Diplomová práce se zabývá tématem naplnění Minimálního standardu ASVSP v tématu: etika. Je rozdělena do 4 kapitol. První kapitola představuje charakteristiku sociální práce a sociálního pracovníka. Úkolem této kapitoly je definovat sociální práci, charakterizovat sociálního pracovníka, přednést předpoklady sociálního pracovníka a jeho morální profil. Taktéž poukazuje na rozdíl mezi profesionální a neprofesionální pomocí. Druhá kapitola se věnuje vzdělávání v sociální práci. V této kapitole jsou předneseny nutné odborné znalosti a vzdělávání sociálních pracovníků s jeho cíli. Kapitola se taktéž zabývá dostatečností vzdělávání a poukazuje na význam a záměr ASVSP. Třetí kapitola slouží k pojetí etického rozměru sociální práce. Součástí kapitoly jsou témata: etika jako nedílná součást sociální práce, etické kodexy, vzdělávání v oboru etiky v kontextu sociální práce. Taktéž minimálním standardem ASVSP v rozměru etiky. Vzděláváním na TF JU v bakalářském programu Sociální a charitativní práce. Poslední kapitola představuje výzkumné šetření, výzkum probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů. Cílem bylo zjistit, zda Teologická Fakulta Jihočeské univerzity splňuje Minimální standard Asociace vzdělavatelů v sociální práci v rámci tématu: etika, přesněji rozbor a prověření efektu výuky u absolventů, zda naplánování vede k úspěšné aplikaci znalostí a dovedností v praxi.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the topic of fulfilling the Minimum standard of the ASVSP in the area of ethics, specifically the analysis and verification of the effect of teaching on graduates, to determine whether the curriculum leads to successful application of knowledge and skills in practice. It is divided into 4 chapters. The first chapter introduces the characteristics of social work and the social worker. The aim of this chapter is to define social work, characterize the social worker, present the prerequisites of the social worker, and their moral profile. It also highlights the difference between professional and non-professional assistance. The second chapter deals with education in social work. This chapter presents the necessary professional knowledge and the education of social workers, along with its objectives. The chapter also addresses the adequacy of education and emphasizes the importance and intention of the ASVSP. The third chapter focuses on the ethical dimension of social work. Topics covered in this chapter include: ethics as an integral part of social work, ethical codes, education in the field of ethics in the context of social work, as well as the Minimum standard of the ASVSP in the dimension of ethics. It discusses education at the faculty of Theology, University of South Bohemia, in the bachelor's program of Social and Charitable Work. The final chapter presents the research investigation, which was conducted through semi-structured interviews. The aim was to ascertain whether the Faculty of Theology of the University of South Bohemia meets the Minimum Standard of the Association of Social Work Educators regarding the topic of ethics, specifically the analysis and verification of the effect of teaching on graduates, to determine whether the curriculum leads to successful application of knowledge and skills in practice.
Klíčová slova
sociální práce, Minimální standard ASVSP, etika v sociální práci, vzdělávání, studium sociální práce, sociální a charitativní práce
Klíčová slova v angličtině
social work, Minimum standard of the ASVSP, ethics in social work, education, social work studies, social and charitable work.
Rozsah průvodní práce
76 s. (138 282 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem naplnění Minimálního standardu ASVSP v tématu: etika. Je rozdělena do 4 kapitol. První kapitola představuje charakteristiku sociální práce a sociálního pracovníka. Úkolem této kapitoly je definovat sociální práci, charakterizovat sociálního pracovníka, přednést předpoklady sociálního pracovníka a jeho morální profil. Taktéž poukazuje na rozdíl mezi profesionální a neprofesionální pomocí. Druhá kapitola se věnuje vzdělávání v sociální práci. V této kapitole jsou předneseny nutné odborné znalosti a vzdělávání sociálních pracovníků s jeho cíli. Kapitola se taktéž zabývá dostatečností vzdělávání a poukazuje na význam a záměr ASVSP. Třetí kapitola slouží k pojetí etického rozměru sociální práce. Součástí kapitoly jsou témata: etika jako nedílná součást sociální práce, etické kodexy, vzdělávání v oboru etiky v kontextu sociální práce. Taktéž minimálním standardem ASVSP v rozměru etiky. Vzděláváním na TF JU v bakalářském programu Sociální a charitativní práce. Poslední kapitola představuje výzkumné šetření, výzkum probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů. Cílem bylo zjistit, zda Teologická Fakulta Jihočeské univerzity splňuje Minimální standard Asociace vzdělavatelů v sociální práci v rámci tématu: etika, přesněji rozbor a prověření efektu výuky u absolventů, zda naplánování vede k úspěšné aplikaci znalostí a dovedností v praxi.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the topic of fulfilling the Minimum standard of the ASVSP in the area of ethics, specifically the analysis and verification of the effect of teaching on graduates, to determine whether the curriculum leads to successful application of knowledge and skills in practice. It is divided into 4 chapters. The first chapter introduces the characteristics of social work and the social worker. The aim of this chapter is to define social work, characterize the social worker, present the prerequisites of the social worker, and their moral profile. It also highlights the difference between professional and non-professional assistance. The second chapter deals with education in social work. This chapter presents the necessary professional knowledge and the education of social workers, along with its objectives. The chapter also addresses the adequacy of education and emphasizes the importance and intention of the ASVSP. The third chapter focuses on the ethical dimension of social work. Topics covered in this chapter include: ethics as an integral part of social work, ethical codes, education in the field of ethics in the context of social work, as well as the Minimum standard of the ASVSP in the dimension of ethics. It discusses education at the faculty of Theology, University of South Bohemia, in the bachelor's program of Social and Charitable Work. The final chapter presents the research investigation, which was conducted through semi-structured interviews. The aim was to ascertain whether the Faculty of Theology of the University of South Bohemia meets the Minimum Standard of the Association of Social Work Educators regarding the topic of ethics, specifically the analysis and verification of the effect of teaching on graduates, to determine whether the curriculum leads to successful application of knowledge and skills in practice.
Klíčová slova
sociální práce, Minimální standard ASVSP, etika v sociální práci, vzdělávání, studium sociální práce, sociální a charitativní práce
Klíčová slova v angličtině
social work, Minimum standard of the ASVSP, ethics in social work, education, social work studies, social and charitable work.
Zásady pro vypracování
Práce bude vypracována na základě analýzy dokumentů (tamních i zahraničních), dále na základě rozhovorů se studenty/absolventy vybraných VŠ.
Cílem práce je zjistit, zda vybrané VŠ splňují minimální standard ASVSP. A to z hlediska teoretického (tedy dle sylabu), tak z hlediska praktického (dle výpovědi studentů/absolventů).
Zásady pro vypracování
Práce bude vypracována na základě analýzy dokumentů (tamních i zahraničních), dále na základě rozhovorů se studenty/absolventy vybraných VŠ.
Cílem práce je zjistit, zda vybrané VŠ splňují minimální standard ASVSP. A to z hlediska teoretického (tedy dle sylabu), tak z hlediska praktického (dle výpovědi studentů/absolventů).
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
NEČASOVÁ, Mirka, Zdeňka DOHNALOVÁ a Robert TRBOLA. Výzkum etických dilemat hodnot a principů sociální práce. Praha: VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2020. ISBN 978-80-7416-366-1.
ELICHOVÁ, Markéta. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MUŽÍKOVÁ, Jaroslava a Eva BÄRTLOVÁ. Odborná praxe v sociální práci. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-951-6
MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
NOVOTNÁ, A. Sociálne spôsobilosti v pomáhajúcich profesiách, Ružomberok: Verbum, 2010, ISBN 978-80-8084-589-6.
OUDOVÁ, D. Sociální kompetence, zdroje a evaluace. In KRAHULCOVÁ, B. Kontexty sociální a charitativní práce: sborník katedry psychosociálních věd a etiky, Brno: L. Marek, 2008, ISBN 978-80-87127-07-0.
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0366-7.
a mnoho dalších.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
NEČASOVÁ, Mirka, Zdeňka DOHNALOVÁ a Robert TRBOLA. Výzkum etických dilemat hodnot a principů sociální práce. Praha: VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2020. ISBN 978-80-7416-366-1.
ELICHOVÁ, Markéta. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MUŽÍKOVÁ, Jaroslava a Eva BÄRTLOVÁ. Odborná praxe v sociální práci. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-951-6
MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
NOVOTNÁ, A. Sociálne spôsobilosti v pomáhajúcich profesiách, Ružomberok: Verbum, 2010, ISBN 978-80-8084-589-6.
OUDOVÁ, D. Sociální kompetence, zdroje a evaluace. In KRAHULCOVÁ, B. Kontexty sociální a charitativní práce: sborník katedry psychosociálních věd a etiky, Brno: L. Marek, 2008, ISBN 978-80-87127-07-0.
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0366-7.
a mnoho dalších.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise: doc. Jindřich Šrajer, Dr. theol.
Členové: doc. Jakub Sirovátka, Dr. phil.; PhDr. Jaroslav Hála; PhDr. Vojtěch Šimek, Th.D.
Studentka představila svou DP. Navázala vedoucí svým zhodnocením, s důrazem na vybrané aspekty DP. Komise se dále v diskusi se studentkou věnovala především vybraným kritickým námitkám oponenta a ve svém výsledném hodnocení přihlédla jak k obhajobě studentky, tak k vyjádřením přítomné vedoucí DP.