Bakalářská práce byla zaměřena na nepostradatelný význam zapojování environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem této bakalářské práce bylo sestavit vhodný integrovaný vzdělávací program na téma Vodní prostředí kolem nás, jehož úkolem bylo seznámit děti s poznatky, jaký je význam vody pro život živočichů - jak jsou na ni vázáni, jak se v prostředí pohybují nebo jak jsou mu přizpůsobeny, a to jak sladkovodní, tak mořští živočichové. Integrovaný vzdělávací program v délce tří týdnů byl poté ověřen v praxi, včetně všech jeho uvedených činností s vodní tématikou, které byly navrženy s ohledem k věkovým kategoriím dětí a odpovídaly Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Vodní ekosystém představuje možnost, jak dětem ukázat vazbu organismů na prostředí, která u jiných ekosystémů není pro žáky mateřských škol tak zřejmá, například zřízením školního akvária.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis was foccused on the indispensable importance of including environmental education in preschool education. The aim of this bachelor thesis was to compile a suitable integrated educational program on the topic of the water environment around us, whose task was to acquaint children with the knowledge of the importance of water for the life of
animals - how they are bound to it, how they move in the environment or how they are adapted to it, both freshwater and marine animals. The three-week integrated educational program was then verified in practice, including all its listed activities with a water theme, which were designed with regard to the age categories of children and corresponded to the Framework Educational Program for Preschool Education. The water ecosystem represents an opportunity to show children the connection of organisms to the environment, which is not so obvious for prescholl students in other ecosystems, by setting up a school aquarium, for example.
Klíčová slova
environmentální výchova, vodní prostředí, předškolní vzdělávání, školní akvárium, voda
Klíčová slova v angličtině
environmental education, water environment, prescholl education, scholl aqarium, water
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce byla zaměřena na nepostradatelný význam zapojování environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem této bakalářské práce bylo sestavit vhodný integrovaný vzdělávací program na téma Vodní prostředí kolem nás, jehož úkolem bylo seznámit děti s poznatky, jaký je význam vody pro život živočichů - jak jsou na ni vázáni, jak se v prostředí pohybují nebo jak jsou mu přizpůsobeny, a to jak sladkovodní, tak mořští živočichové. Integrovaný vzdělávací program v délce tří týdnů byl poté ověřen v praxi, včetně všech jeho uvedených činností s vodní tématikou, které byly navrženy s ohledem k věkovým kategoriím dětí a odpovídaly Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Vodní ekosystém představuje možnost, jak dětem ukázat vazbu organismů na prostředí, která u jiných ekosystémů není pro žáky mateřských škol tak zřejmá, například zřízením školního akvária.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis was foccused on the indispensable importance of including environmental education in preschool education. The aim of this bachelor thesis was to compile a suitable integrated educational program on the topic of the water environment around us, whose task was to acquaint children with the knowledge of the importance of water for the life of
animals - how they are bound to it, how they move in the environment or how they are adapted to it, both freshwater and marine animals. The three-week integrated educational program was then verified in practice, including all its listed activities with a water theme, which were designed with regard to the age categories of children and corresponded to the Framework Educational Program for Preschool Education. The water ecosystem represents an opportunity to show children the connection of organisms to the environment, which is not so obvious for prescholl students in other ecosystems, by setting up a school aquarium, for example.
Klíčová slova
environmentální výchova, vodní prostředí, předškolní vzdělávání, školní akvárium, voda
Klíčová slova v angličtině
environmental education, water environment, prescholl education, scholl aqarium, water
Zásady pro vypracování
Vodní ekosystém představuje možnost, jak demonstrovat žákům nejen vzájemné ekologické vztahy mezi organismy, ale umožňuje ukázat i snadno pochopitelnou vazbu organismů na prostředí, která u jiných ekosystémů není pro žáky mateřských škol tak zřejmá. Cílem bakalářské práce je připravit a ověřit tematický integrovaný blok v třídním vzdělávacím programu, jehož úkolem je seznámit děti s poznatky, jaký je význam vody pro život organismů, jak jsou na ni vázáni, jak se v prostředí pohybují nebo jak jsou mu přizpůsobeny nebo též jaký je charakter, význam a funkce sladkovodních i mořských ekosystémů a jak mohou nevhodné zásahy do tohoto prostředí ovlivnit jeho kvalitu z hlediska vlivu na život organismů. Činnosti a aktivity s tématikou vodního prostředí budou navrženy s ohledem k věkovým kategoriím dětí a Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Navržené činnosti a aktivity budou alespoň zčásti prakticky provedeny a ověřeny v mateřské škole a bude diskutována jejich funkčnost.
Časový harmonogram řešení bakalářské práce:
Analýza RVP PV, popřípadě vzdělávacích programů vybraných MŠ a navázání komunikace s nimi (termín do 9/2022)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku. (hlavní část do 9/2022 a dále průběžně)
Příprava vzdělávací nabídky a její konzultace s vedoucím práce a vybranými MŠ- na základě důkladné analýzy vzdělávacího programu a vzhledem k možnostem konkrétní mateřské školy, na níž bude ověřována.
Realizace integrovaného bloku nebo jeho části v průběhu letního nebo podzimního období 2022 a zimního/jarního období 2023.
Vyhodnocení a diskuse výsledků, porovnání s obdobnými a již publikovanými údaji, jsou-li k dispozici.
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (3/2023)
Zásady pro vypracování
Vodní ekosystém představuje možnost, jak demonstrovat žákům nejen vzájemné ekologické vztahy mezi organismy, ale umožňuje ukázat i snadno pochopitelnou vazbu organismů na prostředí, která u jiných ekosystémů není pro žáky mateřských škol tak zřejmá. Cílem bakalářské práce je připravit a ověřit tematický integrovaný blok v třídním vzdělávacím programu, jehož úkolem je seznámit děti s poznatky, jaký je význam vody pro život organismů, jak jsou na ni vázáni, jak se v prostředí pohybují nebo jak jsou mu přizpůsobeny nebo též jaký je charakter, význam a funkce sladkovodních i mořských ekosystémů a jak mohou nevhodné zásahy do tohoto prostředí ovlivnit jeho kvalitu z hlediska vlivu na život organismů. Činnosti a aktivity s tématikou vodního prostředí budou navrženy s ohledem k věkovým kategoriím dětí a Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Navržené činnosti a aktivity budou alespoň zčásti prakticky provedeny a ověřeny v mateřské škole a bude diskutována jejich funkčnost.
Časový harmonogram řešení bakalářské práce:
Analýza RVP PV, popřípadě vzdělávacích programů vybraných MŠ a navázání komunikace s nimi (termín do 9/2022)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku. (hlavní část do 9/2022 a dále průběžně)
Příprava vzdělávací nabídky a její konzultace s vedoucím práce a vybranými MŠ- na základě důkladné analýzy vzdělávacího programu a vzhledem k možnostem konkrétní mateřské školy, na níž bude ověřována.
Realizace integrovaného bloku nebo jeho části v průběhu letního nebo podzimního období 2022 a zimního/jarního období 2023.
Vyhodnocení a diskuse výsledků, porovnání s obdobnými a již publikovanými údaji, jsou-li k dispozici.
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (3/2023)
Seznam doporučené literatury
Akerblom, A., Součková, D., & Pramling, N. (2019). Preschool children's conceptions of water, molecule, and chemistry before and after participating in a playfully dramatized early childhood education activity. Cultural Studies of Science Education, 14(4), 879-895.
Barvinek, H. (1984). Metodika seznamování dětí s přírodou. SPN.
Bennet, J. & Smith, R. (1996). Nápady pro přírodovědu. Portál.
Cooper, A. (2015). Nature and the Outdoor Learning Environment: The Forgotten Resource in Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 3(1), 85-97.
Dušek, J. (2020). Zázrak jménem voda. Fragment.
Hanel, L. (2021). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu X (chov splešťulovitých ploštic). Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(2), 11-18.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Jančaříková, K. & Havlová, J. (2014). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Jančaříková, K. & Kapuciánová, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Janoušková, S. (2009). Environmentální výchova v příbězích. Fortuna.
Leager, C. R. (2007). Ecosystem in a Jar. Science and Children, 44(8), 56.
Opravilová, E. & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole. Portál.
Steinlein, Ch. & Scheier, M. (2021). Bez vody to nejde! Encyklopedie pro školáky. Portál.
Strakatá, M. (2009). Pojďte s námi do přírody. Computer Media s.r.o.
Seznam doporučené literatury
Akerblom, A., Součková, D., & Pramling, N. (2019). Preschool children's conceptions of water, molecule, and chemistry before and after participating in a playfully dramatized early childhood education activity. Cultural Studies of Science Education, 14(4), 879-895.
Barvinek, H. (1984). Metodika seznamování dětí s přírodou. SPN.
Bennet, J. & Smith, R. (1996). Nápady pro přírodovědu. Portál.
Cooper, A. (2015). Nature and the Outdoor Learning Environment: The Forgotten Resource in Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 3(1), 85-97.
Dušek, J. (2020). Zázrak jménem voda. Fragment.
Hanel, L. (2021). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu X (chov splešťulovitých ploštic). Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(2), 11-18.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Jančaříková, K. & Havlová, J. (2014). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Jančaříková, K. & Kapuciánová, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
Janoušková, S. (2009). Environmentální výchova v příbězích. Fortuna.
Leager, C. R. (2007). Ecosystem in a Jar. Science and Children, 44(8), 56.
Opravilová, E. & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole. Portál.
Steinlein, Ch. & Scheier, M. (2021). Bez vody to nejde! Encyklopedie pro školáky. Portál.
Strakatá, M. (2009). Pojďte s námi do přírody. Computer Media s.r.o.