Bakalářská práce pojednává o procesu tvorby didaktických hraček pro děti v mateřské
škole. Teoretická část popisuje vývoj dítěte v předškolním věku a hračku pohledu pedagogického a vývojově psychologického. Praktická část představuje vlastní výzkumné
šetření zjišťující, jak tvůrci didaktických hraček nahlížejí proces tvorby, a dále popis vlastní tvorby didaktických hraček.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses the process of creating didactic toys for children in
kindergarten. The theoretical part describes the development of a child in preschool age and the toy from the perspective of pedagogy and developmental psychology. The
practical part presents a survey carried out among educators creating their own didactic toys with the focus to understand how these toy makers view their creative process. Furthermore, the author's own process of creating didactic toys is presented.
Klíčová slova
didaktická hračka, proces tvorby, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
didactic toy, process of creating, preschool age
Rozsah průvodní práce
46 s. (84 300 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o procesu tvorby didaktických hraček pro děti v mateřské
škole. Teoretická část popisuje vývoj dítěte v předškolním věku a hračku pohledu pedagogického a vývojově psychologického. Praktická část představuje vlastní výzkumné
šetření zjišťující, jak tvůrci didaktických hraček nahlížejí proces tvorby, a dále popis vlastní tvorby didaktických hraček.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses the process of creating didactic toys for children in
kindergarten. The theoretical part describes the development of a child in preschool age and the toy from the perspective of pedagogy and developmental psychology. The
practical part presents a survey carried out among educators creating their own didactic toys with the focus to understand how these toy makers view their creative process. Furthermore, the author's own process of creating didactic toys is presented.
Klíčová slova
didaktická hračka, proces tvorby, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
didactic toy, process of creating, preschool age
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude odpovědět na výzkumnou otázku: Jak probíhá proces tvorby didaktické hračky?
Práce vychází z vlastní praktické zkušenosti autorky s tvorbou didaktických hraček.
Základní metodou budou rozhovory s tvůrci didaktických hraček, případně doplněné o poznámky z pozorování procesu tvroby, deníkové záznamy apod.
Návrh osnovy: Teorie bude zahrnovat stručnou charakteristiku vývoje dítěte ve věku 4-6 let, vč. obvykle uváděných očekávání, co by dítě v předškolním věku mělo zvládat (co by se mělo naučit) a pojednání o tom, jak mohou didaktiické hračky v tomto procesu pomáhat.
Na základě vlastního zkoumání bude práce zahrnovat popis tvorby didaktické hračky na několika konkrétních příkladech.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude odpovědět na výzkumnou otázku: Jak probíhá proces tvorby didaktické hračky?
Práce vychází z vlastní praktické zkušenosti autorky s tvorbou didaktických hraček.
Základní metodou budou rozhovory s tvůrci didaktických hraček, případně doplněné o poznámky z pozorování procesu tvroby, deníkové záznamy apod.
Návrh osnovy: Teorie bude zahrnovat stručnou charakteristiku vývoje dítěte ve věku 4-6 let, vč. obvykle uváděných očekávání, co by dítě v předškolním věku mělo zvládat (co by se mělo naučit) a pojednání o tom, jak mohou didaktiické hračky v tomto procesu pomáhat.
Na základě vlastního zkoumání bude práce zahrnovat popis tvorby didaktické hračky na několika konkrétních příkladech.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin. Péče o dítě od kojeneckého do školního věku: vývoj dítěte krok za krokem, děti a hračky, očkování, když přijde nemoc, obezita-prevence a řešení. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2030-2.
FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířené a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin. Péče o dítě od kojeneckého do školního věku: vývoj dítěte krok za krokem, děti a hračky, očkování, když přijde nemoc, obezita-prevence a řešení. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2030-2.
FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířené a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.