Bakalářská práce se věnuje výtvarným činnostem v mateřské škole ve třídě věkově heterogenní. Jejím cílem je vytvoření zásobníku výtvarných činností napříč školním rokem. Činnosti jsou navrženy tak, aby byly snadno realizovatelné ve věkově heterogenních třídách mateřských škol. Každý výtvarný nápad obsahuje verzi pro starší a verzi pro mladší děti. Obsah teoretické části se zaměřuje na předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné techniky, materiály, instrumenty a věkově heterogenní třídy mateřských škol. Praktická část prezentuje zásobník výtvarných činností, z nichž některé byly realizovány v mateřské škole a prostřednictvím metody zúčastněného pozorování evaluovány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with creative art activities in kindergartens with age- heterogenous classes. The aim of the work is to make a collection of creative art activities done throughout the school year. The activities are designed to be feasible in age-heterogenous classes in kindergartens. Eacb art idea includes a version both for older and younger children. The contents of the theoretical part focus on the preschool period, children s artistic expression, art techniques, various aids and age-hererogenous kindergarten classes. The practical part presents a collection of creative art activities, some of which were implemented in a kindergarten and evaluated through the participatant observation method.
Klíčová slova
předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné činnosti, věkově heterogenní třída mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
preschool period, children s artistic expression, art activities, age- hererogenous kindergarten class
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje výtvarným činnostem v mateřské škole ve třídě věkově heterogenní. Jejím cílem je vytvoření zásobníku výtvarných činností napříč školním rokem. Činnosti jsou navrženy tak, aby byly snadno realizovatelné ve věkově heterogenních třídách mateřských škol. Každý výtvarný nápad obsahuje verzi pro starší a verzi pro mladší děti. Obsah teoretické části se zaměřuje na předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné techniky, materiály, instrumenty a věkově heterogenní třídy mateřských škol. Praktická část prezentuje zásobník výtvarných činností, z nichž některé byly realizovány v mateřské škole a prostřednictvím metody zúčastněného pozorování evaluovány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with creative art activities in kindergartens with age- heterogenous classes. The aim of the work is to make a collection of creative art activities done throughout the school year. The activities are designed to be feasible in age-heterogenous classes in kindergartens. Eacb art idea includes a version both for older and younger children. The contents of the theoretical part focus on the preschool period, children s artistic expression, art techniques, various aids and age-hererogenous kindergarten classes. The practical part presents a collection of creative art activities, some of which were implemented in a kindergarten and evaluated through the participatant observation method.
Klíčová slova
předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné činnosti, věkově heterogenní třída mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
preschool period, children s artistic expression, art activities, age- hererogenous kindergarten class
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné činnosti v heterogenní třídě mateřské školy. Cílem práce bude vytvoření zásobníku výtvarných činností napříč školním rokem. Každý výtvarný nápad bude obsahovat dvě verze, pro starší a pro mladší děti. Výtvarné nápady budou zpracovány postupně v rámci ročních období a v kontextu s RVP PV.
Teoretická část se bude zabývat vývojem předškolního dítěte se zaměřením na grafomotoriku a jemnou motoriku, ale i myšlení, fantazii. Pozornost bude věnována rozdílům mezi staršími a mladšími dětmi předškolního věku. Budou rozebrány i konkrétní výtvarné techniky, které budou v praktické části využity.
V praktické části bude vytvořen zásobník aktivit, rozdělený do čtyř ročních období. Každé roční období bude zahrnovat 4-6 výtvarných aktivit (vždy ve dvou verzích, pro starší a pro mladší děti). Vybrané aktivity budou realizovány s dětmi v mateřské škole a následně evaluovány.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné činnosti v heterogenní třídě mateřské školy. Cílem práce bude vytvoření zásobníku výtvarných činností napříč školním rokem. Každý výtvarný nápad bude obsahovat dvě verze, pro starší a pro mladší děti. Výtvarné nápady budou zpracovány postupně v rámci ročních období a v kontextu s RVP PV.
Teoretická část se bude zabývat vývojem předškolního dítěte se zaměřením na grafomotoriku a jemnou motoriku, ale i myšlení, fantazii. Pozornost bude věnována rozdílům mezi staršími a mladšími dětmi předškolního věku. Budou rozebrány i konkrétní výtvarné techniky, které budou v praktické části využity.
V praktické části bude vytvořen zásobník aktivit, rozdělený do čtyř ročních období. Každé roční období bude zahrnovat 4-6 výtvarných aktivit (vždy ve dvou verzích, pro starší a pro mladší děti). Vybrané aktivity budou realizovány s dětmi v mateřské škole a následně evaluovány.
Seznam doporučené literatury
Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Aventinum.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE 2011.
Křížová, Ž. (2018). Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Raabe.
Opravilová, E., Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: Kurikulum předškolní výchovy. Portál.
Roeselová, V. (1995). Námět ve výtvarné výchově. Sarah.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Sarah.
Slavík, J., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍKOVÁ, V. (2000). Výtvarné čarování: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova.
Vágnerová, M., Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Univerzita Karlova.
Vondrová, P. (2011). Výtvarné inspirace na celý rok. Portál.
Vondrová, P. (2016). Výtvarné náměty pro čtvero ročních období: Pro děti od 4 do 10 let. Portál.
Vondrová, P. (2007). Výtvarné techniky pro děti. Portál.
Seznam doporučené literatury
Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Aventinum.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE 2011.
Křížová, Ž. (2018). Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Raabe.
Opravilová, E., Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: Kurikulum předškolní výchovy. Portál.
Roeselová, V. (1995). Námět ve výtvarné výchově. Sarah.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Sarah.
Slavík, J., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍKOVÁ, V. (2000). Výtvarné čarování: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova.
Vágnerová, M., Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Univerzita Karlova.
Vondrová, P. (2011). Výtvarné inspirace na celý rok. Portál.
Vondrová, P. (2016). Výtvarné náměty pro čtvero ročních období: Pro děti od 4 do 10 let. Portál.
Vondrová, P. (2007). Výtvarné techniky pro děti. Portál.