Současný stav: Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění.
Cílem výzkumné studie bylo vyhodnotit znalosti a dovednosti předškolních dětí v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Vyhodnotit, zda dětí předškolního věku dodržují správnou techniku mytí rukou, a to před edukací, po edukaci a tři týdny po edukaci.
Metodika: Byla zvolena kvalitativně-kvantitativní výzkumná metoda, technika skupinových rozhovorů a pozorování. Výzkumné soubory tvořily děti předškolního věku od 3 do 6 let. Skupinových rozhovorů se zúčastnilo celkem 20 dětí. Pozorování dětí při mytí rukou před a po edukaci se zúčastnilo celkem 103 dětí, po třech týdnech po edukaci 62 dětí. Výzkum byl proveden v pěti mateřských školách Kraje Vysočina. Výběr účastníků byl záměrný.
Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že děti předškolního věku mají základní informace o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Mladší děti (3 a 4 roky) měly statisticky významně nižší dovednosti v technice mytí rukou než starší děti (5 a 6 let). Zároveň chlapci statisticky významně více chybovali než dívky. Po edukaci statisticky významně vzrostly dovednosti dětí, a to v šesti fázích mytí rukou (p<0,001). Nebyl prokázán statisticky významný pokles dovedností předškolních dětí v technice mytí rukou po třech týdnech po proběhlé edukaci.
Závěr: Výzkumná studie potvrdila význam edukace dětských sester v primárně preventivní péči. Výstupem práce jsou informační materiály, které jsou zaměřené na prevenci infekčních onemocnění. Jsou určeny pro pedagogické pracovníky mateřských škol, předškolní děti a jejich rodiče.
Anotace v angličtině
Current state: According to World Health Organization up to 80% of infectious diseases are spread by contact. The easiest and most effective technique to prevent infectious diseases is a right technique of handwashing.
The aim of the study is to evaluate preschool aged children knowledge and skills concerning area of prevention infectious diseases spread by insufficient hand hygiene. To evaluate whether preschool aged children keep the right technique of handwashing during, after and three weeks after the education.
Methodology: The Quality quantitative research, group questioning and observation were used. The research focused on preschool children at age from 3 to 6 years old. 20 children in total participated the group questioning. During observation 103 children were present after three weeks education 62 children were present. The research was carried out at five nursery schools in Vysočina region. The choice of participants was intentional.
Results: Research shows that preschool aged children have basic knowledge of prevention of infectious diseases spread by insufficient handwashing. Younger children (3 and 4 years old) possess lower knowledge of handwashing technique than older children (5 and 6 years old). At the same time boys made more mistakes than girls. After the education the knowledge of children rose, namely at 6 stages of handwashing (p<0,001). Statistically significant decrease of preschool aged children was not proved after three weeks education.
Conclusion: The study confirmed importance of children´s nurses education concerning primarily preventive care. The study´s outcome is information booklets which are focused on prevention of infectious diseases. The booklets are meant for pedagogical staff of nursery schools, preschool aged children and their parents.
Současný stav: Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění.
Cílem výzkumné studie bylo vyhodnotit znalosti a dovednosti předškolních dětí v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Vyhodnotit, zda dětí předškolního věku dodržují správnou techniku mytí rukou, a to před edukací, po edukaci a tři týdny po edukaci.
Metodika: Byla zvolena kvalitativně-kvantitativní výzkumná metoda, technika skupinových rozhovorů a pozorování. Výzkumné soubory tvořily děti předškolního věku od 3 do 6 let. Skupinových rozhovorů se zúčastnilo celkem 20 dětí. Pozorování dětí při mytí rukou před a po edukaci se zúčastnilo celkem 103 dětí, po třech týdnech po edukaci 62 dětí. Výzkum byl proveden v pěti mateřských školách Kraje Vysočina. Výběr účastníků byl záměrný.
Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že děti předškolního věku mají základní informace o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Mladší děti (3 a 4 roky) měly statisticky významně nižší dovednosti v technice mytí rukou než starší děti (5 a 6 let). Zároveň chlapci statisticky významně více chybovali než dívky. Po edukaci statisticky významně vzrostly dovednosti dětí, a to v šesti fázích mytí rukou (p<0,001). Nebyl prokázán statisticky významný pokles dovedností předškolních dětí v technice mytí rukou po třech týdnech po proběhlé edukaci.
Závěr: Výzkumná studie potvrdila význam edukace dětských sester v primárně preventivní péči. Výstupem práce jsou informační materiály, které jsou zaměřené na prevenci infekčních onemocnění. Jsou určeny pro pedagogické pracovníky mateřských škol, předškolní děti a jejich rodiče.
Anotace v angličtině
Current state: According to World Health Organization up to 80% of infectious diseases are spread by contact. The easiest and most effective technique to prevent infectious diseases is a right technique of handwashing.
The aim of the study is to evaluate preschool aged children knowledge and skills concerning area of prevention infectious diseases spread by insufficient hand hygiene. To evaluate whether preschool aged children keep the right technique of handwashing during, after and three weeks after the education.
Methodology: The Quality quantitative research, group questioning and observation were used. The research focused on preschool children at age from 3 to 6 years old. 20 children in total participated the group questioning. During observation 103 children were present after three weeks education 62 children were present. The research was carried out at five nursery schools in Vysočina region. The choice of participants was intentional.
Results: Research shows that preschool aged children have basic knowledge of prevention of infectious diseases spread by insufficient handwashing. Younger children (3 and 4 years old) possess lower knowledge of handwashing technique than older children (5 and 6 years old). At the same time boys made more mistakes than girls. After the education the knowledge of children rose, namely at 6 stages of handwashing (p<0,001). Statistically significant decrease of preschool aged children was not proved after three weeks education.
Conclusion: The study confirmed importance of children´s nurses education concerning primarily preventive care. The study´s outcome is information booklets which are focused on prevention of infectious diseases. The booklets are meant for pedagogical staff of nursery schools, preschool aged children and their parents.
Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Zejména u dětí je riziko přenosu infekčních onemocnění z důvodu nedostatečné hygieny rukou vysoké. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění. Proto je nezbytné edukovat děti o důležitosti hygieny rukou, učit je správnou techniku mytí rukou a to už od jejich nejútlejšího věku (SZÚ, 2017).
Cíle práce:
Vyhodnotit znalosti dětí v předškolním věku v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou.
Vyhodnotit dodržování správné techniky mytí rukou u dětí v předškolním věku.
Vyhodnotit vliv edukace u dětí v předškolním věku na zlepšení jejich dovedností ve správné technice mytí rukou.
Vyhodnotit udržitelnost získaných dovedností u dětí v předškolním věku ve správné technice mytí rukou.
Výzkumná otázka:
Jaké jsou znalosti dětí v předškolním věku v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou?
Pracovní hypotézy:
Technika mytí rukou u dětí v předškolním věku se statisticky významně mění v závislosti na jejich pohlaví.
Technika mytí rukou u dětí v předškolním věku se statisticky významně mění v závislosti na jejich věku.
Edukace dětí v předškolním věku o správné technice mytí rukou statisticky významně zlepšuje jejich dovednosti v této oblasti.
Udržitelnost získaných dovedností ve správné technice mytí rukou u dětí v předškolním věku významně klesá v závislosti na době od provedené edukace.
Metodika a výzkumný soubor:
Půjde o kombinovaný kvalitativně kvantitativní výzkum. Technikou skupinových rozhovorů a pozorování. Subjektem výzkumu budou děti v předškolním věku (3-6 let). Výzkum bude prováděn ve vybraných mateřských školách Kraje Vysočina.
Fáze výzkumu
V první kvalitativní části výzkumu budou provedeny rozhovory s dětmi. Pomocí skupinových rozhovorů (focus groups) bude vyhodnoceno, jaké znalosti mají děti předškolního věku o prevenci infekčních onemocnění a jaké jsou jejich návyky v oblasti hygieny rukou. Velikost výzkumného souboru bude dána teoretickou saturací dat.
V druhé kvantitativní fázi výzkumu proběhne pozorování dětí při mytí rukou. Následně budou zkontrolovány ruce pod UV lampou a zhodnoceno, jaká místa na rukách jsou nedokonale umyta.
Následně proběhne edukace dětí o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Edukace dětí bude realizována jak teoretickou, tak praktickou formou (názorná ukázka mytí rukou, hra, obrázky, aj.).
Po edukaci dětí bude opakovaně provedeno jejich pozorování. Děti předvedou, jak si zapamatovaly správnou techniku mytí rukou.
Po 3 týdnech, kdy byla provedena edukace dětí, bude opakovaným pozorováním vyhodnocena udržitelnost získaných dovedností ve správné technice mytí rukou.
Výběr respondentů bude záměrný. Plánovaný počet dětí, u kterých proběhne pozorování, je 100-120. Velikost souboru dětí, se kterými bude veden hloubkový rozhovor, bude dána teoretickým nasycením dat.
Před zahájením výzkumného šetření bude získán souhlas s výzkumem od vedení mateřských škol a rodičů dětí zapojených do výzkumu.
Využití pro praxi:
Výstupem diplomové práce bude informační materiál pro pedagogické pracovníky mateřských škol, rodiče dětí a předškolní děti o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Zejména u dětí je riziko přenosu infekčních onemocnění z důvodu nedostatečné hygieny rukou vysoké. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění. Proto je nezbytné edukovat děti o důležitosti hygieny rukou, učit je správnou techniku mytí rukou a to už od jejich nejútlejšího věku (SZÚ, 2017).
Cíle práce:
Vyhodnotit znalosti dětí v předškolním věku v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou.
Vyhodnotit dodržování správné techniky mytí rukou u dětí v předškolním věku.
Vyhodnotit vliv edukace u dětí v předškolním věku na zlepšení jejich dovedností ve správné technice mytí rukou.
Vyhodnotit udržitelnost získaných dovedností u dětí v předškolním věku ve správné technice mytí rukou.
Výzkumná otázka:
Jaké jsou znalosti dětí v předškolním věku v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou?
Pracovní hypotézy:
Technika mytí rukou u dětí v předškolním věku se statisticky významně mění v závislosti na jejich pohlaví.
Technika mytí rukou u dětí v předškolním věku se statisticky významně mění v závislosti na jejich věku.
Edukace dětí v předškolním věku o správné technice mytí rukou statisticky významně zlepšuje jejich dovednosti v této oblasti.
Udržitelnost získaných dovedností ve správné technice mytí rukou u dětí v předškolním věku významně klesá v závislosti na době od provedené edukace.
Metodika a výzkumný soubor:
Půjde o kombinovaný kvalitativně kvantitativní výzkum. Technikou skupinových rozhovorů a pozorování. Subjektem výzkumu budou děti v předškolním věku (3-6 let). Výzkum bude prováděn ve vybraných mateřských školách Kraje Vysočina.
Fáze výzkumu
V první kvalitativní části výzkumu budou provedeny rozhovory s dětmi. Pomocí skupinových rozhovorů (focus groups) bude vyhodnoceno, jaké znalosti mají děti předškolního věku o prevenci infekčních onemocnění a jaké jsou jejich návyky v oblasti hygieny rukou. Velikost výzkumného souboru bude dána teoretickou saturací dat.
V druhé kvantitativní fázi výzkumu proběhne pozorování dětí při mytí rukou. Následně budou zkontrolovány ruce pod UV lampou a zhodnoceno, jaká místa na rukách jsou nedokonale umyta.
Následně proběhne edukace dětí o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Edukace dětí bude realizována jak teoretickou, tak praktickou formou (názorná ukázka mytí rukou, hra, obrázky, aj.).
Po edukaci dětí bude opakovaně provedeno jejich pozorování. Děti předvedou, jak si zapamatovaly správnou techniku mytí rukou.
Po 3 týdnech, kdy byla provedena edukace dětí, bude opakovaným pozorováním vyhodnocena udržitelnost získaných dovedností ve správné technice mytí rukou.
Výběr respondentů bude záměrný. Plánovaný počet dětí, u kterých proběhne pozorování, je 100-120. Velikost souboru dětí, se kterými bude veden hloubkový rozhovor, bude dána teoretickým nasycením dat.
Před zahájením výzkumného šetření bude získán souhlas s výzkumem od vedení mateřských škol a rodičů dětí zapojených do výzkumu.
Využití pro praxi:
Výstupem diplomové práce bude informační materiál pro pedagogické pracovníky mateřských škol, rodiče dětí a předškolní děti o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou.
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, L. et al., 2019. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha: Triton. 268 s. ISBN 978-80-7553-729-4.
JUŘENÍKOVÁ, P., 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRÁTKÁ, A., 2016. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 79 s. ISBN 978-80-7454-635-8.
KUKLA, L. et al., 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada. 456 s. ISBN 978-80-247-3874-1.
PAZDIORA, P., AMBROŽOVÁ, H., 2010. Rotaviry: nejčastější příčina závažných gastroenteritid u dětí. Praha: Grada. 61 s. ISBN 978-80-247-3598-6.
ROZSYPAL, H., 2015. Základy infekčního lékařství. Praha: Karolinum. 566 s. ISBN 978-80-246-2932-2.
SIKOROVÁ, L., 2012. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada 184 s. ISBN 978-80-247-3592-4.
VANČÍKOVÁ, Z., 2019. Respirační onemocnění u dětí. Praha: Maxdorf. 312 s. ISBN 978-80-7345-610-8.
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, L. et al., 2019. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha: Triton. 268 s. ISBN 978-80-7553-729-4.
JUŘENÍKOVÁ, P., 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRÁTKÁ, A., 2016. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 79 s. ISBN 978-80-7454-635-8.
KUKLA, L. et al., 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada. 456 s. ISBN 978-80-247-3874-1.
PAZDIORA, P., AMBROŽOVÁ, H., 2010. Rotaviry: nejčastější příčina závažných gastroenteritid u dětí. Praha: Grada. 61 s. ISBN 978-80-247-3598-6.
ROZSYPAL, H., 2015. Základy infekčního lékařství. Praha: Karolinum. 566 s. ISBN 978-80-246-2932-2.
SIKOROVÁ, L., 2012. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada 184 s. ISBN 978-80-247-3592-4.