Při výzkumném šetření byl předem stanoven cíl zmapovat efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče.
Cíle bylo dosaženo prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, a to pomocí nestandardizovaných individuálních rozhovorů. Rozhovory byly realizovány s dvanácti všeobecnými sestrami, čtyřmi lékaři a čtyřmi sanitáři, pracujícími na oddělení chirurgického typu, a to jak na standardním lůžkovém oddělení, tak jednotce intenzivní péče.
Efektivita spolupráce zdravotnického týmu, která stále nabývá na významu, je jedním z nejdůležitějších aspektů poskytování co nejkvalitnější ošetřovatelské péče. Možná je často opomíjena potřeba budovat efektivitu na vlastním oddělení a minimalizovat chyby, které by mohly vést k narušení efektivity spolupráce např. mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče. Efektivní spoluprací mezi zdravotnickými týmy standardního oddělení a jednotkou intenzivní péče je zvyšována především kvalita péče o pacienty, u kterých je překlad mezi těmito stanicemi velmi častým postupem. Dobrou spoluprací mezi těmito týmy dochází k zabránění vzniku profesního pochybení v péči, či dokonce k poškození pacientů.
Tato práce je vhodná jako materiál, který by mohl motivovat nejen všeobecné sestry, ale i lékaře, sanitáře a ošetřovatele. Dále může být přínosem pro management oddělení, který by výsledky této práce mohl považovat za prostředek ke zkvalitnění nejen péče o pacienty, ale i postupů a organizace práce, řešení konfliktních situací a utužování mezilidských vztahů na svém pracovišti.
Z kvalitativního výzkumného šetření vyšlo najevo, že má zdravotnický personál představu o efektivní spolupráci. Je však zřejmé, že ve zdravotnickém týmu dochází nejen k chybám v komunikaci, ale také ke konfliktům, které mohou ovlivnit kvalitu ošetřovatelské péče. Z výzkumného šetření dále vyplynulo, že co nejefektivnější spolupráci brání překážky nejen časové a pracovní, ale také překážky osobního charakteru a interpersonálních vztahů na pracovišti. Většina personálu z našeho výzkumného šetření se necítí být uznávána a motivována ze strany vedení, což může ovlivnit nejen spolupráci, ale i spokojenost na daném pracovišti a poskytování kvalitní péče o pacienty.
Anotace v angličtině
In this survey research, the pre-set objective was to map the effectiveness of healthcare team collaboration in a standard inpatient ward and intensive care unit.
The objective was achieved by means of a qualitative research inquiry, using non- standardized individual interviews. They were conducted with twelve general nurses, four doctors and four orderlies working in a surgical ward, both in a standard inpatient ward and an intensive care unit.
Effective collaboration of the healthcare team, which is becoming increasingly important, is one of the most important aspects of providing the highest-quality nursing care. An often overlooked need is perhaps the need to build efficiency in one's own ward and minimise errors that could lead to a breakdown in the effectiveness of collaboration between, for example, a standard inpatient ward and an intensive care unit. Effective collaboration between the healthcare teams of the standard ward and the intensive care unit is particularly conducive to improving the quality of care for patients for whom transfer between these stations is a very common procedure. Good collaboration between these teams prevents professional misconduct in care or even harm to patients.
This work is suitable as a material that could motivate not only general nurses but also doctors, orderlies and nursing staff. Furthermore, it could be of use to the ward management, who could consider the results of this work a means to improve not only patient care but also work procedures and organization, resolving conflict situations and strengthening interpersonal relationships at their workplace.
The qualitative survey research revealed that the medical personnel have an idea of effective collaboration. However, it is evident that not only mistakes in communication occur in the healthcare team, but also conflicts that can affect the quality of nursing care. The research further revealed that the most effective collaboration is hindered by obstacles in terms of time and work as well as in terms of personal and interpersonal relationships at the workplace. Most personnel do not feel appreciated and motivated by their management, which can affect not only collaboration but also workplace satisfaction and the delivery of quality patient care.
Klíčová slova
efektivní spolupráce, zdravotnický tým, standardní lůžkové oddělení, jednotka intenzivní péče, ošetřovatelská péče
Klíčová slova v angličtině
effective collaboration, healthcare team, standard inpatient ward, intensive care unit, nursing care
Rozsah průvodní práce
102 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Při výzkumném šetření byl předem stanoven cíl zmapovat efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče.
Cíle bylo dosaženo prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, a to pomocí nestandardizovaných individuálních rozhovorů. Rozhovory byly realizovány s dvanácti všeobecnými sestrami, čtyřmi lékaři a čtyřmi sanitáři, pracujícími na oddělení chirurgického typu, a to jak na standardním lůžkovém oddělení, tak jednotce intenzivní péče.
Efektivita spolupráce zdravotnického týmu, která stále nabývá na významu, je jedním z nejdůležitějších aspektů poskytování co nejkvalitnější ošetřovatelské péče. Možná je často opomíjena potřeba budovat efektivitu na vlastním oddělení a minimalizovat chyby, které by mohly vést k narušení efektivity spolupráce např. mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče. Efektivní spoluprací mezi zdravotnickými týmy standardního oddělení a jednotkou intenzivní péče je zvyšována především kvalita péče o pacienty, u kterých je překlad mezi těmito stanicemi velmi častým postupem. Dobrou spoluprací mezi těmito týmy dochází k zabránění vzniku profesního pochybení v péči, či dokonce k poškození pacientů.
Tato práce je vhodná jako materiál, který by mohl motivovat nejen všeobecné sestry, ale i lékaře, sanitáře a ošetřovatele. Dále může být přínosem pro management oddělení, který by výsledky této práce mohl považovat za prostředek ke zkvalitnění nejen péče o pacienty, ale i postupů a organizace práce, řešení konfliktních situací a utužování mezilidských vztahů na svém pracovišti.
Z kvalitativního výzkumného šetření vyšlo najevo, že má zdravotnický personál představu o efektivní spolupráci. Je však zřejmé, že ve zdravotnickém týmu dochází nejen k chybám v komunikaci, ale také ke konfliktům, které mohou ovlivnit kvalitu ošetřovatelské péče. Z výzkumného šetření dále vyplynulo, že co nejefektivnější spolupráci brání překážky nejen časové a pracovní, ale také překážky osobního charakteru a interpersonálních vztahů na pracovišti. Většina personálu z našeho výzkumného šetření se necítí být uznávána a motivována ze strany vedení, což může ovlivnit nejen spolupráci, ale i spokojenost na daném pracovišti a poskytování kvalitní péče o pacienty.
Anotace v angličtině
In this survey research, the pre-set objective was to map the effectiveness of healthcare team collaboration in a standard inpatient ward and intensive care unit.
The objective was achieved by means of a qualitative research inquiry, using non- standardized individual interviews. They were conducted with twelve general nurses, four doctors and four orderlies working in a surgical ward, both in a standard inpatient ward and an intensive care unit.
Effective collaboration of the healthcare team, which is becoming increasingly important, is one of the most important aspects of providing the highest-quality nursing care. An often overlooked need is perhaps the need to build efficiency in one's own ward and minimise errors that could lead to a breakdown in the effectiveness of collaboration between, for example, a standard inpatient ward and an intensive care unit. Effective collaboration between the healthcare teams of the standard ward and the intensive care unit is particularly conducive to improving the quality of care for patients for whom transfer between these stations is a very common procedure. Good collaboration between these teams prevents professional misconduct in care or even harm to patients.
This work is suitable as a material that could motivate not only general nurses but also doctors, orderlies and nursing staff. Furthermore, it could be of use to the ward management, who could consider the results of this work a means to improve not only patient care but also work procedures and organization, resolving conflict situations and strengthening interpersonal relationships at their workplace.
The qualitative survey research revealed that the medical personnel have an idea of effective collaboration. However, it is evident that not only mistakes in communication occur in the healthcare team, but also conflicts that can affect the quality of nursing care. The research further revealed that the most effective collaboration is hindered by obstacles in terms of time and work as well as in terms of personal and interpersonal relationships at the workplace. Most personnel do not feel appreciated and motivated by their management, which can affect not only collaboration but also workplace satisfaction and the delivery of quality patient care.
Klíčová slova
efektivní spolupráce, zdravotnický tým, standardní lůžkové oddělení, jednotka intenzivní péče, ošetřovatelská péče
Klíčová slova v angličtině
effective collaboration, healthcare team, standard inpatient ward, intensive care unit, nursing care
Zásady pro vypracování
Současný stav: Není pochyb o tom, že efektivita spolupráce zdravotnického týmu, která stále nabývá na významu, je jedním z nejdůležitějších aspektů poskytování co nejkvalitnější ošetřovatelské péče. Velmi často se zaměřujeme na spolupráci mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními a možná zapomínáme na to, že je potřeba budovat efektivitu na vlastním oddělení a minimalizovat chyby, které by mohly vést k narušení efektivity spolupráce např. mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče. Efektivní spoluprací mezi zdravotnickými týmy standardního oddělení a jednotkou intenzivní péče je zvyšována především kvalita péče o pacienty, u kterých je překlad mezi těmito stanicemi velmi častým postupem. Dobrou spoluprací mezi těmito týmy dochází k zabránění vzniku profesního pochybení v péči, či dokonce k poškození pacientů.
Cíl: Zmapovat efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče.
Výzkumné otázky:
Jak všeobecné sestry hodnotí efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče?
Jak hodnotí efektivitu spolupráce na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče ostatní členové zdravotnického týmu?
Jaké jsou z pohledu sester klady ve spolupráci mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Jaké jsou z pohledu sester zápory ve spolupráci mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Jaké aspekty by z pohledu sester vedly ke zlepšení spolupráce mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Metodika: výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, a to pomocí individuálních nestandardizovaných rozhovorů. Tyto rozhovory budou realizovány s všeobecnými sestrami a ostatními členy zdravotnického týmu jak na odděleních standardních, tak jednotkách intenzivní péče.
Výzkumný soubor: budou tvořit všeobecné sestry a ostatní členové zdravotnického týmu, pracující na oddělení chirurgického typu a na jednotkách intenzivní péče k nim náležící.
Využití v praxi: výstupem práce bude informační materiál, který bude sloužit zdravotnickému týmu jak na standardním lůžkovém oddělení, tak i na jednotce intenzivní péče. Bude obsahovat nejčastější problémy, které se ve spolupráci mezi těmito dvěma jednotkami vyskytují. Bude se jednat o "desatero" předávání pacienta ze standardního lůžkového oddělení na JIP a "návod" vedoucí k efektivní spolupráci.Tento manuál by mohl přispět nejen k efektivnější spolupráci mezi oběma ošetřovacími jednotkami, ale také v poskytování co nejkvalitnější a bezpečné ošetřovatelské péče.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Není pochyb o tom, že efektivita spolupráce zdravotnického týmu, která stále nabývá na významu, je jedním z nejdůležitějších aspektů poskytování co nejkvalitnější ošetřovatelské péče. Velmi často se zaměřujeme na spolupráci mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními a možná zapomínáme na to, že je potřeba budovat efektivitu na vlastním oddělení a minimalizovat chyby, které by mohly vést k narušení efektivity spolupráce např. mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče. Efektivní spoluprací mezi zdravotnickými týmy standardního oddělení a jednotkou intenzivní péče je zvyšována především kvalita péče o pacienty, u kterých je překlad mezi těmito stanicemi velmi častým postupem. Dobrou spoluprací mezi těmito týmy dochází k zabránění vzniku profesního pochybení v péči, či dokonce k poškození pacientů.
Cíl: Zmapovat efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče.
Výzkumné otázky:
Jak všeobecné sestry hodnotí efektivitu spolupráce zdravotnického týmu na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče?
Jak hodnotí efektivitu spolupráce na standardním lůžkovém oddělení a jednotce intenzivní péče ostatní členové zdravotnického týmu?
Jaké jsou z pohledu sester klady ve spolupráci mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Jaké jsou z pohledu sester zápory ve spolupráci mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Jaké aspekty by z pohledu sester vedly ke zlepšení spolupráce mezi standardním lůžkovým oddělením a jednotkou intenzivní péče?
Metodika: výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, a to pomocí individuálních nestandardizovaných rozhovorů. Tyto rozhovory budou realizovány s všeobecnými sestrami a ostatními členy zdravotnického týmu jak na odděleních standardních, tak jednotkách intenzivní péče.
Výzkumný soubor: budou tvořit všeobecné sestry a ostatní členové zdravotnického týmu, pracující na oddělení chirurgického typu a na jednotkách intenzivní péče k nim náležící.
Využití v praxi: výstupem práce bude informační materiál, který bude sloužit zdravotnickému týmu jak na standardním lůžkovém oddělení, tak i na jednotce intenzivní péče. Bude obsahovat nejčastější problémy, které se ve spolupráci mezi těmito dvěma jednotkami vyskytují. Bude se jednat o "desatero" předávání pacienta ze standardního lůžkového oddělení na JIP a "návod" vedoucí k efektivní spolupráci.Tento manuál by mohl přispět nejen k efektivnější spolupráci mezi oběma ošetřovacími jednotkami, ale také v poskytování co nejkvalitnější a bezpečné ošetřovatelské péče.
Seznam doporučené literatury
AITKEN, L., MARSHALL, A., CHABOYER, W., 2019 Critical Care Nursing. 3rd edition. Australia: Elsevier. ISBN 978-0-7295-4297-5.
KAPOUNOVÁ, G.,2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0130-6.
LIBOVÁ, L., BALKOVÁ, H., JANKECHOVÁ, M., 2019. Ošetřovatelský proces v chirurgii. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2466-4.
PLEVOVÁ, L., 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3871-0.
ŠUPŠÁKOVÁ, P., 2017. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0062-0.
Seznam doporučené literatury
AITKEN, L., MARSHALL, A., CHABOYER, W., 2019 Critical Care Nursing. 3rd edition. Australia: Elsevier. ISBN 978-0-7295-4297-5.
KAPOUNOVÁ, G.,2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0130-6.
LIBOVÁ, L., BALKOVÁ, H., JANKECHOVÁ, M., 2019. Ošetřovatelský proces v chirurgii. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2466-4.
PLEVOVÁ, L., 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3871-0.
ŠUPŠÁKOVÁ, P., 2017. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0062-0.