Diplomová práce se bude zabývat metodami vhodnými k rozvoji dvou vybraných klíčových kompetencí (komunikativní, sociální a personální) ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V části teoretické budou popsány vybrané klíčové kompetence a metody vhodné pro jejich rozvoj ve výuce, dále budou představena specifika českého jazyka a literatury jako předmětu. V praktické části bude navrhnut vlastní výukový blok zaměřený na rozvoj komunikativní a sociální a personální klíčové kompetence, který bude ověřen ve výuce na 2. stupni ZŠ a následně bude reflektován.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will examine methods suitable for the development of two selected key competences (communicative, social and personal) in the teaching of the Czech language and literature at the lower secondary school. The thesis will consist of a theoretical and a practical part. The theoretical part will describe the selected key competences and the methods suitable for their development in teaching. This section will also present the specifics of the Czech language and literature as a subject. The practical part will propose an original unit plan focused on the development of the communicative and social and personal competences, which will be tested in teaching at the lower secondary school and subsequently reflected on.
Klíčová slova
klíčové kompetence, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, výukové metody, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, výukový blok
Klíčová slova v angličtině
key competences, communicative competences, social and personal competences, teaching methods, Czech language and literature, the lower secondary school, unit plan
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat metodami vhodnými k rozvoji dvou vybraných klíčových kompetencí (komunikativní, sociální a personální) ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V části teoretické budou popsány vybrané klíčové kompetence a metody vhodné pro jejich rozvoj ve výuce, dále budou představena specifika českého jazyka a literatury jako předmětu. V praktické části bude navrhnut vlastní výukový blok zaměřený na rozvoj komunikativní a sociální a personální klíčové kompetence, který bude ověřen ve výuce na 2. stupni ZŠ a následně bude reflektován.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will examine methods suitable for the development of two selected key competences (communicative, social and personal) in the teaching of the Czech language and literature at the lower secondary school. The thesis will consist of a theoretical and a practical part. The theoretical part will describe the selected key competences and the methods suitable for their development in teaching. This section will also present the specifics of the Czech language and literature as a subject. The practical part will propose an original unit plan focused on the development of the communicative and social and personal competences, which will be tested in teaching at the lower secondary school and subsequently reflected on.
Klíčová slova
klíčové kompetence, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, výukové metody, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, výukový blok
Klíčová slova v angličtině
key competences, communicative competences, social and personal competences, teaching methods, Czech language and literature, the lower secondary school, unit plan
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat metodami vhodnými k rozvoji dvou vybraných klíčových kompetencí (komunikativní, sociální a personální) ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V části teoretické budou popsány vybrané klíčové kompetence a metody vhodné pro jejich rozvoj ve výuce, dále budou představena specifika českého jazyka a literatury jako předmětu. V praktické části bude navrhnut vlastní výukový blok, obsahující vybrané výukové metody, zaměřený na rozvoj komunikativní a sociální a personální klíčové kompetence, který bude ověřen ve výuce na 2. stupni ZŠ a následně bude reflektován.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat metodami vhodnými k rozvoji dvou vybraných klíčových kompetencí (komunikativní, sociální a personální) ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V části teoretické budou popsány vybrané klíčové kompetence a metody vhodné pro jejich rozvoj ve výuce, dále budou představena specifika českého jazyka a literatury jako předmětu. V praktické části bude navrhnut vlastní výukový blok, obsahující vybrané výukové metody, zaměřený na rozvoj komunikativní a sociální a personální klíčové kompetence, který bude ověřen ve výuce na 2. stupni ZŠ a následně bude reflektován.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-2473450-7.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upravené vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: SCIO, 2006. ISBN 80-86910-53-9.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl II. Jazyková výchova. 1. vydání. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994. ISBN 80-210-1041-X.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl I. Část obecná. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994. ISBN 80-210-1035-5.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
TURECKIOVÁ, Michaela a Jaroslav VETEŠKA. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-2473450-7.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upravené vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: SCIO, 2006. ISBN 80-86910-53-9.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl II. Jazyková výchova. 1. vydání. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994. ISBN 80-210-1041-X.
HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl I. Část obecná. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994. ISBN 80-210-1035-5.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
TURECKIOVÁ, Michaela a Jaroslav VETEŠKA. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.