Cílem diplomové práce bylo vytvořit návrh výukového programu zaměřeného na problematiku ryb vyskytujících se v České republice, s cílem usnadnit práci učitelům, kteří mohou aktivity využít v průběhu osobní praxe. První část mé práce se zaměřuje na problematiku vodstva okolo nás (jezera, rybníky, tekoucí vody) a na některé druhy ryb, které žijí v České republice a ve výuce na základních školách se s nimi žáci seznamují.
Druhá část je zaměřena na návrh mezipředmětového výukového programu, který zahrnuje pomůcky jako jsou pracovní listy, obrázky apod. V neposlední řadě je zahrnuta reflexe z praxe a vyhodnocení evaluačních testů, ověřujících efektivitu navržených aktivit. Z výsledků vyplývá, že po realizaci navržených aktivit mají žáci přehled o rybách a vše s nimi spojeném. Znají některé zástupce, dokáží říct, co vše ryba potřebuje k životu, jak vypadá, popsat její tělo, rozlišit sladkovodní a mořské ryby, vědí, čím dýchají, k čemu slouží rybám postranní čára a podobně. Také ví, co potřebuje mít rybář, když chce chytit rybu a že to není lehká práce.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create a proposal for a teaching programme focused on the issue of fish occurring in the Czech Republic, in order to facilitate the work of teachers who can use the activities during their personal practice. The first part of my thesis focuses on the issues of water around us (lakes, ponds, running waters) and on some of the fish species living in the Czech Republic which are introduced to pupils in primary school lessons.
The second part focuses on the design of a cross-curricular teaching programme, which includes tools such as worksheets, pictures, etc. Last but not least, reflection from practice and evaluation tests are included to verify the effectiveness of the proposed activities. The results show that after the implementation of the proposed activities, students have an overview of fish and everything related to them. They know some of the representatives, they can tell what fish needs to live, what it looks like, describe its body, distinguish between freshwater and marine fish, know what they breathe, what the fish's lateral line is for, etc. They also know what a fisherman needs to own when he wants to catch a fish and that it is not an easy job.
Cílem diplomové práce bylo vytvořit návrh výukového programu zaměřeného na problematiku ryb vyskytujících se v České republice, s cílem usnadnit práci učitelům, kteří mohou aktivity využít v průběhu osobní praxe. První část mé práce se zaměřuje na problematiku vodstva okolo nás (jezera, rybníky, tekoucí vody) a na některé druhy ryb, které žijí v České republice a ve výuce na základních školách se s nimi žáci seznamují.
Druhá část je zaměřena na návrh mezipředmětového výukového programu, který zahrnuje pomůcky jako jsou pracovní listy, obrázky apod. V neposlední řadě je zahrnuta reflexe z praxe a vyhodnocení evaluačních testů, ověřujících efektivitu navržených aktivit. Z výsledků vyplývá, že po realizaci navržených aktivit mají žáci přehled o rybách a vše s nimi spojeném. Znají některé zástupce, dokáží říct, co vše ryba potřebuje k životu, jak vypadá, popsat její tělo, rozlišit sladkovodní a mořské ryby, vědí, čím dýchají, k čemu slouží rybám postranní čára a podobně. Také ví, co potřebuje mít rybář, když chce chytit rybu a že to není lehká práce.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create a proposal for a teaching programme focused on the issue of fish occurring in the Czech Republic, in order to facilitate the work of teachers who can use the activities during their personal practice. The first part of my thesis focuses on the issues of water around us (lakes, ponds, running waters) and on some of the fish species living in the Czech Republic which are introduced to pupils in primary school lessons.
The second part focuses on the design of a cross-curricular teaching programme, which includes tools such as worksheets, pictures, etc. Last but not least, reflection from practice and evaluation tests are included to verify the effectiveness of the proposed activities. The results show that after the implementation of the proposed activities, students have an overview of fish and everything related to them. They know some of the representatives, they can tell what fish needs to live, what it looks like, describe its body, distinguish between freshwater and marine fish, know what they breathe, what the fish's lateral line is for, etc. They also know what a fisherman needs to own when he wants to catch a fish and that it is not an easy job.
Hlavním cílem bude navrhnout a evaluovat výukový program Ryby našich vod, který bude brát zřetel na mezipředmětové přesahy a aktivizační metody výuky.\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura). Autorka se zaměří především na ekosystém stojatých a tekoucích vod.
Výběr a konstrukce vhodných aktivit a vytipování participující školy pro jejich evaluaci.
Ověřování aktivit v prostředí základní školy. Efektivita navržených námětů bude vyhodnocena na základě systému pre-test - post-test.
Sestavení finálního výukového programu, který bude obsahovat podrobný metodický popis jednotlivých námětů a zpětnou vazbu.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bude navrhnout a evaluovat výukový program Ryby našich vod, který bude brát zřetel na mezipředmětové přesahy a aktivizační metody výuky.\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura). Autorka se zaměří především na ekosystém stojatých a tekoucích vod.
Výběr a konstrukce vhodných aktivit a vytipování participující školy pro jejich evaluaci.
Ověřování aktivit v prostředí základní školy. Efektivita navržených námětů bude vyhodnocena na základě systému pre-test - post-test.
Sestavení finálního výukového programu, který bude obsahovat podrobný metodický popis jednotlivých námětů a zpětnou vazbu.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Andreska J., 1987: Rybářství a jeho tradice. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 208 s.
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Čítek J., Krupauer V. a Kubů F., 1998: Rybnikářství. Praha: Informatorium, 306 s.
Dungel J., Řehák Z., 2005: Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 181 s.
Hartman P., Přikryl I. a Štědronský E., 1998: Hydrobiologie. Praha: Informatorium, 336 s.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Kubů F., Reiser F. a Vostradovský J., 1983: Rybářství ? součást zemědělské výroby. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 102 s.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
Reiser F., 1996: Ryby našich vod. Praha: Nakladatelství Brázda s.r.o., 144 s.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Andreska J., 1987: Rybářství a jeho tradice. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 208 s.
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Čítek J., Krupauer V. a Kubů F., 1998: Rybnikářství. Praha: Informatorium, 306 s.
Dungel J., Řehák Z., 2005: Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 181 s.
Hartman P., Přikryl I. a Štědronský E., 1998: Hydrobiologie. Praha: Informatorium, 336 s.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Kubů F., Reiser F. a Vostradovský J., 1983: Rybářství ? součást zemědělské výroby. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 102 s.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
Reiser F., 1996: Ryby našich vod. Praha: Nakladatelství Brázda s.r.o., 144 s.
\end{quote}