Bakalářská práce se zaměřuje na šikanu osob s mentálním postižením. Práce se dělí na dvě části, a to na teoretickou a praktickou část. Na začátku se vymezuje, co je to mentální postižení, poté jaké je jeho rozdělení. Dále se zde vyskytuje samostatná část o šikaně, kde se zmiňuje i prevence šikany, dělení šikany či také její řešení. Poslední část práce je zaměřena na výzkum, pomocí rozhovorů s osobami s mentálním postižením. Cílem práce bylo zjistit zkušenosti mentálně postižených osob se šikanou. Zjišťuje se informovanost mentálně postižených o šikaně a jaké jsou jejich možnosti, na koho se mohou v případě šikany obrátit. Výzkum ukazuje, že osoby s postižením opravdu trpí šikanou. Výsledky mého výzkumu mohou být využity učiteli, vychovateli i rodiči mentálně postižených osob. Moje práce by mohla pomoci při řešení problémů se šikanou tím, že ukáže, na které problémy se mohou zaměřit a jak je řešit. Pro sběr dat a analýzu dat jsem zvolila postupy kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on bullying of people with intellectual disabilities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical part. At the beginning it is stated what mental disability is, then what is its division. There is also a separate section on bullying, where bullying prevention, bullying division or its solution are also mentioned. The last part of the thesis is focused on research, through interviews with people with intellectual disabilities. The aim of the work was to find out the experiences of mentally disabled people with bullying. It is determined that mentally handicapped people are informed about bullying and what their options are, who they can turn to in case of bullying. Research shows that people with disabilities do suffer from bullying. The results of my research can be used by teachers, educators and parents of mentally disabled people. My work could help solve bullying problems by showing which problems to focus on and how to solve them. I chose the qualitative research methods for collecting and analysis of data.
Klíčová slova
Šikana; mentální postižení; oběť; agresor
Klíčová slova v angličtině
Bullying; mental disability; victim; aggressor
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na šikanu osob s mentálním postižením. Práce se dělí na dvě části, a to na teoretickou a praktickou část. Na začátku se vymezuje, co je to mentální postižení, poté jaké je jeho rozdělení. Dále se zde vyskytuje samostatná část o šikaně, kde se zmiňuje i prevence šikany, dělení šikany či také její řešení. Poslední část práce je zaměřena na výzkum, pomocí rozhovorů s osobami s mentálním postižením. Cílem práce bylo zjistit zkušenosti mentálně postižených osob se šikanou. Zjišťuje se informovanost mentálně postižených o šikaně a jaké jsou jejich možnosti, na koho se mohou v případě šikany obrátit. Výzkum ukazuje, že osoby s postižením opravdu trpí šikanou. Výsledky mého výzkumu mohou být využity učiteli, vychovateli i rodiči mentálně postižených osob. Moje práce by mohla pomoci při řešení problémů se šikanou tím, že ukáže, na které problémy se mohou zaměřit a jak je řešit. Pro sběr dat a analýzu dat jsem zvolila postupy kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on bullying of people with intellectual disabilities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical part. At the beginning it is stated what mental disability is, then what is its division. There is also a separate section on bullying, where bullying prevention, bullying division or its solution are also mentioned. The last part of the thesis is focused on research, through interviews with people with intellectual disabilities. The aim of the work was to find out the experiences of mentally disabled people with bullying. It is determined that mentally handicapped people are informed about bullying and what their options are, who they can turn to in case of bullying. Research shows that people with disabilities do suffer from bullying. The results of my research can be used by teachers, educators and parents of mentally disabled people. My work could help solve bullying problems by showing which problems to focus on and how to solve them. I chose the qualitative research methods for collecting and analysis of data.
Klíčová slova
Šikana; mentální postižení; oběť; agresor
Klíčová slova v angličtině
Bullying; mental disability; victim; aggressor
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl mapovat zkušenost se šikanou u klientů s postižením intelektových funkcí různého věku. Na základě rozhovorů studentka popíše, jaké zkušenosti klienti mají, pokusí se zachytit klíčové situace v jejich příbězích. Bude se soustředit na rizikové a protektivní faktory, dále na to, jak klienti svou zkušenost zpracovávají. Dále se bude zabývat preventivními nástroji, zdali se klienti účastnili nějakých preventivních aktivit. Mapovat také bude, kdo klienty podpořil v řešení situace. Výstupem práce bude mj. návrhy efektivních prefentivních postupů. \\
Práce bude zpracována kvalitativní metodologií.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl mapovat zkušenost se šikanou u klientů s postižením intelektových funkcí různého věku. Na základě rozhovorů studentka popíše, jaké zkušenosti klienti mají, pokusí se zachytit klíčové situace v jejich příbězích. Bude se soustředit na rizikové a protektivní faktory, dále na to, jak klienti svou zkušenost zpracovávají. Dále se bude zabývat preventivními nástroji, zdali se klienti účastnili nějakých preventivních aktivit. Mapovat také bude, kdo klienty podpořil v řešení situace. Výstupem práce bude mj. návrhy efektivních prefentivních postupů. \\
Práce bude zpracována kvalitativní metodologií.
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. 80-7178-513-X.\\
2. Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 978-80-7367-871-5.\\
3. Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. 80-86642-08-9.\\
4. Fieldová, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: Praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha : Ikar, 2009. 978-80-249-1176-2.\\
5. Janošová, Pavlína a a kolektiv. Psychologie školní šikany. Praha : Grada, 2016. 978-80-247-2992-3.\\
6. Bourcet, Stéphane a Gravillonová, Isabelle. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha : Albatros, 2006. 80-00-01552-8.\\
7. Švarcová, Iva. Mentální retardace. Praha : Portál, 2001. 978-80-7367-889-0.\\
8. Valenta, Milan, Michalík, Jan a Lečbych, Martin. Mentální postižení. Praha : Grada, 2012. 978-80-247-3829-1.\\
9. Pipeková, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Praha : MSD, 2006. 80-86633-40-3.\\
10. Chvátalová, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2005. 80-7367-013-5
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. 80-7178-513-X.\\
2. Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 978-80-7367-871-5.\\
3. Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. 80-86642-08-9.\\
4. Fieldová, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: Praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha : Ikar, 2009. 978-80-249-1176-2.\\
5. Janošová, Pavlína a a kolektiv. Psychologie školní šikany. Praha : Grada, 2016. 978-80-247-2992-3.\\
6. Bourcet, Stéphane a Gravillonová, Isabelle. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha : Albatros, 2006. 80-00-01552-8.\\
7. Švarcová, Iva. Mentální retardace. Praha : Portál, 2001. 978-80-7367-889-0.\\
8. Valenta, Milan, Michalík, Jan a Lečbych, Martin. Mentální postižení. Praha : Grada, 2012. 978-80-247-3829-1.\\
9. Pipeková, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Praha : MSD, 2006. 80-86633-40-3.\\
10. Chvátalová, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2005. 80-7367-013-5