Informace o kvalifikační práci Logopedická prevence v mateřské škole u dětí předškolního věku s povinnou školní docházkou ve věkově homogenní a heterogenní třídě
Tato bakalářská práce se zabývá tématem logopedické prevence v mateřských školách se zaměřením na děti předškolního věku s povinnou školní docházkou, tedy ve věku pěti až sedmi let. Cílem mé práce je zjistit, jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Praktická část seznamuje s výsledky smíšeného výzkumného šetření. Je tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with a speech therapy prevention in kindergartens with a focus on preschool children with compulsory school attendance, at the age of five to seven years. The aim of my work is to find out how much preschool teachers pay attention to speech therapy prevention and what are the differences in techniques and frequency of speech therapy moments between age-heterogeneous and homogeneous classes. The theoretical part focuses on definition of a speech therapy as a discipline and speech therapy prevention, and how it can be executed in kindergartens. It also deals with the development of speech and the most frequent communication disabilities and handicaps at preschool age. The experimental part contains the results of a mixed survey. It consists of a qualitative part, carried out through separate interviews with a teacher of an age-homogeneous class and a teacher of an age-heterogeneous class, and a quantitative part, realized by means of self-constructed questionnaires for preschool teachers of age-heterogeneous and homogeneous classes.
Klíčová slova
logopedická prevence, řeč, narušená komunikační schopnost, věkově heterogenní třída, věkově homogenní třída, děti ve věku 5-7 let, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
speech pathology prevention, speech, impaired communication ability, age-heterogeneous class, age-homogeneous class, children aged 5-7, kindergarten
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem logopedické prevence v mateřských školách se zaměřením na děti předškolního věku s povinnou školní docházkou, tedy ve věku pěti až sedmi let. Cílem mé práce je zjistit, jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Praktická část seznamuje s výsledky smíšeného výzkumného šetření. Je tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with a speech therapy prevention in kindergartens with a focus on preschool children with compulsory school attendance, at the age of five to seven years. The aim of my work is to find out how much preschool teachers pay attention to speech therapy prevention and what are the differences in techniques and frequency of speech therapy moments between age-heterogeneous and homogeneous classes. The theoretical part focuses on definition of a speech therapy as a discipline and speech therapy prevention, and how it can be executed in kindergartens. It also deals with the development of speech and the most frequent communication disabilities and handicaps at preschool age. The experimental part contains the results of a mixed survey. It consists of a qualitative part, carried out through separate interviews with a teacher of an age-homogeneous class and a teacher of an age-heterogeneous class, and a quantitative part, realized by means of self-constructed questionnaires for preschool teachers of age-heterogeneous and homogeneous classes.
Klíčová slova
logopedická prevence, řeč, narušená komunikační schopnost, věkově heterogenní třída, věkově homogenní třída, děti ve věku 5-7 let, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
speech pathology prevention, speech, impaired communication ability, age-heterogeneous class, age-homogeneous class, children aged 5-7, kindergarten
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce
Cílem práce je zjistit:
a. jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a
b. jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními.
2. Obsah teoretické části
a. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách.
b. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
3. Realizace praktické části
a. Praktická část bude tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a
b. částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Abstrakt:
Tato bakalářská práce se zabývá tématem logopedické prevence v mateřských školách se zaměřením na děti předškolního věku s povinnou školní docházkou, tedy ve věku pěti až sedmi let. Cílem mé práce je zjistit, jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Praktická část seznamuje s výsledky smíšeného výzkumného šetření. Je tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce
Cílem práce je zjistit:
a. jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a
b. jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními.
2. Obsah teoretické části
a. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách.
b. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
3. Realizace praktické části
a. Praktická část bude tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a
b. částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Abstrakt:
Tato bakalářská práce se zabývá tématem logopedické prevence v mateřských školách se zaměřením na děti předškolního věku s povinnou školní docházkou, tedy ve věku pěti až sedmi let. Cílem mé práce je zjistit, jakou důležitost přikládají předškolní pedagogové logopedické prevenci a jaké rozdíly existují v technikách a četnosti logopedických chvilek mezi třídami věkově heterogenními a věkově homogenními. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oboru logopedie a na logopedickou prevenci, a jaké jsou možnosti její realizace v mateřských školách. Dále se věnuje vývoji řeči a nejčastějším typům narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Praktická část seznamuje s výsledky smíšeného výzkumného šetření. Je tvořena částí kvalitativní, uskutečněnou prostřednictvím oddělených rozhovorů s učitelkou věkově homogenní třídy i s učitelkou věkově heterogenní třídy, a částí kvantitativní, realizovanou pomocí dotazníků vlastní konstrukce rozeslaných mezi předškolní pedagogy věkově heterogenních i homogenních tříd.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s. ISBN 978-80-251- 1829-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. 213 s. ISBN 80 - 7178 - 115 - O.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. 98 s. ISBN 80 - 247 - 1026 - 9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. 190 s. ISBN 9788073674225.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 97880262-0381-0.
SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1984. 223 s.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. 612 s. ISBN 80 - 7178 - 546 - 6.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie 1: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-0956-0.
Zahraniční
HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M., 2005. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. ISBN 80-969074-3-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s. ISBN 978-80-251- 1829-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. 213 s. ISBN 80 - 7178 - 115 - O.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. 98 s. ISBN 80 - 247 - 1026 - 9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. 190 s. ISBN 9788073674225.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 97880262-0381-0.
SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1984. 223 s.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. 612 s. ISBN 80 - 7178 - 546 - 6.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie 1: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-0956-0.
Zahraniční
HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M., 2005. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. ISBN 80-969074-3-3.