Moderní prvky řízení dopravy jsou faktorem, který zajišťuje optimalizaci dopravy. Silniční doprava je v neustálém rozvoji a je potřeba ji řídit, aby mohla nadále plynule fungovat. Bakalářská práce se zabývá výzkumem inteligentních dopravních systémů, které s největší pravděpodobností dokáží udržovat dopravní toky či je dokonce zrychlovat. Analýza je zaměřena na městské aglomerace, konkrétně České Budějovice a Hradec Králové. Zhodnocení systémů probíhá na daných úsecích měst, ke kterým byla zjištěna potřebná data. Zdroje informací pro analýzu jsou především od společnosti SWARCO, ze sčítání dopravy od ŘSD, z dokumentů Univerzity Karlovy, z Dopravních novin a z webového souboru Vlastimila Melichara, od kterého byl čerpán postup veškerých výpočtů. Vyhodnocení moderních prvků řízení dopravy se uskutečňuje srovnáním příslušných dat. Další propočet dat zjišťuje uspořené náklady ze zrychlení dopravních toků. Uspořený čas je oceněn i dobou, kterou by jinak účastníci provozu mohli strávit v pracovním procesu. Odhadem bylo zjištěno, že na trase Rudolfovská třída - Na Sadech - Žižkova třída by při zrychlení dopravního toku v průměru o 2,5 minuty mohli řidiči uspořit náklady za rok ve výši až 45 554 400 Kč. Zrychlení dopravního toku v Hradci Králové na trase Mrštíkova ulice - Palachova ulice o 0,6 minut by mohlo uspořit náklady pro průměrnou denní intenzitu vozidel až o 14 434 351,2 Kč za rok. Případová studie na preferenci MHD ukázala, že zrychlení přepravy pro průměrně 50 lidí na 1 autobus a při průměrné denní intenzitě autobusů by mohlo uspořit případně až 98 461 440 Kč za rok. Závěrem je porovnání investic se všemi vyčíslenými přínosy, z čehož plyne předpoklad pro další implementaci inteligentních dopravních systémů.
Anotace v angličtině
Modern elements of traffic management are a factor that ensures the optimization of traffic. Road transport is constantly evolving and needs to be managed in order to continue to operate smoothly. The bachelor's thesis deals with research into intelligent transport systems, which are most likely able to maintain traffic flows or even accelerate them. The analysis is focused on urban agglomerations, specifically České Budějovice and Hradec Králové. The evaluation of the systems takes place in the given sections of the cities for which the necessary data has been found. The sources of information for the analysis are primarily from the SWARCO company, from the traffic census from the ŘSD, from documents of the Charles University, from Dopravní noviny and from the web file of Vlastimil Melichar, from which the procedure of all calculations was drawn. The evaluation of modern elements of traffic management is carried out by comparing the relevant data. Another data calculation determines the saved costs from the acceleration of traffic flows. The time saved is also appreciated by the time that traffic participants could otherwise spend in the work process. It was estimated that on the Rudolfovská třída - Na Sadech - Žižkova třída route, if the traffic flow were accelerated by an average of 2.5 minutes, drivers could save costs of up to 45,554,400 CZK per year. Speeding up the traffic flow in Hradec Králové on the route Mrštíkova Street - Palachova Street by 0.6 minutes could save costs for the average daily volume of vehicles by up to CZK 14,434,351.2 per year. A case study on the public transport preference showed that speeding up transport for an average of 50 people per 1 bus and with the average daily bus intensity could possibly save up to CZK 98,461,440 per year. The conclusion is a comparison of investments with all the calculated benefits, from which the assumption for the further implementation of intelligent transport systems follows.
Klíčová slova
Inteligentní dopravní systémy, silniční doprava, ekonomické aspekty, zdroje financování, optimalizace dopravy, městské aglomerace
Klíčová slova v angličtině
Intelligent Transport Systems, road transport, economic aspects, sources of financing, transport sustainability, urban agglomerations
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Moderní prvky řízení dopravy jsou faktorem, který zajišťuje optimalizaci dopravy. Silniční doprava je v neustálém rozvoji a je potřeba ji řídit, aby mohla nadále plynule fungovat. Bakalářská práce se zabývá výzkumem inteligentních dopravních systémů, které s největší pravděpodobností dokáží udržovat dopravní toky či je dokonce zrychlovat. Analýza je zaměřena na městské aglomerace, konkrétně České Budějovice a Hradec Králové. Zhodnocení systémů probíhá na daných úsecích měst, ke kterým byla zjištěna potřebná data. Zdroje informací pro analýzu jsou především od společnosti SWARCO, ze sčítání dopravy od ŘSD, z dokumentů Univerzity Karlovy, z Dopravních novin a z webového souboru Vlastimila Melichara, od kterého byl čerpán postup veškerých výpočtů. Vyhodnocení moderních prvků řízení dopravy se uskutečňuje srovnáním příslušných dat. Další propočet dat zjišťuje uspořené náklady ze zrychlení dopravních toků. Uspořený čas je oceněn i dobou, kterou by jinak účastníci provozu mohli strávit v pracovním procesu. Odhadem bylo zjištěno, že na trase Rudolfovská třída - Na Sadech - Žižkova třída by při zrychlení dopravního toku v průměru o 2,5 minuty mohli řidiči uspořit náklady za rok ve výši až 45 554 400 Kč. Zrychlení dopravního toku v Hradci Králové na trase Mrštíkova ulice - Palachova ulice o 0,6 minut by mohlo uspořit náklady pro průměrnou denní intenzitu vozidel až o 14 434 351,2 Kč za rok. Případová studie na preferenci MHD ukázala, že zrychlení přepravy pro průměrně 50 lidí na 1 autobus a při průměrné denní intenzitě autobusů by mohlo uspořit případně až 98 461 440 Kč za rok. Závěrem je porovnání investic se všemi vyčíslenými přínosy, z čehož plyne předpoklad pro další implementaci inteligentních dopravních systémů.
Anotace v angličtině
Modern elements of traffic management are a factor that ensures the optimization of traffic. Road transport is constantly evolving and needs to be managed in order to continue to operate smoothly. The bachelor's thesis deals with research into intelligent transport systems, which are most likely able to maintain traffic flows or even accelerate them. The analysis is focused on urban agglomerations, specifically České Budějovice and Hradec Králové. The evaluation of the systems takes place in the given sections of the cities for which the necessary data has been found. The sources of information for the analysis are primarily from the SWARCO company, from the traffic census from the ŘSD, from documents of the Charles University, from Dopravní noviny and from the web file of Vlastimil Melichar, from which the procedure of all calculations was drawn. The evaluation of modern elements of traffic management is carried out by comparing the relevant data. Another data calculation determines the saved costs from the acceleration of traffic flows. The time saved is also appreciated by the time that traffic participants could otherwise spend in the work process. It was estimated that on the Rudolfovská třída - Na Sadech - Žižkova třída route, if the traffic flow were accelerated by an average of 2.5 minutes, drivers could save costs of up to 45,554,400 CZK per year. Speeding up the traffic flow in Hradec Králové on the route Mrštíkova Street - Palachova Street by 0.6 minutes could save costs for the average daily volume of vehicles by up to CZK 14,434,351.2 per year. A case study on the public transport preference showed that speeding up transport for an average of 50 people per 1 bus and with the average daily bus intensity could possibly save up to CZK 98,461,440 per year. The conclusion is a comparison of investments with all the calculated benefits, from which the assumption for the further implementation of intelligent transport systems follows.
Klíčová slova
Inteligentní dopravní systémy, silniční doprava, ekonomické aspekty, zdroje financování, optimalizace dopravy, městské aglomerace
Klíčová slova v angličtině
Intelligent Transport Systems, road transport, economic aspects, sources of financing, transport sustainability, urban agglomerations
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnocení využívání moderních prvků řízení dopravy v městských aglomeracích na základě provedené analýzy. Zaměření analýzy bude na ekonomické aspekty a financování prvků řízení dopravy.
Osnova:
1. Úvod a cíl práce.
2. Literární přehled - moderní prvky řízení dopravy, ITS (intelligent transport systems)
3. Moderní prvky řízení dopravy ve vybrané městské aglomeraci
4. Financování moderních prvků řízení dopravy
5. Analýza moderních prvků řízení dopravy ve vybrané městské aglomeraci
6. Zhodnocení moderních prvků řízení dopravy
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnocení využívání moderních prvků řízení dopravy v městských aglomeracích na základě provedené analýzy. Zaměření analýzy bude na ekonomické aspekty a financování prvků řízení dopravy.
Osnova:
1. Úvod a cíl práce.
2. Literární přehled - moderní prvky řízení dopravy, ITS (intelligent transport systems)
3. Moderní prvky řízení dopravy ve vybrané městské aglomeraci
4. Financování moderních prvků řízení dopravy
5. Analýza moderních prvků řízení dopravy ve vybrané městské aglomeraci
6. Zhodnocení moderních prvků řízení dopravy
Seznam doporučené literatury
Marada, M. (2010). Doprava a geografická organizace společnosti v Česku: Miroslav Marada a kol. Česká geografická společnost.
Svítek, M., & Postránecký, M. (2018). Města budoucnosti. Nadatur.
Peková, J. (2011). Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Wolters Kluwer Česká republika.
Schmeidler, K. (2010). Mobilita, transport a dostupnost ve městě. Key Publishing.
Small, K., & Verhoef, E. (2007). The economics of urban transportation. (xvi, 276 s.) London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Marada, M. (2010). Doprava a geografická organizace společnosti v Česku: Miroslav Marada a kol. Česká geografická společnost.
Svítek, M., & Postránecký, M. (2018). Města budoucnosti. Nadatur.
Peková, J. (2011). Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Wolters Kluwer Česká republika.
Schmeidler, K. (2010). Mobilita, transport a dostupnost ve městě. Key Publishing.
Small, K., & Verhoef, E. (2007). The economics of urban transportation. (xvi, 276 s.) London: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi se svojí bakalářskou prací formou prezentace. Cíl práce byl splněn. Komise byla seznámena s posudky vedoucího bakalářské práce. Studentka reagovala na všechny položené otázky v rámci diskuze.