Canisterapie má široké uplatnění a je využívaná v sociálních, zdravotnických
a vzdělávacích odvětvích. Můžeme s jistotou říci, že pojem canisterapie je široké veřejnosti znám, představy o konkrétnějším přístupu AAI jsou však bohužel zkreslené. Cíl bakalářské práce se zaměřuje na způsoby aplikace metody AAE u dětí předškolního věku a jaký efekt má přítomnost psa při výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole. V rámci výzkumných metod byly použity metody kvalitativního výzkumu, konkrétně zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, sekundární analýzu dat a fotodokumentaci. Výsledky práce potvrzují, že canisterapie, konkrétně metoda AAE, je v praxi velmi hojně využívána, ale nedochází k její správné identifikaci. Ze stran předškolních zařízení je o canisterapii velký zájem, bohužel pouze o jednorázový program, který je zpestřením edukačního procesu, ač využití v oblasti terapeutické má obrovské možnosti. Z praxe vyplývá velký deficit v informovanosti pedagogického personálu. Na základě výsledků výzkumného šetření byl navržen metodický postup jednorázové a pravidelné canisterapie se zaměřením na metodu AAE a zároveň sestaven informační leták, určený konkrétně pro pedagogy mateřských škol
Anotace v angličtině
Canistherapy has a wide range of applications and is used in social, health care and educational sectors. We can say with certainty that the concept of canistherapy is known to the general public, but the understanding of more specific approach of AAI is unfortunately distorted. The aim of the bachelor's thesis focuses on the methods of applying the AAE to children of preschool age and what impact has the presence of a dog as a part of education of children in preschool. As part of the research methods, qualitative research methods were used, specifically participant observation, semi-structured interview, secondary data analysis and photo documentation. The results of this thesis confirm that canistherapy, specifically the AAE method, is very widely used in practice, but its correct recognition does not occur. Many preschools are very interested in canistherapy, but unfortunately as a one-time experience to secure diversification of the educational process, although its use in the field of therapy has huge possibilities. The result of research shows a large deficit in the awareness amongst preschool teaching staff. Based on the results of the research investigation, a methodological practise for one-time and regular canistherapy was proposed with a focus on the AAE method, and at the same time an information leaflet was compiled, intended specifically for preschool teachers.
Klíčová slova
Canisterapie, edukace za asistence psa, intervence za asistence psa, dítě předškolního věku
Canisterapie má široké uplatnění a je využívaná v sociálních, zdravotnických
a vzdělávacích odvětvích. Můžeme s jistotou říci, že pojem canisterapie je široké veřejnosti znám, představy o konkrétnějším přístupu AAI jsou však bohužel zkreslené. Cíl bakalářské práce se zaměřuje na způsoby aplikace metody AAE u dětí předškolního věku a jaký efekt má přítomnost psa při výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole. V rámci výzkumných metod byly použity metody kvalitativního výzkumu, konkrétně zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, sekundární analýzu dat a fotodokumentaci. Výsledky práce potvrzují, že canisterapie, konkrétně metoda AAE, je v praxi velmi hojně využívána, ale nedochází k její správné identifikaci. Ze stran předškolních zařízení je o canisterapii velký zájem, bohužel pouze o jednorázový program, který je zpestřením edukačního procesu, ač využití v oblasti terapeutické má obrovské možnosti. Z praxe vyplývá velký deficit v informovanosti pedagogického personálu. Na základě výsledků výzkumného šetření byl navržen metodický postup jednorázové a pravidelné canisterapie se zaměřením na metodu AAE a zároveň sestaven informační leták, určený konkrétně pro pedagogy mateřských škol
Anotace v angličtině
Canistherapy has a wide range of applications and is used in social, health care and educational sectors. We can say with certainty that the concept of canistherapy is known to the general public, but the understanding of more specific approach of AAI is unfortunately distorted. The aim of the bachelor's thesis focuses on the methods of applying the AAE to children of preschool age and what impact has the presence of a dog as a part of education of children in preschool. As part of the research methods, qualitative research methods were used, specifically participant observation, semi-structured interview, secondary data analysis and photo documentation. The results of this thesis confirm that canistherapy, specifically the AAE method, is very widely used in practice, but its correct recognition does not occur. Many preschools are very interested in canistherapy, but unfortunately as a one-time experience to secure diversification of the educational process, although its use in the field of therapy has huge possibilities. The result of research shows a large deficit in the awareness amongst preschool teaching staff. Based on the results of the research investigation, a methodological practise for one-time and regular canistherapy was proposed with a focus on the AAE method, and at the same time an information leaflet was compiled, intended specifically for preschool teachers.
Klíčová slova
Canisterapie, edukace za asistence psa, intervence za asistence psa, dítě předškolního věku
Cílem bakalářské práce je popsat nejpoužívanější techniky edukace za asistence psa u dětí předškolního věku v praxi. Seznámení s pojmem canisterapie, popis a vývoj canisterapie v České republice, její historii a současné využití. Dále popsat vztah dětí ke zvířatům a jakým způsobem přistupuje mateřská škola k zapojení těchto technik do předškolního vzdělávání.
Teoretická část se bude zabývat vývojovými potřebami a jejich naplňováním u dětí předškolního věku. Dále jakým způsobem působí canisterapie na děti a jejich vývojové potřeby, zapojení do kolektivu a schopnost adaptace. Praktická část bude popisovat jakým způsobem napomáhá přítomnost psa při výchově a výuce dětí předškolního věku. Tyto informace budou získávány na základě výzkumných metod, které budou realizované formou polostrukturovaného rozhovoru, zúčastněného pozorování a následně bude doložena fotodokumentace.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat nejpoužívanější techniky edukace za asistence psa u dětí předškolního věku v praxi. Seznámení s pojmem canisterapie, popis a vývoj canisterapie v České republice, její historii a současné využití. Dále popsat vztah dětí ke zvířatům a jakým způsobem přistupuje mateřská škola k zapojení těchto technik do předškolního vzdělávání.
Teoretická část se bude zabývat vývojovými potřebami a jejich naplňováním u dětí předškolního věku. Dále jakým způsobem působí canisterapie na děti a jejich vývojové potřeby, zapojení do kolektivu a schopnost adaptace. Praktická část bude popisovat jakým způsobem napomáhá přítomnost psa při výchově a výuce dětí předškolního věku. Tyto informace budou získávány na základě výzkumných metod, které budou realizované formou polostrukturovaného rozhovoru, zúčastněného pozorování a následně bude doložena fotodokumentace.
Seznam doporučené literatury
Bicková, J. (ed.). (2020). Zooterapie v kostce: Minimum pro terapeutické a edukativní aktivity za pomoci zvířete. Portál.
Galajdová, L., & Galajdová, Z. (2011). Canisterapie: Pes lékařem lidské duše. Portál.
Kolektiv autorů, Velemínský, M. (ed.). (2007). Zooterapie ve světle objektivních poznatků. Dona.
Matějček, Z. (2003). Co děti nejvíc potřebují. Portál.
Tvrdá, A. (2020). Canisterapie: Zvíře v sociálních službách. Plot.
Seznam doporučené literatury
Bicková, J. (ed.). (2020). Zooterapie v kostce: Minimum pro terapeutické a edukativní aktivity za pomoci zvířete. Portál.
Galajdová, L., & Galajdová, Z. (2011). Canisterapie: Pes lékařem lidské duše. Portál.
Kolektiv autorů, Velemínský, M. (ed.). (2007). Zooterapie ve světle objektivních poznatků. Dona.
Matějček, Z. (2003). Co děti nejvíc potřebují. Portál.
Tvrdá, A. (2020). Canisterapie: Zvíře v sociálních službách. Plot.