které se řadí například genetické faktory, porodní komplikace, trauma hlavy, operace, prožívaný stres, infekce či další jiná onemocnění. Projevit se může ve kterémkoliv věku. Projevy záchvatů mohou být různorodé svým typem, průběhem, příčinou i léčbou. Vhodně nastavená léčba a adekvátně edukovaní rodiče o problematice epilepsie a režimových opatřeních jsou podstatou pro optimální zapojení dítěte do běžného kolektivu bez výrazných omezení.
Cílem této práce bylo zjistit, v jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů a dítěte s diagnózou epilepsie, a zároveň zjistit, jaká je informovanost rodičů o vhodných léčebných a režimových opatřeních související s touto diagnózou.
Pro uskutečnění výzkumu jsme zvolili kvalitativní výzkumné šetření, kdy jsme použili techniku polostrukturovaného rozhovoru, konkrétně metodu dotazování. Vrámci kvalitnějšího zpracování výsledků byly rozhovory nahrávány na diktafon a následně doslovně přepsány a analyzovány.
Výsledky jsme podrobili analýze pomocí metody tužka a papír, jež využívá kódování. Kategorizovali jsme 5 oblastí: Obsah edukace ze strany zdravotnického personálu, Realizace edukace ze strany zdravotnického personálu, Informovanost rodičů ohledně režimových opatření v oblasti epilepsie, Zdroje získávání informací o režimových opatřeních ze strany rodičů dítěte s epilepsií a Edukační činnost z pohledu dětských sester ohledně režimových opatření. Jednotlivé kategorie jsou tvořeny dalšími podkategoriemi, ve kterých jsou systematicky znázorněna data výsledků. Výsledky jsou přehledně uvedeny v jednotlivých tabulkách a schématech praktické části této práce.
Z výzkumu vyplynulo, že zdravotnický personál se dostatečně věnuje edukaci rodičů a jejich dětí s epilepsií v oblasti diagnostické, léčebné, režimové a první pomoci. Zajímavým zjištěním však bylo, že edukaci poskytuje hlavně lékař, a to i o režimových opatřeních, přičemž sestra v této oblasti poskytuje pouze edukaci doplňkovou. Z výsledků také vyplynulo, že se zdravotnický personál snaží volit vhodné edukační prostředí a časové intervaly dle potřeb dětských pacientů a jejich rodin. Rodiče mají také všeobecné informace o problematice epilepsie a režimových opatřeních. Ukázalo se, že rodiče mají i dostatek vědomostí ohledně medikamentózní první pomoci a způsobu podání daných léčiv, avšak jsme narazili na neznalost časové hranice podání této medikace. Neznalost rodičů jsme také objevili v obecných zásadách první pomoci. Z výzkumu také vyplynulo, že informace o běžných věcech v oblasti režimových opatřeních rodiče nejčastěji vyhledávají mimo nemocniční prostředí, a to ve svém okolí a internetu.
Na základě výsledků jsme se rozhodli vytvořit edukační plán, jenž může sloužit jako vzorový podklad pro využití v praxi ošetřovatelským personálem. Edukační plán se týká edukace o režimových opatřeních a první pomoci.
Anotace v angličtině
Epilepsy is a chronic neurological disorder characterised by serious brain illness that causes unprovoked, repeating seizures. The seizure is characterised as excessive and abnormal electric activity in an individual s brain. Epilepsy is caused by various factors, among them for example genetic factors, birth defects, traumatic brain injuries, surgery, undertaken stress, infection or other illnesses and it can appear at any age. Seizures manifestation can vary in type, development, cause and treatment. A suitably indicated treatment and appropriately educated parents about epilepsy issues and lifestyle measures are the basis for an optimal child s participation in a common group without major restrictions.
The aim of this thesis was to find out how the medical personnel is devoted to education of parents and a child with epilepsy diagnosis and in the same time to find out the extent of parents knowledge of suitable treatment and lifestyle measures related to this diagnosis.
For the research construct, qualitative research was selected, using a half-structured interview, particularly an interviewing method. In the frame of better quality of result processing, the interviews were recorded on a dictaphone and then re-written exactly and analysed.
The results were analysed through a pencil and paper method that uses coding. There were 5 fields categorised: Content of education from the side of medical personnel, Implementation of education from the side of medical personnel, Parents knowledge about lifestyle measures, Sources of information concerning lifestyle measures from the side of parents with a child with epilepsy and educational activities from the point of view of children nurses concerning lifestyle measures. The individual categories are formed by further sub-categories, in which the resulting data are represented systematically. The results are provided in a clear way in individual tables and charts of the practical part of this thesis.
From the research emerged that the medical personnel is devoted significantly to parents education and their children with epilepsy in the field of diagnosis, treatment, lifestyle and first aid. However, it was interesting to discover that this education is provided mostly by a doctor, lifestyle measures including, while a nurse provides only additional education in this field. From the results also emerged that the medical personnel try to select suitable educational environment and time intervals according to needs of children as patients and their parents. The parents also have general information about the epilepsy issue and lifestyle measures. It turned out that the parents have enough information concerning medicamentous first aid and the way of given medicaments delivery, but we encounter unfamiliarity of a time border of this medicament's delivery. Parent's ignorance was also discovered in general first aid principles. From the research also emerged that the information about common issues in the field of lifestyle measures was looked for by the parents most frequently outside the hospital environment, that is in the surroundings and on the internet.
We decided to form an educational plan based on the results, that can be used as a model base for practical usage by nursing personnel. The educational plan concerns the education about lifestyle measures and first aid during a seizure.
education, educational process, epilepsy, communication, lifestyle measures, child, parents, sister, medical personnel, doctor
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Epilepsie je chronický neurologický stav charakteristický závažným onemocněním mozku, který způsobuje nevyprovokované, opakující se záchvaty. Záchvat je charakterizován jako náhlý příval abnormální elektrické aktivity v mozku jedince. Epilepsie bývá způsobena různými faktory, mezi které se řadí například genetické faktory, porodní komplikace, trauma hlavy, operace, prožívaný stres, infekce či další jiná onemocnění. Projevit se může ve kterémkoliv věku. Projevy záchvatů mohou být různorodé svým typem, průběhem, příčinou i léčbou. Vhodně nastavená léčba a adekvátně edukovaní rodiče o problematice epilepsie a režimových opatřeních jsou podstatou pro optimální zapojení dítěte do běžného kolektivu bez výrazných omezení.
Cílem této práce bylo zjistit, v jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů a dítěte s diagnózou epilepsie, a zároveň zjistit, jaká je informovanost rodičů o vhodných léčebných a režimových opatřeních související s touto diagnózou.
Pro uskutečnění výzkumu jsme zvolili kvalitativní výzkumné šetření, kdy jsme použili techniku polostrukturovaného rozhovoru, konkrétně metodu dotazování. Vrámci kvalitnějšího zpracování výsledků byly rozhovory nahrávány na diktafon a následně doslovně přepsány a analyzovány.
Výsledky jsme podrobili analýze pomocí metody tužka a papír, jež využívá kódování. Kategorizovali jsme 5 oblastí: Obsah edukace ze strany zdravotnického personálu, Realizace edukace ze strany zdravotnického personálu, Informovanost rodičů ohledně režimových opatření v oblasti epilepsie, Zdroje získávání informací o režimových opatřeních ze strany rodičů dítěte s epilepsií a Edukační činnost z pohledu dětských sester ohledně režimových opatření. Jednotlivé kategorie jsou tvořeny dalšími podkategoriemi, ve kterých jsou systematicky znázorněna data výsledků. Výsledky jsou přehledně uvedeny v jednotlivých tabulkách a schématech praktické části této práce.
Z výzkumu vyplynulo, že zdravotnický personál se dostatečně věnuje edukaci rodičů a jejich dětí s epilepsií v oblasti diagnostické, léčebné, režimové a první pomoci. Zajímavým zjištěním však bylo, že edukaci poskytuje hlavně lékař, a to i o režimových opatřeních, přičemž sestra v této oblasti poskytuje pouze edukaci doplňkovou. Z výsledků také vyplynulo, že se zdravotnický personál snaží volit vhodné edukační prostředí a časové intervaly dle potřeb dětských pacientů a jejich rodin. Rodiče mají také všeobecné informace o problematice epilepsie a režimových opatřeních. Ukázalo se, že rodiče mají i dostatek vědomostí ohledně medikamentózní první pomoci a způsobu podání daných léčiv, avšak jsme narazili na neznalost časové hranice podání této medikace. Neznalost rodičů jsme také objevili v obecných zásadách první pomoci. Z výzkumu také vyplynulo, že informace o běžných věcech v oblasti režimových opatřeních rodiče nejčastěji vyhledávají mimo nemocniční prostředí, a to ve svém okolí a internetu.
Na základě výsledků jsme se rozhodli vytvořit edukační plán, jenž může sloužit jako vzorový podklad pro využití v praxi ošetřovatelským personálem. Edukační plán se týká edukace o režimových opatřeních a první pomoci.
Anotace v angličtině
Epilepsy is a chronic neurological disorder characterised by serious brain illness that causes unprovoked, repeating seizures. The seizure is characterised as excessive and abnormal electric activity in an individual s brain. Epilepsy is caused by various factors, among them for example genetic factors, birth defects, traumatic brain injuries, surgery, undertaken stress, infection or other illnesses and it can appear at any age. Seizures manifestation can vary in type, development, cause and treatment. A suitably indicated treatment and appropriately educated parents about epilepsy issues and lifestyle measures are the basis for an optimal child s participation in a common group without major restrictions.
The aim of this thesis was to find out how the medical personnel is devoted to education of parents and a child with epilepsy diagnosis and in the same time to find out the extent of parents knowledge of suitable treatment and lifestyle measures related to this diagnosis.
For the research construct, qualitative research was selected, using a half-structured interview, particularly an interviewing method. In the frame of better quality of result processing, the interviews were recorded on a dictaphone and then re-written exactly and analysed.
The results were analysed through a pencil and paper method that uses coding. There were 5 fields categorised: Content of education from the side of medical personnel, Implementation of education from the side of medical personnel, Parents knowledge about lifestyle measures, Sources of information concerning lifestyle measures from the side of parents with a child with epilepsy and educational activities from the point of view of children nurses concerning lifestyle measures. The individual categories are formed by further sub-categories, in which the resulting data are represented systematically. The results are provided in a clear way in individual tables and charts of the practical part of this thesis.
From the research emerged that the medical personnel is devoted significantly to parents education and their children with epilepsy in the field of diagnosis, treatment, lifestyle and first aid. However, it was interesting to discover that this education is provided mostly by a doctor, lifestyle measures including, while a nurse provides only additional education in this field. From the results also emerged that the medical personnel try to select suitable educational environment and time intervals according to needs of children as patients and their parents. The parents also have general information about the epilepsy issue and lifestyle measures. It turned out that the parents have enough information concerning medicamentous first aid and the way of given medicaments delivery, but we encounter unfamiliarity of a time border of this medicament's delivery. Parent's ignorance was also discovered in general first aid principles. From the research also emerged that the information about common issues in the field of lifestyle measures was looked for by the parents most frequently outside the hospital environment, that is in the surroundings and on the internet.
We decided to form an educational plan based on the results, that can be used as a model base for practical usage by nursing personnel. The educational plan concerns the education about lifestyle measures and first aid during a seizure.
education, educational process, epilepsy, communication, lifestyle measures, child, parents, sister, medical personnel, doctor
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Epilepsie je jedním z mnoha neurologických onemocnění mozku, které postihuje přibližně 1 % populace. Jedná se o opakující se epileptické záchvaty, které jsou různorodé svým typem, příčinou, průběhem a léčbou. Epilepsií může onemocnět v kterémkoliv věku kdokoliv, a to na základě genetiky, následkem úrazu, porodu, operace, stresu, vypětí nebo jiným onemocněním. Lehčí forma tohoto onemocnění neovlivňuje intelekt a schopnost žít běžným životem, tj. hrát si, studovat, pracovat, sportovat, avšak formy generalizovaných záchvatů mohou ovlivnit nejen zdraví, ale i život dítěte. Je tedy velice důležité, aby o této problematice byli rodiče dostatečně informováni a případně věděli, jak se v určitých situacích zachovat.
Tato práce se zaměří na informovanost rodičů ohledně léčebných a režimových opatření, a také na zdravotnický personál a jeho aktivitu v oblasti edukace.
Cíle práce:
Zjistit informovanost rodičů o vhodných léčebných a režimových opatřeních související s diagnózou
Zjistit, v jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů a dítěte
Výzkumné otázky:
Jsou rodiny, kde se vyskytuje dítě s epilepsií dostatečně informováni o vhodných léčebných a režimových opatřeních ?
V jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů ?
Metodika práce
Výzkumná část bude zpracována jako kvalitativní výzkumné šetření, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Bude zde využita metoda dotazování, při které bude rozhovor nahráván na diktafon.
Výzkumný vzorek
Výzkumný vzorek bude tvořen rodiči dětí s epilepsií se zaměřením konkrétně na období od 1. do 10. roku dítěte. Výzkumné šetření se také bude týkat dětí, které již nějakou dobu s touto diagnózou žijí. Další skupinu výzkumného vzorku budou představovat dětské sestry z dětského oddělení.
Použití v praxi
Výsledky výzkumného šetření mohou být využity ke zkvalitnění edukace ze stran zdravotnického personálu, dále v rámci celoživotního vzdělávání dětských sester a v rámci výuky v oboru Pediatrické ošetřovatelství. Výstupem práce bude edukační brožurka související s diagnózou, která bude sloužit rodičům jako ucelený přehled.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Epilepsie je jedním z mnoha neurologických onemocnění mozku, které postihuje přibližně 1 % populace. Jedná se o opakující se epileptické záchvaty, které jsou různorodé svým typem, příčinou, průběhem a léčbou. Epilepsií může onemocnět v kterémkoliv věku kdokoliv, a to na základě genetiky, následkem úrazu, porodu, operace, stresu, vypětí nebo jiným onemocněním. Lehčí forma tohoto onemocnění neovlivňuje intelekt a schopnost žít běžným životem, tj. hrát si, studovat, pracovat, sportovat, avšak formy generalizovaných záchvatů mohou ovlivnit nejen zdraví, ale i život dítěte. Je tedy velice důležité, aby o této problematice byli rodiče dostatečně informováni a případně věděli, jak se v určitých situacích zachovat.
Tato práce se zaměří na informovanost rodičů ohledně léčebných a režimových opatření, a také na zdravotnický personál a jeho aktivitu v oblasti edukace.
Cíle práce:
Zjistit informovanost rodičů o vhodných léčebných a režimových opatřeních související s diagnózou
Zjistit, v jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů a dítěte
Výzkumné otázky:
Jsou rodiny, kde se vyskytuje dítě s epilepsií dostatečně informováni o vhodných léčebných a režimových opatřeních ?
V jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů ?
Metodika práce
Výzkumná část bude zpracována jako kvalitativní výzkumné šetření, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Bude zde využita metoda dotazování, při které bude rozhovor nahráván na diktafon.
Výzkumný vzorek
Výzkumný vzorek bude tvořen rodiči dětí s epilepsií se zaměřením konkrétně na období od 1. do 10. roku dítěte. Výzkumné šetření se také bude týkat dětí, které již nějakou dobu s touto diagnózou žijí. Další skupinu výzkumného vzorku budou představovat dětské sestry z dětského oddělení.
Použití v praxi
Výsledky výzkumného šetření mohou být využity ke zkvalitnění edukace ze stran zdravotnického personálu, dále v rámci celoživotního vzdělávání dětských sester a v rámci výuky v oboru Pediatrické ošetřovatelství. Výstupem práce bude edukační brožurka související s diagnózou, která bude sloužit rodičům jako ucelený přehled.
Seznam doporučené literatury
DOLANSKÝ, J., 2000. Současná epileptologie. Praha: Triton. 360 s. ISBN 80-7254-101-3.
JUŘENÍKOVÁ, P., 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KLÍMA, J., 2016. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
KOMÁREK, V., a ZUMROVÁ, A., 2008. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Galén. 195 s. ISBN 9788072624928.
ŘÍČAN, P., a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. 608 s. ISBN 80-247-1049-8.
SPENCER, A., D., 2016. Navigating Life with Epilepsy. Oxford University Press Inc. 312 p. ISBN 0199358958
Seznam doporučené literatury
DOLANSKÝ, J., 2000. Současná epileptologie. Praha: Triton. 360 s. ISBN 80-7254-101-3.
JUŘENÍKOVÁ, P., 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KLÍMA, J., 2016. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
KOMÁREK, V., a ZUMROVÁ, A., 2008. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Galén. 195 s. ISBN 9788072624928.
ŘÍČAN, P., a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. 608 s. ISBN 80-247-1049-8.
SPENCER, A., D., 2016. Navigating Life with Epilepsy. Oxford University Press Inc. 312 p. ISBN 0199358958
Přílohy volně vložené
2 okruhy otázek k výzkumnému šetření, 2 edukační plány