Cílem této bakalářské práce je zanalyzovat strukturu a vývoj vyprávění v rámci Dream SMP, Minecraft serveru, který se stal velice populárním během pandemie COVID-19. Hráči na tomto serveru zaujímají postavy, které poté ovládají ve virtuálním světě. Příběh je sdílen s živým publikem prostřednictvím streamovacích platforem, kde improvizace, tvůrčí spolupráce mezi členy Dream SMP a spontánní okamžiky utvářejí jádro vyprávění. Hranice mezi reálným a herním světem jsou často překračovány, což přidává tomuto stylu vyprávění na komplexnosti. V této práci využívám kombinaci strukturální analýzy a konverzační analýzy k nastínění interakce online videoher a jejich vlivu na přetváření sociálního života moderní společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to analyse the structure and development of the narrative within the Dream SMP, a Minecraft role-play server that became popular during the COVID-19 pandemic. The story unfolds over livestreaming platforms, engaging a live audience, where improvisation, creative collaboration between Dream SMP members, and spontaneous moments shape the narrative core. The boundary between real-life and in-game worlds is frequently blurred, making the narrative even more complex. In this thesis, I use a combination of structural analysis and Conversation Analysis to outline the interaction of narrative video gaming and its impact on shaping the social experience of modern society.
Cílem této bakalářské práce je zanalyzovat strukturu a vývoj vyprávění v rámci Dream SMP, Minecraft serveru, který se stal velice populárním během pandemie COVID-19. Hráči na tomto serveru zaujímají postavy, které poté ovládají ve virtuálním světě. Příběh je sdílen s živým publikem prostřednictvím streamovacích platforem, kde improvizace, tvůrčí spolupráce mezi členy Dream SMP a spontánní okamžiky utvářejí jádro vyprávění. Hranice mezi reálným a herním světem jsou často překračovány, což přidává tomuto stylu vyprávění na komplexnosti. V této práci využívám kombinaci strukturální analýzy a konverzační analýzy k nastínění interakce online videoher a jejich vlivu na přetváření sociálního života moderní společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to analyse the structure and development of the narrative within the Dream SMP, a Minecraft role-play server that became popular during the COVID-19 pandemic. The story unfolds over livestreaming platforms, engaging a live audience, where improvisation, creative collaboration between Dream SMP members, and spontaneous moments shape the narrative core. The boundary between real-life and in-game worlds is frequently blurred, making the narrative even more complex. In this thesis, I use a combination of structural analysis and Conversation Analysis to outline the interaction of narrative video gaming and its impact on shaping the social experience of modern society.
Podle statistiky za rok 2021 se online počítačových her celosvětově účastnilo 3,24 miliardy hráčů (Clement, 2021). Obrat tohoto průmyslu činí neuvěřitelných 137mld dolarů, jak uvádí Johnyorkestory.com. Narative - konkrétní realizace příběhu - hraje ve skupinových online videohrách velmi dominantní roli. Zatímco zhruba 80 % procent hráčů standardní video hru vůbec nedokončí, či ji v průběhu vzdá, u videoher, které jsou vystavěné na narativu, toto číslo odpovídá jejich tržní úspěšnosti. Proč se právě narativ i v online prostředí video her stal, podobně jako za dob Aristotela, nepostradatelnou rétorickou strategií skupinové interakce, a jak narativ online videoher vypadá?
Práce tuto otázku analyzuje na případové studii narativu ve hře Minecraft. Nejedná se o narativ celkové hry, ale narativ vytvořený skupinou lidí pod názvem "Dream SMP", která si tento narativ do hry vložila. Prostředí počítačové hry Minecraft tedy slouží této skupině hráčů pouze jako platforma a místo pro jejich příběh, který poté vysílají pro své diváky živě přes platformu Twitch.
V práci budu analyzovat transkripty jednotlivých záznamů streamů, které jsou publikované na mé vlastní internetové platformě dsmptranscripts.carrd.co. Konkrétně se budu zabývat transkripcemi ze dne 22. září 2020: "The Election results" a "The Election Aftermath", která zaznamenává průběh fiktivních prezidentských voleb. Dále transkripcí ze dne 30. března 2021: "Fundy wakes up in his own mind", kde se objevují jevy nadpřirozena a krajina snů. Další transkripty budou doloženy pouze jako ukázky u jednotlivých bodů mé práce.
Zaměřím se na rozbor a interpretaci vybraných aspektů narativu přítomných v "Dream SMP". Konkrétně na narativ roleplay her, problematiku postav, které v online "hře naživo" utváří několik vypravěčů, problematiku improvizace a vysílání příběhu bez možnosti pozdějších úprav. Cílem práce je poskytnout vhled do narativní online interakce video her a pokusit se nastínit její roli v transformování sociálního vyžití novodobé společnosti.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Podle statistiky za rok 2021 se online počítačových her celosvětově účastnilo 3,24 miliardy hráčů (Clement, 2021). Obrat tohoto průmyslu činí neuvěřitelných 137mld dolarů, jak uvádí Johnyorkestory.com. Narative - konkrétní realizace příběhu - hraje ve skupinových online videohrách velmi dominantní roli. Zatímco zhruba 80 % procent hráčů standardní video hru vůbec nedokončí, či ji v průběhu vzdá, u videoher, které jsou vystavěné na narativu, toto číslo odpovídá jejich tržní úspěšnosti. Proč se právě narativ i v online prostředí video her stal, podobně jako za dob Aristotela, nepostradatelnou rétorickou strategií skupinové interakce, a jak narativ online videoher vypadá?
Práce tuto otázku analyzuje na případové studii narativu ve hře Minecraft. Nejedná se o narativ celkové hry, ale narativ vytvořený skupinou lidí pod názvem "Dream SMP", která si tento narativ do hry vložila. Prostředí počítačové hry Minecraft tedy slouží této skupině hráčů pouze jako platforma a místo pro jejich příběh, který poté vysílají pro své diváky živě přes platformu Twitch.
V práci budu analyzovat transkripty jednotlivých záznamů streamů, které jsou publikované na mé vlastní internetové platformě dsmptranscripts.carrd.co. Konkrétně se budu zabývat transkripcemi ze dne 22. září 2020: "The Election results" a "The Election Aftermath", která zaznamenává průběh fiktivních prezidentských voleb. Dále transkripcí ze dne 30. března 2021: "Fundy wakes up in his own mind", kde se objevují jevy nadpřirozena a krajina snů. Další transkripty budou doloženy pouze jako ukázky u jednotlivých bodů mé práce.
Zaměřím se na rozbor a interpretaci vybraných aspektů narativu přítomných v "Dream SMP". Konkrétně na narativ roleplay her, problematiku postav, které v online "hře naživo" utváří několik vypravěčů, problematiku improvizace a vysílání příběhu bez možnosti pozdějších úprav. Cílem práce je poskytnout vhled do narativní online interakce video her a pokusit se nastínit její roli v transformování sociálního vyžití novodobé společnosti.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Toolan, Michael J. Narrative: A critical linguistic introduction. Routledge, 2013.
Andrews, Molly, Corinne Squire, and Maria Tamboukou, eds. Doing narrative research. Sage, 2013.
Tresca, Michael J. The evolution of fantasy role-playing games. McFarland, 2014.
Bowman, Sarah Lynne. The functions of role-playing games: How participants create community, solve problems and explore identity. McFarland, 2010.
Seznam doporučené literatury
Toolan, Michael J. Narrative: A critical linguistic introduction. Routledge, 2013.
Andrews, Molly, Corinne Squire, and Maria Tamboukou, eds. Doing narrative research. Sage, 2013.
Tresca, Michael J. The evolution of fantasy role-playing games. McFarland, 2014.
Bowman, Sarah Lynne. The functions of role-playing games: How participants create community, solve problems and explore identity. McFarland, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce a zodpověděla doplňující otázky oponenta a vedoucího BP.