Tato diplomová práce na téma: "Kulturní kompetence sester v agenturách domácí péče" si klade za cíl zmapovat úroveň kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče. Na základě předem stanoveného cíle byly formulovány dvě výzkumné otázky: Jaká je míra kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče, a které kulturní výzvy jsou přítomné u sester v agenturách domácí péče.
Ve výzkumné části byla použita metodika kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl realizován za pomoci polostrukturovaného rozhovoru, který byl vytvořen ve spolupráci s řešitelským kolektivem výzkumného grantového projektu číslo GAJU 046/2021/S. Výzkumný soubor tvořilo 11 sester pracujících v agenturách domácí péče. Získané rozhovory byly zpracovány za pomoci kódování, ve kterém kdy bylo vytvořeno 5 kategorií a 16 podkategorií.
Z výsledků výzkumného šetření je patrné, že sestry v domácí péči poskytují pacientům vysoce individualizovanou péči, která splňuje podmínky kulturně kompetentní péče. Zároveň se odhalily slabiny, které stojí ve formě výzev před sestrami. Je to například komunikační bariéra a zapojení tlumočníka do péče o pacienty v domácí péči, zkvalitnění celoživotního vzdělávání sester v domácí péči a zařazení kritické reflexe do práce sester. Také vyšlo najevo, že sestry stojí před výzvou technického zvládnutí práce v domácím prostředí klientů. Dle výsledků je patrné, že zdravotnická zařízení stojí před výzvou zefektivnění předávání informací mezi jednotlivými subjekty poskytování péče a tím zlepšení možnosti přípravy sestry na návštěvu u klienta.
Tato diplomová práce může být využita pro zkvalitnění a zefektivnění péče o klienty z odlišné kultury a dále jako podklad pro další výzkumnou činnost a rozvoj ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis themed as the "Cultural Competences of Nurses in Home Care Agencies" is aimed at mapping a level of cultural competences of nurses in home care agencies. On basis of the objective stipulated in advance, two research questions were formed: What is the extent of cultural competences of nurses and what the nurses' particular cultural challenges exist in such home care agencies?
Qualitative research methodology was applied in the empirical part of the diploma thesis. Data collection was performed using a semi-structured interview which was created in collaboration with a group of researchers participating in the Project Research Grant No. GAJU 046/2021/S. The research file consisted of eleven (11) nurses working in home care agencies. The interview acquired were processed by means of coding resulting in five (5) categories and 16 sub-categories generated.
It is apparent from the research results that nurses in home care provide patients with a highly individualized care which fully meets conditions set up by the cultural competence care. Simultaneously, certain weaknesses were detected standing ahead of nurses as a form of challenges. For instance, it is a language barrier and an interpreter being engaged in the patients' care in home care, quality improvement of lifelong education and training for nurses in home care and an inclusion of the critical reflexion in the nurses' jobs. It was also disclosed that nurses are challenged by the technical handling of their work in home environment of their patients. In terms of the results, it is evident that medical facilities are facing with the challenge of how to increase the efficiency of information transfer within individual subjects of the care provision, and thus to improve possibilities of nurses' preparation for their clients' visits.
The diploma thesis can be exploited to intensify the quality and efficiency in the care for clients originated from diverse cultures, and moreover as the grounds for further research activities and progress and development in nursing.
Klíčová slova
Kulturní kompetence, agentura domácí péče, kulturně kompetentní péče, všeobecná sestra, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
Cultural competence, home care agency, culturally competent care, practicing nurse, nursing
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce na téma: "Kulturní kompetence sester v agenturách domácí péče" si klade za cíl zmapovat úroveň kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče. Na základě předem stanoveného cíle byly formulovány dvě výzkumné otázky: Jaká je míra kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče, a které kulturní výzvy jsou přítomné u sester v agenturách domácí péče.
Ve výzkumné části byla použita metodika kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl realizován za pomoci polostrukturovaného rozhovoru, který byl vytvořen ve spolupráci s řešitelským kolektivem výzkumného grantového projektu číslo GAJU 046/2021/S. Výzkumný soubor tvořilo 11 sester pracujících v agenturách domácí péče. Získané rozhovory byly zpracovány za pomoci kódování, ve kterém kdy bylo vytvořeno 5 kategorií a 16 podkategorií.
Z výsledků výzkumného šetření je patrné, že sestry v domácí péči poskytují pacientům vysoce individualizovanou péči, která splňuje podmínky kulturně kompetentní péče. Zároveň se odhalily slabiny, které stojí ve formě výzev před sestrami. Je to například komunikační bariéra a zapojení tlumočníka do péče o pacienty v domácí péči, zkvalitnění celoživotního vzdělávání sester v domácí péči a zařazení kritické reflexe do práce sester. Také vyšlo najevo, že sestry stojí před výzvou technického zvládnutí práce v domácím prostředí klientů. Dle výsledků je patrné, že zdravotnická zařízení stojí před výzvou zefektivnění předávání informací mezi jednotlivými subjekty poskytování péče a tím zlepšení možnosti přípravy sestry na návštěvu u klienta.
Tato diplomová práce může být využita pro zkvalitnění a zefektivnění péče o klienty z odlišné kultury a dále jako podklad pro další výzkumnou činnost a rozvoj ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis themed as the "Cultural Competences of Nurses in Home Care Agencies" is aimed at mapping a level of cultural competences of nurses in home care agencies. On basis of the objective stipulated in advance, two research questions were formed: What is the extent of cultural competences of nurses and what the nurses' particular cultural challenges exist in such home care agencies?
Qualitative research methodology was applied in the empirical part of the diploma thesis. Data collection was performed using a semi-structured interview which was created in collaboration with a group of researchers participating in the Project Research Grant No. GAJU 046/2021/S. The research file consisted of eleven (11) nurses working in home care agencies. The interview acquired were processed by means of coding resulting in five (5) categories and 16 sub-categories generated.
It is apparent from the research results that nurses in home care provide patients with a highly individualized care which fully meets conditions set up by the cultural competence care. Simultaneously, certain weaknesses were detected standing ahead of nurses as a form of challenges. For instance, it is a language barrier and an interpreter being engaged in the patients' care in home care, quality improvement of lifelong education and training for nurses in home care and an inclusion of the critical reflexion in the nurses' jobs. It was also disclosed that nurses are challenged by the technical handling of their work in home environment of their patients. In terms of the results, it is evident that medical facilities are facing with the challenge of how to increase the efficiency of information transfer within individual subjects of the care provision, and thus to improve possibilities of nurses' preparation for their clients' visits.
The diploma thesis can be exploited to intensify the quality and efficiency in the care for clients originated from diverse cultures, and moreover as the grounds for further research activities and progress and development in nursing.
Klíčová slova
Kulturní kompetence, agentura domácí péče, kulturně kompetentní péče, všeobecná sestra, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
Cultural competence, home care agency, culturally competent care, practicing nurse, nursing
Zásady pro vypracování
Současný stav: Současné ošetřovatelství vychází z potřeb pacientů a holistického přístupu k nim. Zároveň současné demografické rozložení obyvatelstva a jeho kulturní změny se stávají velkou výzvou pro poskytovatele ošetřovatelské péče. Tento trend vyžaduje kontinuální vzdělávání a rozšiřování vědomostí a dovedností při ošetřování pacientů z jiné kultury. Této specifické skupině pacientů je zapotřebí poskytovat kulturně kompetentní ošetřovatelskou péči, která se realizuje za pomoci kulturních kompetencí.
Cíl práce: Zmapovat úroveň kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče.
Výzkumné otázky: 1. Jaká je míra kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče? 2. Které kulturní výzvy jsou přítomné u sester v agenturách domácí péče?
Metodika: Bude využita kvalitativní výzkumná studie, kdy předpokládaný výzkumný soubor bude tvořen sestrami pracujícími v agenturách domácí péče ve vybraných krajích v České republice. Kritériem výběru informantů bude krajová příslušnost a pracovní zařazení v dané oblasti. Výběr bude záměrný. Velikost výzkumného souboru bude dána kritériem teoretické saturace.
Výstupy z práce: Tato práce zabývající se problematikou kulturních kompetencí sester v agenturách domácí péče poslouží jako přehledný náhled na danou problematiku. Dalším možným výstupem této práce by měla být také publikace a případná přednáška na vhodné konferenci.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Současné ošetřovatelství vychází z potřeb pacientů a holistického přístupu k nim. Zároveň současné demografické rozložení obyvatelstva a jeho kulturní změny se stávají velkou výzvou pro poskytovatele ošetřovatelské péče. Tento trend vyžaduje kontinuální vzdělávání a rozšiřování vědomostí a dovedností při ošetřování pacientů z jiné kultury. Této specifické skupině pacientů je zapotřebí poskytovat kulturně kompetentní ošetřovatelskou péči, která se realizuje za pomoci kulturních kompetencí.
Cíl práce: Zmapovat úroveň kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče.
Výzkumné otázky: 1. Jaká je míra kulturních kompetencí u sester v agenturách domácí péče? 2. Které kulturní výzvy jsou přítomné u sester v agenturách domácí péče?
Metodika: Bude využita kvalitativní výzkumná studie, kdy předpokládaný výzkumný soubor bude tvořen sestrami pracujícími v agenturách domácí péče ve vybraných krajích v České republice. Kritériem výběru informantů bude krajová příslušnost a pracovní zařazení v dané oblasti. Výběr bude záměrný. Velikost výzkumného souboru bude dána kritériem teoretické saturace.
Výstupy z práce: Tato práce zabývající se problematikou kulturních kompetencí sester v agenturách domácí péče poslouží jako přehledný náhled na danou problematiku. Dalším možným výstupem této práce by měla být také publikace a případná přednáška na vhodné konferenci.
Seznam doporučené literatury
AMERICAN NURSES ASSOCIATION, 2015. Code of ethics for nurses with interpretive statements. [online]. ANA. [cit. 2020-09-09]. Dostupné z https://www.nursingworld.org/practice-policy/nursing-excellence/ethics/code-of-ethics-for-nurses/coe-view-only/.
FILMER, T., HERBIG, B., 2019. A trainning intervention for home care nurses in cross-cultural communication: An evaluaton study of changesin attitudes knowlenge and behaviour. Journal of Advanced Nursing. 76(1). doi: 10.1111/jan.14133.
GIL ESTEVAN, M.D., SOLANO RUÍZ, M.D.C., 2017. La aplicación del modelo de competencia cultural en la experiencia del cuidado en profesionales de Enfermería de Atención Primaria [Application of the cultural competence model in the experience of care in nursing professionals Primary Care]. Aten Primaria [cit. 2021-03-27]. 49(9), 549-556. Doi: 10.1016/j.aprim.2016.10.013
HANZLÍKOVÁ, A. et al. Komunitné ošetrovateľstvo. 2004.1. vyd. Martin: Osveta, 2004. 279 p. ISBN 80-8063-155-7.
HARRISON, R., et al., 2019. What is the role of cultural competence in ethnic minority consumer engagement? An analysis in community healthcare. Int J Equity Health. 18(1). Doi: 10.1186/s12939-019-1104-1.
HEMBERG, J. A. V., VILANDER, S., 2017. Cultural and communicative competence in the caring realtionship with patiens from another culture. Scand J Caring Sci. 31, 822-829. doi: 10.1111/scs.12403
HORVATH, L., et al., 2014. Cultural competence education for health Professional. Cochrane Database of Systematic Reviews. 5(CD009405). Doi: 10.1002/14651858.CD009405.pub2
CHANG, L. et al., 2018. Embracing diversity and transcultural society through community health practicum among college nursing students [online]. Nurse education in practice [cit. 2021-03-27]. 31, 156-160. doi: 10.1016/j.nepr.2018.05.004.
LIKUPE, G., et al., 2018. Exploring healh care workers´perceptions and experiences of communication with ohnic minority elders. Quality in Ageing and Older Adults [cit. 2021-03-25]. 19(3), 180-190. ISSN: 1471-7794
LUNDGREN, S., et al., 2011. Home care encounters in a multicultural context – a diverse space for caring. International Journal for Human Caring. 15(1) 23-30. ISSN 1091-5710.
SHIMOINBA, K., et al., 2019. A Voice Needs to be Heard: The Meaning of "Going Home". Journal of Palliative Care. 34(1), 12-15. ISSN: 0825-8597
SKOTT, C., LUNDGREN, S. M., 2009. Complexity and contradiction: home care in multicultural area. Nursing Inquiry. 16(3), 223-231. ISSN 1320-7881
STRANDAS, M., et al., 2018. The nurse-pacient realtionship in th New Public Management era, in public home care: A focused ethnography [online]. Journal of Advanced Nursing [cit. 2021-03-25]. 75(2). doi: 10.1111/jan13850. Dostupné též z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jan.13850?saml_referrer
TÓTHOVÁ, V. et al., 2009. K problematice zajištění kulturně diferencované ošetřovatelské péče v České republice. Kontakt. 11(2), 282-291. ISSN 1212-4117.
Seznam doporučené literatury
AMERICAN NURSES ASSOCIATION, 2015. Code of ethics for nurses with interpretive statements. [online]. ANA. [cit. 2020-09-09]. Dostupné z https://www.nursingworld.org/practice-policy/nursing-excellence/ethics/code-of-ethics-for-nurses/coe-view-only/.
FILMER, T., HERBIG, B., 2019. A trainning intervention for home care nurses in cross-cultural communication: An evaluaton study of changesin attitudes knowlenge and behaviour. Journal of Advanced Nursing. 76(1). doi: 10.1111/jan.14133.
GIL ESTEVAN, M.D., SOLANO RUÍZ, M.D.C., 2017. La aplicación del modelo de competencia cultural en la experiencia del cuidado en profesionales de Enfermería de Atención Primaria [Application of the cultural competence model in the experience of care in nursing professionals Primary Care]. Aten Primaria [cit. 2021-03-27]. 49(9), 549-556. Doi: 10.1016/j.aprim.2016.10.013
HANZLÍKOVÁ, A. et al. Komunitné ošetrovateľstvo. 2004.1. vyd. Martin: Osveta, 2004. 279 p. ISBN 80-8063-155-7.
HARRISON, R., et al., 2019. What is the role of cultural competence in ethnic minority consumer engagement? An analysis in community healthcare. Int J Equity Health. 18(1). Doi: 10.1186/s12939-019-1104-1.
HEMBERG, J. A. V., VILANDER, S., 2017. Cultural and communicative competence in the caring realtionship with patiens from another culture. Scand J Caring Sci. 31, 822-829. doi: 10.1111/scs.12403
HORVATH, L., et al., 2014. Cultural competence education for health Professional. Cochrane Database of Systematic Reviews. 5(CD009405). Doi: 10.1002/14651858.CD009405.pub2
CHANG, L. et al., 2018. Embracing diversity and transcultural society through community health practicum among college nursing students [online]. Nurse education in practice [cit. 2021-03-27]. 31, 156-160. doi: 10.1016/j.nepr.2018.05.004.
LIKUPE, G., et al., 2018. Exploring healh care workers´perceptions and experiences of communication with ohnic minority elders. Quality in Ageing and Older Adults [cit. 2021-03-25]. 19(3), 180-190. ISSN: 1471-7794
LUNDGREN, S., et al., 2011. Home care encounters in a multicultural context – a diverse space for caring. International Journal for Human Caring. 15(1) 23-30. ISSN 1091-5710.
SHIMOINBA, K., et al., 2019. A Voice Needs to be Heard: The Meaning of "Going Home". Journal of Palliative Care. 34(1), 12-15. ISSN: 0825-8597
SKOTT, C., LUNDGREN, S. M., 2009. Complexity and contradiction: home care in multicultural area. Nursing Inquiry. 16(3), 223-231. ISSN 1320-7881
STRANDAS, M., et al., 2018. The nurse-pacient realtionship in th New Public Management era, in public home care: A focused ethnography [online]. Journal of Advanced Nursing [cit. 2021-03-25]. 75(2). doi: 10.1111/jan13850. Dostupné též z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jan.13850?saml_referrer
TÓTHOVÁ, V. et al., 2009. K problematice zajištění kulturně diferencované ošetřovatelské péče v České republice. Kontakt. 11(2), 282-291. ISSN 1212-4117.