Práce má za cíl odpovědět na výzkumné otázky "Jaká klíčová témata nacházejí žáci pomocí metody Filozofie pro děti ve vybraných textech v čítance pro druhý stupeň ZŠ?" a "Jak prostřednictvím těchto pojmů vybrané texty interpretují?" V části věnované teoretickým poznatkům se zaměřuje na obecné pojetí interpretace a spojení interpretace s metodou Filozofie pro děti, jejíž principy jsou následně vysvětleny na praktických příkladech. Součástí práce je i charakteristika vybrané věkové skupiny žáků, která byla součástí výzkumu. Pubescenti jsou v práci popisováni nejen z hlediska vývojové psychologie, ale zejména jako čtenáři, zkoumána je oblast jejich čtenářského zájmu. Analyzovány jsou například výpůjčky knih v knihovnách mezi pubescentními čtenáři. Výzkumná část nabízí rozbor filozofických diskusí, v nichž se žáci snažili najít klíčová témata k vybraným textům z čítanky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to answer the research questions "What key themes do students identify using the Philosophy for Children method in selected texts in the elementary school reader for the second grade?" and "How do students interpret selected texts through these concepts?" The theoretical section focuses on the general concept of interpretation and the connection of interpretation with the Philosophy for Children method, whose principles are subsequently explained through practical examples. The thesis also includes a characterization of the selected age group of students who were part of the research. Adolescents are described not only from the perspective of developmental psychology but especially as readers, with the area of their reading interests being examined. For example, book borrowings among adolescent readers in libraries are analyzed. The research section offers an analysis of philosophical discussions in which students attempted to find key themes in selected texts from the reader.
Klíčová slova
Čítanka, čítankové texty, čtenářství, filozofická diskuse, filozofie pro děti, interpretace, klíčová témata, literární výchova, pubescenti.
Práce má za cíl odpovědět na výzkumné otázky "Jaká klíčová témata nacházejí žáci pomocí metody Filozofie pro děti ve vybraných textech v čítance pro druhý stupeň ZŠ?" a "Jak prostřednictvím těchto pojmů vybrané texty interpretují?" V části věnované teoretickým poznatkům se zaměřuje na obecné pojetí interpretace a spojení interpretace s metodou Filozofie pro děti, jejíž principy jsou následně vysvětleny na praktických příkladech. Součástí práce je i charakteristika vybrané věkové skupiny žáků, která byla součástí výzkumu. Pubescenti jsou v práci popisováni nejen z hlediska vývojové psychologie, ale zejména jako čtenáři, zkoumána je oblast jejich čtenářského zájmu. Analyzovány jsou například výpůjčky knih v knihovnách mezi pubescentními čtenáři. Výzkumná část nabízí rozbor filozofických diskusí, v nichž se žáci snažili najít klíčová témata k vybraným textům z čítanky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to answer the research questions "What key themes do students identify using the Philosophy for Children method in selected texts in the elementary school reader for the second grade?" and "How do students interpret selected texts through these concepts?" The theoretical section focuses on the general concept of interpretation and the connection of interpretation with the Philosophy for Children method, whose principles are subsequently explained through practical examples. The thesis also includes a characterization of the selected age group of students who were part of the research. Adolescents are described not only from the perspective of developmental psychology but especially as readers, with the area of their reading interests being examined. For example, book borrowings among adolescent readers in libraries are analyzed. The research section offers an analysis of philosophical discussions in which students attempted to find key themes in selected texts from the reader.
Klíčová slova
Čítanka, čítankové texty, čtenářství, filozofická diskuse, filozofie pro děti, interpretace, klíčová témata, literární výchova, pubescenti.
Cílem práce je zjistit, jaká klíčová témata nacházejí žáci pomocí metody Filozofie pro děti ve vybraných textech v čítance pro druhý stupeň ZŠ a jak jejich prostřednictvím tyto texty interpretují.
Práce se zabývá využitím metody Filozofie pro děti jako prostředku pro hledání a formulování klíčových témat potřebných pro interpretaci vybraných textů v čítance pro druhý stupeň ZŠ.
Obsahem práce bude charakteristika vybrané věkové skupiny žáků, kritéria pro výběr konkrétních textů, princip interpretace textů a princip metody Filozofie pro děti. Na základě zápisů proběhlých diskusí budou kódována klíčová témata a formulovány interpretace.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaká klíčová témata nacházejí žáci pomocí metody Filozofie pro děti ve vybraných textech v čítance pro druhý stupeň ZŠ a jak jejich prostřednictvím tyto texty interpretují.
Práce se zabývá využitím metody Filozofie pro děti jako prostředku pro hledání a formulování klíčových témat potřebných pro interpretaci vybraných textů v čítance pro druhý stupeň ZŠ.
Obsahem práce bude charakteristika vybrané věkové skupiny žáků, kritéria pro výběr konkrétních textů, princip interpretace textů a princip metody Filozofie pro děti. Na základě zápisů proběhlých diskusí budou kódována klíčová témata a formulovány interpretace.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 207 s.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 575 s.
SOUKAL, Josef. Čítanka 7: literární výchova pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 3., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. 207 s.
NOVOTNÝ, Jaroslav. Čtení - reflexe - interpretace: elementární úvod do práce s textem. Vydání první. Praha: Togga, 2021. 159 stran.
LIPMAN, Matthew. Philosophy goes to school. Philadelphia: Temple University Press, 1988. ix, 228 stran.
LIPMAN, Matthew, SHARP, Ann Margaret a OSCANYAN, Frederick S. Philosophy in the clasroom. Second edition. Philadelphia: Temple University Press, 1980. xvi, 231 stran.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 207 s.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 575 s.
SOUKAL, Josef. Čítanka 7: literární výchova pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 3., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. 207 s.
NOVOTNÝ, Jaroslav. Čtení - reflexe - interpretace: elementární úvod do práce s textem. Vydání první. Praha: Togga, 2021. 159 stran.
LIPMAN, Matthew. Philosophy goes to school. Philadelphia: Temple University Press, 1988. ix, 228 stran.
LIPMAN, Matthew, SHARP, Ann Margaret a OSCANYAN, Frederick S. Philosophy in the clasroom. Second edition. Philadelphia: Temple University Press, 1980. xvi, 231 stran.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci (cíl, strukturu, metody, hlavní závěry). Byla seznámena s posudkem vedoucího práce a oponenta. Reagovala na posudky a doplňující otázky komise.
Přítomni byli tito jmenovaní členové komise (b.t.): Suda, Zbudilová, Bauman, Nota, Havel. Přítomen byl oponent V. Erban.