Tato bakalářská práce se věnuje tématu zdravotní sestry jako vztahové osoby pacientů na dětských psychiatriích. Teoretická část seznamuje čtenáře s pojmy attachmentu, daného nemocničního prostředí, vztahu mezi zdravotnickým personálem a pacientem a také zejména citovými deprivačními aspekty. Praktická část je provedena v kvalitativním designu, a to pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Hlavním cílem rozhovorů je vnímání vztahování se pacienta ke zdravotní sestře při dlouhodobějších pobytech na dětských psychiatriích, práci se vztahovými a jinými potřebami pacientů a celkový pohled zdravotnického personálu na možnosti kooperace s projevy a následky v chování u pacientů, kteří se dostali v životě do deprivačních podmínek. Výsledky se také vztahují k výzkumným otázkám a celkovému obrazu zdravotních sester na dětském psychiatrickém oddělení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the subject of a nurse as a relational person of patients in children's psychiatric hospitals. The theoretical part introduces readers to the concepts of attachment, hospital environment, relationship between medical staff and patient, as well as emotional deprivation aspects in particular. The practical part is done in a qualitative design, using semi-structured interviews. The main objective of the interviews is the perception of the patient's relationship with the nurse during long stays in a psychiatric hospital, working with patients' relationship and other needs, and the overall view of the medical staff on the possibilities of cooperating with behavioural manifestations and consequences in patients who have reached deprivation conditions in their lives. The results also relate to research issues and the overall picture of nurses in a child psychiatric department.
needs, Attachment, psychological deprivation, hospitalized child, children's psychiatric department
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje tématu zdravotní sestry jako vztahové osoby pacientů na dětských psychiatriích. Teoretická část seznamuje čtenáře s pojmy attachmentu, daného nemocničního prostředí, vztahu mezi zdravotnickým personálem a pacientem a také zejména citovými deprivačními aspekty. Praktická část je provedena v kvalitativním designu, a to pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Hlavním cílem rozhovorů je vnímání vztahování se pacienta ke zdravotní sestře při dlouhodobějších pobytech na dětských psychiatriích, práci se vztahovými a jinými potřebami pacientů a celkový pohled zdravotnického personálu na možnosti kooperace s projevy a následky v chování u pacientů, kteří se dostali v životě do deprivačních podmínek. Výsledky se také vztahují k výzkumným otázkám a celkovému obrazu zdravotních sester na dětském psychiatrickém oddělení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the subject of a nurse as a relational person of patients in children's psychiatric hospitals. The theoretical part introduces readers to the concepts of attachment, hospital environment, relationship between medical staff and patient, as well as emotional deprivation aspects in particular. The practical part is done in a qualitative design, using semi-structured interviews. The main objective of the interviews is the perception of the patient's relationship with the nurse during long stays in a psychiatric hospital, working with patients' relationship and other needs, and the overall view of the medical staff on the possibilities of cooperating with behavioural manifestations and consequences in patients who have reached deprivation conditions in their lives. The results also relate to research issues and the overall picture of nurses in a child psychiatric department.
needs, Attachment, psychological deprivation, hospitalized child, children's psychiatric department
Zásady pro vypracování
BP se bude věnovat tématu vztahů zdravotních sester k pacientům v dětských psychiatrických nemocnicích. Teoretická část seznámí čtenáře s problematikou attachmentu, emoční deprivace, problematikoup sychických nemocí dětí a specifiky jejich pobytu v nemocničním prostředí, vztahy mezi zdravotnickým personálem a pacientem .
Praktická část bude provedena v kvalitativním designu, a to pomocí polostrukturovaných rozhovorů se zdravotními sestrami. Hlavním cílem výzkumu bude prozkoumat jejich vnímání vztahování se dětských pacientů ke zdravotní sestře při dlouhodobějších pobytech v psychiatrické nemocnici a možnosti sester k vytváření vztahů s pacienty.
Zásady pro vypracování
BP se bude věnovat tématu vztahů zdravotních sester k pacientům v dětských psychiatrických nemocnicích. Teoretická část seznámí čtenáře s problematikou attachmentu, emoční deprivace, problematikoup sychických nemocí dětí a specifiky jejich pobytu v nemocničním prostředí, vztahy mezi zdravotnickým personálem a pacientem .
Praktická část bude provedena v kvalitativním designu, a to pomocí polostrukturovaných rozhovorů se zdravotními sestrami. Hlavním cílem výzkumu bude prozkoumat jejich vnímání vztahování se dětských pacientů ke zdravotní sestře při dlouhodobějších pobytech v psychiatrické nemocnici a možnosti sester k vytváření vztahů s pacienty.
Seznam doporučené literatury
Bowlby, J. (2010). Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
Bowlby, J. (2010). Vazba. Portál.
Colich, N. L., Rosen, M. L., Williams, E. S., & McLaughlin, K. A. (2020). Biological aging in childhood and adolescence following experiences of threat and deprivation: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(9), 721?764. https://doi.org/10.1037/bul0000270
DeKlyen, M., & Greenberg, M. T. (2008). Attachment and psychopathology in childhood. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 637?665). The Guilford Press.
Hallberg, I., R. (1994). Systematic clinical supervision in a child psychiatric ward: Satisfaction with nursing care, tedium, burnout, and the nurses' own report on the effects of it. Psychiatric Nursing, 8(1), 44-52. https://doi.org/10.1016/0883-9417(94)90020-5
Jedlička, R. a kol. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Themis. Kopřiva, K. (2001). Lidský vztah jako součást profese (2. ed.). Portál.
Langmeier, J., Matějček, Z. (2021). Psychická deprivace v dětství (4. ed.). Karolinum.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics and change. New York: Guildford Press
Seznam doporučené literatury
Bowlby, J. (2010). Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
Bowlby, J. (2010). Vazba. Portál.
Colich, N. L., Rosen, M. L., Williams, E. S., & McLaughlin, K. A. (2020). Biological aging in childhood and adolescence following experiences of threat and deprivation: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(9), 721?764. https://doi.org/10.1037/bul0000270
DeKlyen, M., & Greenberg, M. T. (2008). Attachment and psychopathology in childhood. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 637?665). The Guilford Press.
Hallberg, I., R. (1994). Systematic clinical supervision in a child psychiatric ward: Satisfaction with nursing care, tedium, burnout, and the nurses' own report on the effects of it. Psychiatric Nursing, 8(1), 44-52. https://doi.org/10.1016/0883-9417(94)90020-5
Jedlička, R. a kol. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Themis. Kopřiva, K. (2001). Lidský vztah jako součást profese (2. ed.). Portál.
Langmeier, J., Matějček, Z. (2021). Psychická deprivace v dětství (4. ed.). Karolinum.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics and change. New York: Guildford Press