Informace o kvalifikační práci Etické aspekty sociální práce s problémovými dětmi a mládeží z pohledu kurátora pro děti a mládež OSPOD Karlovarského kraje
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Etické aspekty sociální práce s problémovými dětmi a mládeží z pohledu kurátora pro děti a mládež OSPOD Karlovarského kraje
Hlavní téma v angličtině
Ethical aspects of social work with problem children and youth from the perspective of the curator for children and youth OSPOD of the Karlovy Vary region
Název dle studenta
Etické aspekty sociální práce s problémovými dětmi a mládeží z pohledu kurátora pro děti a mládež OSPOD Karlovarského kraje
Název dle studenta v angličtině
Ethical aspects of social work with problem children and youth from the perspective of the curator for children and youth OSPOD of the Karlovy Vary region
Diplomová práce se zabývá etickými aspekty sociální práce při výkonu profese sociální kurately pro děti a mládež. Kurátor pro děti a mládež pracuje s ohroženými dětmi, které vykazují problémové chování a potřebu řešení jejich životní situace. Práce obsahuje nejen vymezení základních pojmů týkající se tématu práce, ale také možnosti řešení eticky náročných situací prostřednictvím sociální práce a etiky. Cílem práce je zjistit a popsat etické otázky, které řeší kurátoři Karlovarského kraje při své profesi. Diplomová práce se současně zabývá jejich postojem a názory k práci s problémovými dětmi. Identifikace etických aspektů, postojů a názorů kurátorů se uskutečnila za pomoci kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the ethical aspects of social work in performing the profession of social guardianship for children and youth. The curator for children and youth works with at-risk children who show problematic behavior and the need to solve their life situation. The work contains not only the definition of basic concepts related to the topic of the work, but also the possibility of solving ethically challenging situations through social work and ethics. The aim of the work is to find out and describe the ethical issues that the curators of the Karlovy Vary Region deal with in their profession. The diploma thesis also deals with their attitude and opinions towards working with problem children. The identification of ethical aspects, attitudes and opinions of curators was carried out with the help of qualitative research.
Klíčová slova
etické aspekty, sociální práce, sociálně-právní ochrana dětí, sociální kuratela pro děti a mládež, problémové chování, kvalitativní výzkum, etické dilema, etický problém, řešení, postoje a názory
Klíčová slova v angličtině
ethical aspects, social work, socio-legal protection of children, social guardianship for children and youth, problematic behaviour, qualitative research, ethical dilemma, ethical problem, solutions, attitudes and opinions
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá etickými aspekty sociální práce při výkonu profese sociální kurately pro děti a mládež. Kurátor pro děti a mládež pracuje s ohroženými dětmi, které vykazují problémové chování a potřebu řešení jejich životní situace. Práce obsahuje nejen vymezení základních pojmů týkající se tématu práce, ale také možnosti řešení eticky náročných situací prostřednictvím sociální práce a etiky. Cílem práce je zjistit a popsat etické otázky, které řeší kurátoři Karlovarského kraje při své profesi. Diplomová práce se současně zabývá jejich postojem a názory k práci s problémovými dětmi. Identifikace etických aspektů, postojů a názorů kurátorů se uskutečnila za pomoci kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the ethical aspects of social work in performing the profession of social guardianship for children and youth. The curator for children and youth works with at-risk children who show problematic behavior and the need to solve their life situation. The work contains not only the definition of basic concepts related to the topic of the work, but also the possibility of solving ethically challenging situations through social work and ethics. The aim of the work is to find out and describe the ethical issues that the curators of the Karlovy Vary Region deal with in their profession. The diploma thesis also deals with their attitude and opinions towards working with problem children. The identification of ethical aspects, attitudes and opinions of curators was carried out with the help of qualitative research.
Klíčová slova
etické aspekty, sociální práce, sociálně-právní ochrana dětí, sociální kuratela pro děti a mládež, problémové chování, kvalitativní výzkum, etické dilema, etický problém, řešení, postoje a názory
Klíčová slova v angličtině
ethical aspects, social work, socio-legal protection of children, social guardianship for children and youth, problematic behaviour, qualitative research, ethical dilemma, ethical problem, solutions, attitudes and opinions
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce mi přijde aktuální vzhledem k faktu, že formy problémového chování se od konce minulého století změnily, a to směrem k závažnějším činům, čímž sociální kurátoři pro děti a mládež čelí výzvě, jak efektivně intervenovat do rodin s těmito dětmi a mládeží.
Cílem diplomové práce je identifikovat etické aspekty, které vyvstávají při výkonu sociální kurately s problémovými dětmi a mládeží a následně pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jaké jsou postoje a názory kurátorů pro děti a mládež OSPOD na území Karlovarského kraje při práci s uvedenými dětmi a mládeží téhož kraje.
Na úvod diplomové práce vymezím základní pojmy týkající se problémových dětí a mládeže. Práce bude dále pojednávat o nejzásadnějších oblastech ohrožení dětí a mládeže, a to zejména o poruchách chování, které spadají do činnosti kurátora pro děti a mládež OSPOD. Zmíněnou částí práce navážu na vymezení role kurátora pro děti a mládež OSPOD.
Stěžejní část této diplomové práce bude věnována etickým aspektům sociální práce s problémovými děti a mládeží. Zaměřím se na etiku, zásady, hodnoty, principy, práva dětí a mládeže.
Poslední část této práce se bude zaměřovat na uskutečnění kvalitativního výzkumu konkrétně rozhovorům s kurátory pro děti a mládež OSPOD na území Karlovarského kraje. Struktura rozhovorů bude stanovena, tak, aby se kurátoři mohli vyjádřit k etickým otázkám týkajících se práce s problémovými dětmi a mládeží. V závěru práce proběhne interpretace získaných výpovědí. Zmíněním postupem dojde k naplnění cíle diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce mi přijde aktuální vzhledem k faktu, že formy problémového chování se od konce minulého století změnily, a to směrem k závažnějším činům, čímž sociální kurátoři pro děti a mládež čelí výzvě, jak efektivně intervenovat do rodin s těmito dětmi a mládeží.
Cílem diplomové práce je identifikovat etické aspekty, které vyvstávají při výkonu sociální kurately s problémovými dětmi a mládeží a následně pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jaké jsou postoje a názory kurátorů pro děti a mládež OSPOD na území Karlovarského kraje při práci s uvedenými dětmi a mládeží téhož kraje.
Na úvod diplomové práce vymezím základní pojmy týkající se problémových dětí a mládeže. Práce bude dále pojednávat o nejzásadnějších oblastech ohrožení dětí a mládeže, a to zejména o poruchách chování, které spadají do činnosti kurátora pro děti a mládež OSPOD. Zmíněnou částí práce navážu na vymezení role kurátora pro děti a mládež OSPOD.
Stěžejní část této diplomové práce bude věnována etickým aspektům sociální práce s problémovými děti a mládeží. Zaměřím se na etiku, zásady, hodnoty, principy, práva dětí a mládeže.
Poslední část této práce se bude zaměřovat na uskutečnění kvalitativního výzkumu konkrétně rozhovorům s kurátory pro děti a mládež OSPOD na území Karlovarského kraje. Struktura rozhovorů bude stanovena, tak, aby se kurátoři mohli vyjádřit k etickým otázkám týkajících se práce s problémovými dětmi a mládeží. V závěru práce proběhne interpretace získaných výpovědí. Zmíněním postupem dojde k naplnění cíle diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
ANZENBACHER, A. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 254 s. ISBN 80-7325-030-6.
ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2001, c1994. ISBN 80-200-0953-1.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
MÁTEL, A., a kol., Etické hodnoty a dostojnosť v sociálnej práci. Brno: Institut mezioborových studií, 2010, 236 s., ISBN 978-80-87182-13-0.
FISCHER, O. Role hodnot v etice pro sociální práci. JABOK: 2008, ISBN 978-80-904137-3-3.
FLÍDROVÁ M., OPATRNÝ M., Role hodnot v identitě sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca – odborná revue pro sociální pracovníky. Ostrava: Asociace vzdělavatelů v sociální práci ve spolupráci s Fakultou sociálních studií Ostravské university v Ostravě. 2014. Ročník 14, č. 2. ISSN 1213-6204
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
MPSV, Metodická příručka pro kurátory pro děti a mládež, MPSV: Praha, 2016 .
ŠRAJER, Jindřich a Libor MUSIL, ed. Etické kontexty sociální práce s rodinou. České Budějovice: Libor Musil v nakl. Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
ŠRAJER, Jindřich., Etika a požadavek komplexnosti v sociální práci. Sociální práce/Sociálna práca – odborná revue pro sociální pracovníky. Ostrava: Asociace vzdělavatelů v sociální práci ve spolupráci s Fakultou sociálních studií Ostravské university v Ostravě. 2012. Ročník 12, č. 3. ISSN 1213-6204.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
Zákony
Zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
ANZENBACHER, A. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 254 s. ISBN 80-7325-030-6.
ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2001, c1994. ISBN 80-200-0953-1.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
MÁTEL, A., a kol., Etické hodnoty a dostojnosť v sociálnej práci. Brno: Institut mezioborových studií, 2010, 236 s., ISBN 978-80-87182-13-0.
FISCHER, O. Role hodnot v etice pro sociální práci. JABOK: 2008, ISBN 978-80-904137-3-3.
FLÍDROVÁ M., OPATRNÝ M., Role hodnot v identitě sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca – odborná revue pro sociální pracovníky. Ostrava: Asociace vzdělavatelů v sociální práci ve spolupráci s Fakultou sociálních studií Ostravské university v Ostravě. 2014. Ročník 14, č. 2. ISSN 1213-6204
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
MPSV, Metodická příručka pro kurátory pro děti a mládež, MPSV: Praha, 2016 .
ŠRAJER, Jindřich a Libor MUSIL, ed. Etické kontexty sociální práce s rodinou. České Budějovice: Libor Musil v nakl. Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
ŠRAJER, Jindřich., Etika a požadavek komplexnosti v sociální práci. Sociální práce/Sociálna práca – odborná revue pro sociální pracovníky. Ostrava: Asociace vzdělavatelů v sociální práci ve spolupráci s Fakultou sociálních studií Ostravské university v Ostravě. 2012. Ročník 12, č. 3. ISSN 1213-6204.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
Zákony
Zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise: doc. Jindřich Šrajer, Dr. theol.
Členové: doc. Jakub Sirovátka, Dr. phil.; PhDr. Jaroslav Hála; PhDr. Vojtěch Šimek, Th.D.
Studentka představila svou DP, včetně zjištěných poznatků výzkumné části. Následně odpovídala na vybrané otázky z posudku oponenta. Na to navázal svým komentářem jeden člen komise. Další člen komise položil otázku týkající se správnosti vybraného klíčového termínu použitého v DP. Poté byly položeny další otázky, rovněž v návaznosti na posudek oponenta, studentka reagovala vyjasňujícím způsobem. Komise se shodla na hodnocení.