Cílem bakalářské práce je zmapovat, jakým způsobem je v současných učebnicích anglického jazyka pro střední školy prezentována anglofonní populární hudební scéna a současně vytvořit přehledovou studii nejčastějších typů aktivit, které jsou v učebnicích navázány na využití populární hudby jakožto specifického typu autentického materiálu. V úvodní části bude představena populární hudba a její pozice a důležitost v cizojazyčné výuce. Dále budou analyzovány vybrané učebnice anglického jazyka pro střední školy s cílem zjistit, v jakém rozsahu a jakým způsobem jsou žákům prezentovány informace z oblasti anglofonní populární hudby, přičemž se zaměříme na konkrétní typy cvičení zaměřené na práci s populární hudbou. V závěru práce bude vytvořen metodický průvodce učitele pro práci s populárními písněmi v hodinách anglického jazyka s návrhy konkrétních aktivit, v nichž budou zohledněny tři základní fáze nácviku poslechu s porozuměním: před-poslechové aktivity fáze samotného poslechu s porozuměním a fáze post-poslechová.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map how the popular music scene of English-speaking countries is presented in current English language textbooks for secondary schools and at the same time to create an overview study of the most common types of activities that are linked to the use of popular music as a specific type of authentic material in textbooks. The introductory part will introduce popular music and its position and importance in foreign language teaching. Then, selected English language textbooks for secondary schools will be analyzed to determine to what extent and in what ways information on English popular music is presented to students, focusing on specific types of exercises aimed at working with popular music. The conclusion will contain a teacher's guide for working with popular songs in English language classes, with suggestions for specific activities that take into account the three main phases of listening comprehension practice: pre-listening activities, the listening comprehension phase itself, and the post-listening phase.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, analýza učebnic, střední škola, populární hudba, cizojazyčná výuka, poslech s porozuměním, komunikační kompetence, interkulturní kompetence, před-poslechová fáze, poslechová fáze, post-poslechová fáze, píseň ve výuce anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
English Language Teaching, textbook analysis, high school, popular music, foreign language teaching, listening comprehension, communicative competence, intercultural competence, pre-listening phase, listening phase, post-listening phase, song in ELT
Rozsah průvodní práce
72s. (107 567 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zmapovat, jakým způsobem je v současných učebnicích anglického jazyka pro střední školy prezentována anglofonní populární hudební scéna a současně vytvořit přehledovou studii nejčastějších typů aktivit, které jsou v učebnicích navázány na využití populární hudby jakožto specifického typu autentického materiálu. V úvodní části bude představena populární hudba a její pozice a důležitost v cizojazyčné výuce. Dále budou analyzovány vybrané učebnice anglického jazyka pro střední školy s cílem zjistit, v jakém rozsahu a jakým způsobem jsou žákům prezentovány informace z oblasti anglofonní populární hudby, přičemž se zaměříme na konkrétní typy cvičení zaměřené na práci s populární hudbou. V závěru práce bude vytvořen metodický průvodce učitele pro práci s populárními písněmi v hodinách anglického jazyka s návrhy konkrétních aktivit, v nichž budou zohledněny tři základní fáze nácviku poslechu s porozuměním: před-poslechové aktivity fáze samotného poslechu s porozuměním a fáze post-poslechová.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map how the popular music scene of English-speaking countries is presented in current English language textbooks for secondary schools and at the same time to create an overview study of the most common types of activities that are linked to the use of popular music as a specific type of authentic material in textbooks. The introductory part will introduce popular music and its position and importance in foreign language teaching. Then, selected English language textbooks for secondary schools will be analyzed to determine to what extent and in what ways information on English popular music is presented to students, focusing on specific types of exercises aimed at working with popular music. The conclusion will contain a teacher's guide for working with popular songs in English language classes, with suggestions for specific activities that take into account the three main phases of listening comprehension practice: pre-listening activities, the listening comprehension phase itself, and the post-listening phase.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, analýza učebnic, střední škola, populární hudba, cizojazyčná výuka, poslech s porozuměním, komunikační kompetence, interkulturní kompetence, před-poslechová fáze, poslechová fáze, post-poslechová fáze, píseň ve výuce anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
English Language Teaching, textbook analysis, high school, popular music, foreign language teaching, listening comprehension, communicative competence, intercultural competence, pre-listening phase, listening phase, post-listening phase, song in ELT
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, jakým způsobem je v současných učebnicích anglického jazyka pro střední školy prezentována anglofonní hudební scéna a současně vytvořit přehledovou studii nejčastějších typů aktivit, které jsou v učebnicích navázány na využití písně, jakožto specifického typu autentického dokumentu. V úvodní části studentka představí pozici hudby ve vztahu k ostatním druhům autentických materiálů využívaných pro výuku cizích jazyků. Dále analyzuje vybrané učebnice anglického jazyka pro střední školy s cílem zjistit v jakém rozsahu a jakým způsobem jsou žákům prezentovány informace z oblasti hudby, přičemž se zaměří na konkrétní typy cvičení zaměřené na práci s písňovými texty. V závěru práce vytvoří metodického průvodce učitele pro práci s písněmi v hodinách anglického jazyka s návrhy konkrétních aktivit, v nichž zohlední tři základní fáze nácviku poslechu s porozuměním: před-poslechové aktivity, fázi samotného poslechu s porozuměním a fázi post-poslechovou.
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, jakým způsobem je v současných učebnicích anglického jazyka pro střední školy prezentována anglofonní hudební scéna a současně vytvořit přehledovou studii nejčastějších typů aktivit, které jsou v učebnicích navázány na využití písně, jakožto specifického typu autentického dokumentu. V úvodní části studentka představí pozici hudby ve vztahu k ostatním druhům autentických materiálů využívaných pro výuku cizích jazyků. Dále analyzuje vybrané učebnice anglického jazyka pro střední školy s cílem zjistit v jakém rozsahu a jakým způsobem jsou žákům prezentovány informace z oblasti hudby, přičemž se zaměří na konkrétní typy cvičení zaměřené na práci s písňovými texty. V závěru práce vytvoří metodického průvodce učitele pro práci s písněmi v hodinách anglického jazyka s návrhy konkrétních aktivit, v nichž zohlední tři základní fáze nácviku poslechu s porozuměním: před-poslechové aktivity, fázi samotného poslechu s porozuměním a fázi post-poslechovou.
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
CRANMER, David a Clement LAROY. Musical Openings: Using Music in the Language Classroom. Pearson Education Limited,1992. ISBN 978-0582075047.
DAKIN, Julian. Songs and rhymes for the teaching of English. Harlow: Longman Group, 1992. ISBN 0-582-52129-7.
GRIFFEE, Dale T.. Songs in Action. Harlow: Pearson Education Limited, 1992. ISBN 978-0138249885.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
MURPHEY, Tim. Music and Song. Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN 978-0194370554.
ROSOVÁ, Veronika, 2007. The Use Of Music In Teaching English. Brno. Diplomová práce. Masarykova Univerzita.
ROST, Michael. Listening in action. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1991. ISBN 0-13-538778-7.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
CRANMER, David a Clement LAROY. Musical Openings: Using Music in the Language Classroom. Pearson Education Limited,1992. ISBN 978-0582075047.
DAKIN, Julian. Songs and rhymes for the teaching of English. Harlow: Longman Group, 1992. ISBN 0-582-52129-7.
GRIFFEE, Dale T.. Songs in Action. Harlow: Pearson Education Limited, 1992. ISBN 978-0138249885.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
MURPHEY, Tim. Music and Song. Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN 978-0194370554.
ROSOVÁ, Veronika, 2007. The Use Of Music In Teaching English. Brno. Diplomová práce. Masarykova Univerzita.
ROST, Michael. Listening in action. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1991. ISBN 0-13-538778-7.