Teoretická východiska: Tato diplomová práce popisuje terapeutickou komunikaci
v praxi a s ní spojené důležité prvky. Dále popisuje nejčastější a jednotlivé techniky terapeutické komunikace a je nastíněna problematika bariér v terapeutické komunikaci.
Cíle práce: Diplomová práce si klade dva cíle: ZMAPOVAT UPLATŇOVÁNÍ
TERAPEUTICKÉ KOMUNIKACE V KLINICKÉ PRAXI Z POHLEDU SESTER
a ZMAPOVAT BARIÉRY PŘI UPLATŇOVÁNÍ TERAPEUTICKÉ KOMUNIKACE
S PACIENTEM Z POHLEDU SESTER. V závislosti na těchto cílech byly zvoleny dvě
výzkumné otázky: "Jaké techniky terapeutické komunikace jsou v klinické praxi sestrami uplatňovány?" a "Jaké bariéry sestry vnímají při uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi?
Metodika: V empirické části této diplomové práce byla zvolena metoda kvalitativního
výzkumu. Byla zvolena metoda dotazování a technikou sběru dat byly zvoleny
polostrukturované rozhovory se sestrami. Data byla analyzována pomocí programu
Atlas.ti (2024), ve kterém byly vytvořeny 4 hlavní kategorie a 15 podkategorií.
Výzkumný soubor tvořilo celkem 21 sester, které pracují na vybraných pracovištích.
Výsledky: Po důkladné analýze rozhovorů bylo zjištěno, že sestry v praxi nejčastěji
využívají techniky, kterými jsou empatie, vytváření důvěry a použití motivačního
rozhovoru. Dále bylo také zjištěno, že ze zmiňovaných bariér tvoří nejčastější překážku v terapeutické komunikaci nedostatek času, rozpoložení a chování pacienta a jazyková bariéra.
Závěr: Tato diplomová práce rozšiřuje přehled o využívání jednotlivých technik
terapeutické komunikace a poskytuje náhled na bariéry terapeutické komunikace
vnímané ze strany sester. Zároveň také poskytuje užitečné informace, které by mohly
tvořit podklad pro vytvoření semináře v rámci celoživotního vzdělávání sester,
či simulační výuku studentů ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
Theoretical basis: This diploma thesis describes therapeutic communication in practice and the important elements associated with it. Next, we will describe the most common and individual techniques of therapeutic communication and outline the issue of barriers in therapeutic communication.
Goals of the thesis: The diploma thesis sets two goals: Mapping application
of therapeutic communication in clinical practice from the nurses´point of view
and mapping the barriers in the application of therapeutic communication with the patient from the nurses´point of view. Depending on these goals, two research questions were chosen: "What techniques of therapeutic communication are applied by nurses in clinical practice?" and "What barriers do nurses perceive when applying therapeutic communication in clinical practice?"
Methodology: In the empirical part of this diploma thesis, the method of qualitative
research was chosen. The interview method was chosen and semi-structured interviews
with nurses were chosen as the data collection technique. The data was analysed using Atlas.ti, (2024), in which 4 main categories and 15 subcategories were created. The research group consisted of a total of 21 nurses at selected workplaces in internal medicine and surgery.
Results: After a thorough analysis of the interviews, it was found that the techniques most often used by nurses in practice are empathy, building trust and the use of motivational interviewing. Furthermore, it was also found that of the mentioned barriers, the most common obstacle in therapeutic communication is the lack of time, the patient's mood and behaviour, and the language barrier.
Conclusion: This thesis expands the overview of the use of individual techniques of
therapeutic communication and provides an insight into the barriers of therapeutic
communication perceived by nurses. At the same time, it also provides useful information that could form the basis for creating a seminar within the lifelong education of nurses. As part of the diploma thesis, an example scenario was created that could serve as a basis for simulation teaching of nursing students.
Nurse, therapeutic communication, practice, nursing care, patient
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická východiska: Tato diplomová práce popisuje terapeutickou komunikaci
v praxi a s ní spojené důležité prvky. Dále popisuje nejčastější a jednotlivé techniky terapeutické komunikace a je nastíněna problematika bariér v terapeutické komunikaci.
Cíle práce: Diplomová práce si klade dva cíle: ZMAPOVAT UPLATŇOVÁNÍ
TERAPEUTICKÉ KOMUNIKACE V KLINICKÉ PRAXI Z POHLEDU SESTER
a ZMAPOVAT BARIÉRY PŘI UPLATŇOVÁNÍ TERAPEUTICKÉ KOMUNIKACE
S PACIENTEM Z POHLEDU SESTER. V závislosti na těchto cílech byly zvoleny dvě
výzkumné otázky: "Jaké techniky terapeutické komunikace jsou v klinické praxi sestrami uplatňovány?" a "Jaké bariéry sestry vnímají při uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi?
Metodika: V empirické části této diplomové práce byla zvolena metoda kvalitativního
výzkumu. Byla zvolena metoda dotazování a technikou sběru dat byly zvoleny
polostrukturované rozhovory se sestrami. Data byla analyzována pomocí programu
Atlas.ti (2024), ve kterém byly vytvořeny 4 hlavní kategorie a 15 podkategorií.
Výzkumný soubor tvořilo celkem 21 sester, které pracují na vybraných pracovištích.
Výsledky: Po důkladné analýze rozhovorů bylo zjištěno, že sestry v praxi nejčastěji
využívají techniky, kterými jsou empatie, vytváření důvěry a použití motivačního
rozhovoru. Dále bylo také zjištěno, že ze zmiňovaných bariér tvoří nejčastější překážku v terapeutické komunikaci nedostatek času, rozpoložení a chování pacienta a jazyková bariéra.
Závěr: Tato diplomová práce rozšiřuje přehled o využívání jednotlivých technik
terapeutické komunikace a poskytuje náhled na bariéry terapeutické komunikace
vnímané ze strany sester. Zároveň také poskytuje užitečné informace, které by mohly
tvořit podklad pro vytvoření semináře v rámci celoživotního vzdělávání sester,
či simulační výuku studentů ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
Theoretical basis: This diploma thesis describes therapeutic communication in practice and the important elements associated with it. Next, we will describe the most common and individual techniques of therapeutic communication and outline the issue of barriers in therapeutic communication.
Goals of the thesis: The diploma thesis sets two goals: Mapping application
of therapeutic communication in clinical practice from the nurses´point of view
and mapping the barriers in the application of therapeutic communication with the patient from the nurses´point of view. Depending on these goals, two research questions were chosen: "What techniques of therapeutic communication are applied by nurses in clinical practice?" and "What barriers do nurses perceive when applying therapeutic communication in clinical practice?"
Methodology: In the empirical part of this diploma thesis, the method of qualitative
research was chosen. The interview method was chosen and semi-structured interviews
with nurses were chosen as the data collection technique. The data was analysed using Atlas.ti, (2024), in which 4 main categories and 15 subcategories were created. The research group consisted of a total of 21 nurses at selected workplaces in internal medicine and surgery.
Results: After a thorough analysis of the interviews, it was found that the techniques most often used by nurses in practice are empathy, building trust and the use of motivational interviewing. Furthermore, it was also found that of the mentioned barriers, the most common obstacle in therapeutic communication is the lack of time, the patient's mood and behaviour, and the language barrier.
Conclusion: This thesis expands the overview of the use of individual techniques of
therapeutic communication and provides an insight into the barriers of therapeutic
communication perceived by nurses. At the same time, it also provides useful information that could form the basis for creating a seminar within the lifelong education of nurses. As part of the diploma thesis, an example scenario was created that could serve as a basis for simulation teaching of nursing students.
Nurse, therapeutic communication, practice, nursing care, patient
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V rámci terapeutické komunikace sestry používají různé techniky v závislosti na tom, zda komunikace probíhá verbálně či neverbálně. Mezi sestrou a pacientem mohou nastat komunikační potíže, které následně mohou ovlivnit nejen jejich vztah, ale také kvalitu poskytované péče. Terapeutická komunikace v klinické praxi zvyšuje porozumění pacientů a také posiluje důvěru, která je důležitou součástí v navázaní vztahu mezi sestrou a pacientem.
Předpokládané cíle:
Cíl č. 1 Zmapovat uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi z pohledu sester.
Cíl č.2 Zmapovat bariéry při uplatňování terapeutické komunikace s pacientem z pohledu sester.
Výzkumné otázky:
VO1: Jaké techniky terapeutické komunikace jsou v klinické praxi sestrami uplatňovány?
VO2: Jaké bariéry sestry vnímají při uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi?
Metodika práce:
Práce bude zpracována kvalitativní formou výzkumného šetření za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující na vybraných pracovištích interních a chirurgických oborů a na pracovištích poskytující psychiatrickou péči.
Použití v praxi:
Získané výsledky výzkumného šetření budou využity pro tvorbu semináře celoživotního vzdělávání pro nelékařské zdravotnické pracovníky s cílem zkvalitnit komunikaci sester s pacienty. V rámci diplomové práce bude vytvořeno scénarium pro simulační výuku týkající se problematiky terapeutické komunikace.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V rámci terapeutické komunikace sestry používají různé techniky v závislosti na tom, zda komunikace probíhá verbálně či neverbálně. Mezi sestrou a pacientem mohou nastat komunikační potíže, které následně mohou ovlivnit nejen jejich vztah, ale také kvalitu poskytované péče. Terapeutická komunikace v klinické praxi zvyšuje porozumění pacientů a také posiluje důvěru, která je důležitou součástí v navázaní vztahu mezi sestrou a pacientem.
Předpokládané cíle:
Cíl č. 1 Zmapovat uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi z pohledu sester.
Cíl č.2 Zmapovat bariéry při uplatňování terapeutické komunikace s pacientem z pohledu sester.
Výzkumné otázky:
VO1: Jaké techniky terapeutické komunikace jsou v klinické praxi sestrami uplatňovány?
VO2: Jaké bariéry sestry vnímají při uplatňování terapeutické komunikace v klinické praxi?
Metodika práce:
Práce bude zpracována kvalitativní formou výzkumného šetření za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující na vybraných pracovištích interních a chirurgických oborů a na pracovištích poskytující psychiatrickou péči.
Použití v praxi:
Získané výsledky výzkumného šetření budou využity pro tvorbu semináře celoživotního vzdělávání pro nelékařské zdravotnické pracovníky s cílem zkvalitnit komunikaci sester s pacienty. V rámci diplomové práce bude vytvořeno scénarium pro simulační výuku týkající se problematiky terapeutické komunikace.
Seznam doporučené literatury
ROCHE, D., JONES A. A qualitative study of nurse‐patient communication and information provision during surgical pre‐admission clinics. Health Expectations [online]. 2021, 24(4), 1357-1366 [cit. 2022-04-07]. ISSN 1369-6513. Dostupné z: doi:10.1111/hex.13270I.
SAAVEDRA M.E. et al., Comunicación terapéutica del enfermero, desde la perspectiva del hospitalizado en el hospital General Jaén, Perú. Enfermería Global [online]. 2021, 20(1), 363-394 [cit. 2022-04-04]. ISSN 1695-6141. Dostupné z: doi:10.6018/eglobal.417451.
BOYD, M. A. Psychiatric nursing: Contemporary Practice. Sixth edition. Southern Illinois University Edwardsville: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 9781451192438.
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovatel'stve. 4. upravené a doplněné vydanie. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2020. ISBN 978-80-8063-497-1.
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0156-6.
Seznam doporučené literatury
ROCHE, D., JONES A. A qualitative study of nurse‐patient communication and information provision during surgical pre‐admission clinics. Health Expectations [online]. 2021, 24(4), 1357-1366 [cit. 2022-04-07]. ISSN 1369-6513. Dostupné z: doi:10.1111/hex.13270I.
SAAVEDRA M.E. et al., Comunicación terapéutica del enfermero, desde la perspectiva del hospitalizado en el hospital General Jaén, Perú. Enfermería Global [online]. 2021, 20(1), 363-394 [cit. 2022-04-04]. ISSN 1695-6141. Dostupné z: doi:10.6018/eglobal.417451.
BOYD, M. A. Psychiatric nursing: Contemporary Practice. Sixth edition. Southern Illinois University Edwardsville: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 9781451192438.
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovatel'stve. 4. upravené a doplněné vydanie. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2020. ISBN 978-80-8063-497-1.
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0156-6.